fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2009-01-21 12:42:28
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinna Västra Götalands Län
- Contact:
fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2
Vill ha tag i en fin 944:a Turbo eller S2 eller ev. 968
Någon som kan tipsa lite om fördelar/brister på olika modeller?
Någon som kan tipsa lite om fördelar/brister på olika modeller?
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Vi har diskuterat detta MMÅÅNNGGAA gånger innan, och naturligtvis alltid kommit fram till S2:ans absoluta överlägsenhet 
Titta först och främst här: forum/viewforum.php?f=21 och fortsätt gärna i någon tråd om du har har frågor som rör samma ämne.

Titta först och främst här: forum/viewforum.php?f=21 och fortsätt gärna i någon tråd om du har har frågor som rör samma ämne.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2
Ja.. För- och nackdelar kan diskuteras i oändlighet, men din budget och dittStefan Gabrielsson wrote:Vill ha tag i en fin 944:a Turbo eller S2 eller ev. 968
Någon som kan tipsa lite om fördelar/brister på olika modeller?
användingsområde kommer också att spela in;
1) Hur mycket får bilen kosta?
2) Vad vill du använda bilen till?
En fin 968 är dyrare än en fin 944 turbo, som i sin tur är dyrare än en fin
944 S2, om du är med på vad jag menar..

Fredrik Åberg
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2
Så du menar alltså att en skabbig S2:a är billigare än en skabbig Turbo som i sin tur är billigare än en skabbig 968:a?FredrikÅ wrote:Ja.. För- och nackdelar kan diskuteras i oändlighet, men din budget och dittStefan Gabrielsson wrote:Vill ha tag i en fin 944:a Turbo eller S2 eller ev. 968
Någon som kan tipsa lite om fördelar/brister på olika modeller?
användingsområde kommer också att spela in;
1) Hur mycket får bilen kosta?
2) Vad vill du använda bilen till?
En fin 968 är dyrare än en fin 944 turbo, som i sin tur är dyrare än en fin
944 S2, om du är med på vad jag menar..

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2009-01-21 12:42:28
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinna Västra Götalands Län
- Contact:
Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2
Tänker ha bilen som entusiastfordon, men vill att den skall vara driftsäker för att kunna användas på semester etcFredrikÅ wrote:Ja.. För- och nackdelar kan diskuteras i oändlighet, men din budget och dittStefan Gabrielsson wrote:Vill ha tag i en fin 944:a Turbo eller S2 eller ev. 968
Någon som kan tipsa lite om fördelar/brister på olika modeller?
användingsområde kommer också att spela in;
1) Hur mycket får bilen kosta?
2) Vad vill du använda bilen till?
En fin 968 är dyrare än en fin 944 turbo, som i sin tur är dyrare än en fin
944 S2, om du är med på vad jag menar..
tänkte mig att det får kosta ca 100k
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
En 944 S2 eller kanske en tidig 944 turbo då.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2
944 S2 är ett jättebra val i så fall, för 100 tusen så ska du kunna hitta ettStefan Gabrielsson wrote: Tänker ha bilen som entusiastfordon, men vill att den skall vara driftsäker för att kunna användas på semester etc
tänkte mig att det får kosta ca 100k
riktigt toppexemplar och ändå få lite pengar över till semestern.

Tidiga 944 turbo är däremot lite mer av ett vågspel, ålderskrämporna märks
tydligare än på S2:an och det gäller verkligen att hitta rätt exemplar.
Gör man det, så är turbon en betydligt häftigare körupplevelse än S2:an
- men om man däremot har lite otur och satsar på fel bil, så blir det tyvärr
ofta en del krångel.
Jag röstar alltså på S2 - varför inte en Cab, förresten?

Fredrik Åberg
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Ett tips är att fylla i din profil med var du bor, så kan du säkert lura med något av oss svagsinta för att kolla någon bil.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2009-01-21 12:42:28
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinna Västra Götalands Län
- Contact:
Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2
OK tackar för svar. En s2 cupe eller cab är helt klart tänkbara. Är det vettigt att hellre satsa på en turbo s än en 220hk? tänker framför allt på de förbättringar som gjordes.FredrikÅ wrote:944 S2 är ett jättebra val i så fall, för 100 tusen så ska du kunna hitta ettStefan Gabrielsson wrote: Tänker ha bilen som entusiastfordon, men vill att den skall vara driftsäker för att kunna användas på semester etc
tänkte mig att det får kosta ca 100k
riktigt toppexemplar och ändå få lite pengar över till semestern.![]()
Tidiga 944 turbo är däremot lite mer av ett vågspel, ålderskrämporna märks
tydligare än på S2:an och det gäller verkligen att hitta rätt exemplar.
Gör man det, så är turbon en betydligt häftigare körupplevelse än S2:an
- men om man däremot har lite otur och satsar på fel bil, så blir det tyvärr
ofta en del krångel.
Jag röstar alltså på S2 - varför inte en Cab, förresten?
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2009-01-21 12:42:28
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinna Västra Götalands Län
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2
Jag tycker inte det spelar någon jättestor roll - Förbättringarna i en Turbo SStefan Gabrielsson wrote: Är det vettigt att hellre satsa på en turbo s än en 220hk? tänker framför allt på de förbättringar som gjordes.
är inte helt avgörande. Sikta bara på ett så bra exemplar som möjligt, oavsett modell.
Tror dessutom det blir svårt att hitta en bra Turbo S för 100'.
Vad tror ni andra?
Fredrik Åberg
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2
Det var väl ett tag sen 250 hk 944 turbo i bra skick passerade 100k-strecket.FredrikÅ wrote:Tror dessutom det blir svårt att hitta en bra Turbo S för 100'.
Vad tror ni andra?
Har man tur kanske det finns någon ägare som i dessa tider har bråttom att bli av med sin fina 944 turbo och dumpar priset. Man får nog hålla ett vakande öga på marknaden om man ska ha tur att hitta de tillfällena ... men vem vet?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2009-01-21 12:42:28
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinna Västra Götalands Län
- Contact:
Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2
OK går det att använda utan allt för mycket krångel är det ju bra.FredrikÅ wrote:Jag tycker inte det spelar någon jättestor roll - Förbättringarna i en Turbo SStefan Gabrielsson wrote: Är det vettigt att hellre satsa på en turbo s än en 220hk? tänker framför allt på de förbättringar som gjordes.
är inte helt avgörande. Sikta bara på ett så bra exemplar som möjligt, oavsett modell.
Tror dessutom det blir svårt att hitta en bra Turbo S för 100'.
Vad tror ni andra?
Vad gäller priset får man väl va beredd att lägga lite till för rätt bil
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2009-01-21 12:42:28
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinna Västra Götalands Län
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users