fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#1 Post by Stefan Gabrielsson »

Vill ha tag i en fin 944:a Turbo eller S2 eller ev. 968
Någon som kan tipsa lite om fördelar/brister på olika modeller?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Vi har diskuterat detta MMÅÅNNGGAA gånger innan, och naturligtvis alltid kommit fram till S2:ans absoluta överlägsenhet ;)

Titta först och främst här: forum/viewforum.php?f=21 och fortsätt gärna i någon tråd om du har har frågor som rör samma ämne.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#3 Post by FredrikÅ »

Stefan Gabrielsson wrote:Vill ha tag i en fin 944:a Turbo eller S2 eller ev. 968
Någon som kan tipsa lite om fördelar/brister på olika modeller?
Ja.. För- och nackdelar kan diskuteras i oändlighet, men din budget och ditt
användingsområde kommer också att spela in;

1) Hur mycket får bilen kosta?
2) Vad vill du använda bilen till?

En fin 968 är dyrare än en fin 944 turbo, som i sin tur är dyrare än en fin
944 S2, om du är med på vad jag menar.. :wink:
Fredrik Åberg

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#4 Post by Pehr Johnsson »

FredrikÅ wrote:
Stefan Gabrielsson wrote:Vill ha tag i en fin 944:a Turbo eller S2 eller ev. 968
Någon som kan tipsa lite om fördelar/brister på olika modeller?
Ja.. För- och nackdelar kan diskuteras i oändlighet, men din budget och ditt
användingsområde kommer också att spela in;

1) Hur mycket får bilen kosta?
2) Vad vill du använda bilen till?

En fin 968 är dyrare än en fin 944 turbo, som i sin tur är dyrare än en fin
944 S2, om du är med på vad jag menar.. :wink:
Så du menar alltså att en skabbig S2:a är billigare än en skabbig Turbo som i sin tur är billigare än en skabbig 968:a?

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#5 Post by Stefan Gabrielsson »

FredrikÅ wrote:
Stefan Gabrielsson wrote:Vill ha tag i en fin 944:a Turbo eller S2 eller ev. 968
Någon som kan tipsa lite om fördelar/brister på olika modeller?
Ja.. För- och nackdelar kan diskuteras i oändlighet, men din budget och ditt
användingsområde kommer också att spela in;

1) Hur mycket får bilen kosta?
2) Vad vill du använda bilen till?

En fin 968 är dyrare än en fin 944 turbo, som i sin tur är dyrare än en fin
944 S2, om du är med på vad jag menar.. :wink:
Tänker ha bilen som entusiastfordon, men vill att den skall vara driftsäker för att kunna användas på semester etc
tänkte mig att det får kosta ca 100k

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

En 944 S2 eller kanske en tidig 944 turbo då.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#7 Post by FredrikÅ »

Stefan Gabrielsson wrote: Tänker ha bilen som entusiastfordon, men vill att den skall vara driftsäker för att kunna användas på semester etc
tänkte mig att det får kosta ca 100k
944 S2 är ett jättebra val i så fall, för 100 tusen så ska du kunna hitta ett
riktigt toppexemplar och ändå få lite pengar över till semestern. :)

Tidiga 944 turbo är däremot lite mer av ett vågspel, ålderskrämporna märks
tydligare än på S2:an och det gäller verkligen att hitta rätt exemplar.

Gör man det, så är turbon en betydligt häftigare körupplevelse än S2:an
- men om man däremot har lite otur och satsar på fel bil, så blir det tyvärr
ofta en del krångel.

Jag röstar alltså på S2 - varför inte en Cab, förresten? 8)
Fredrik Åberg

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

Ett tips är att fylla i din profil med var du bor, så kan du säkert lura med något av oss svagsinta för att kolla någon bil.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#9 Post by Stefan Gabrielsson »

FredrikÅ wrote:
Stefan Gabrielsson wrote: Tänker ha bilen som entusiastfordon, men vill att den skall vara driftsäker för att kunna användas på semester etc
tänkte mig att det får kosta ca 100k
944 S2 är ett jättebra val i så fall, för 100 tusen så ska du kunna hitta ett
riktigt toppexemplar och ändå få lite pengar över till semestern. :)

Tidiga 944 turbo är däremot lite mer av ett vågspel, ålderskrämporna märks
tydligare än på S2:an och det gäller verkligen att hitta rätt exemplar.

Gör man det, så är turbon en betydligt häftigare körupplevelse än S2:an
- men om man däremot har lite otur och satsar på fel bil, så blir det tyvärr
ofta en del krångel.

Jag röstar alltså på S2 - varför inte en Cab, förresten? 8)
OK tackar för svar. En s2 cupe eller cab är helt klart tänkbara. Är det vettigt att hellre satsa på en turbo s än en 220hk? tänker framför allt på de förbättringar som gjordes.

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

#10 Post by Stefan Gabrielsson »

Karl Birgander wrote:Ett tips är att fylla i din profil med var du bor, så kan du säkert lura med något av oss svagsinta för att kolla någon bil.
oops hade jag missat det? fixar det. tack

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#11 Post by FredrikÅ »

Stefan Gabrielsson wrote: Är det vettigt att hellre satsa på en turbo s än en 220hk? tänker framför allt på de förbättringar som gjordes.
Jag tycker inte det spelar någon jättestor roll - Förbättringarna i en Turbo S
är inte helt avgörande. Sikta bara på ett så bra exemplar som möjligt, oavsett modell.

Tror dessutom det blir svårt att hitta en bra Turbo S för 100'.

Vad tror ni andra?
Fredrik Åberg

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#12 Post by Maxx »

FredrikÅ wrote:Tror dessutom det blir svårt att hitta en bra Turbo S för 100'.

Vad tror ni andra?
Det var väl ett tag sen 250 hk 944 turbo i bra skick passerade 100k-strecket.

Har man tur kanske det finns någon ägare som i dessa tider har bråttom att bli av med sin fina 944 turbo och dumpar priset. Man får nog hålla ett vakande öga på marknaden om man ska ha tur att hitta de tillfällena ... men vem vet?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#13 Post by Stefan Gabrielsson »

FredrikÅ wrote:
Stefan Gabrielsson wrote: Är det vettigt att hellre satsa på en turbo s än en 220hk? tänker framför allt på de förbättringar som gjordes.
Jag tycker inte det spelar någon jättestor roll - Förbättringarna i en Turbo S
är inte helt avgörande. Sikta bara på ett så bra exemplar som möjligt, oavsett modell.

Tror dessutom det blir svårt att hitta en bra Turbo S för 100'.

Vad tror ni andra?
OK går det att använda utan allt för mycket krångel är det ju bra.
Vad gäller priset får man väl va beredd att lägga lite till för rätt bil

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#14 Post by Pehr Johnsson »

Var även beredd på att åka land och rike för att hitta DIN bil. Låt inte avstånd avskräcka!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

#15 Post by Stefan Gabrielsson »

Pehr Johnsson wrote:Var även beredd på att åka land och rike för att hitta DIN bil. Låt inte avstånd avskräcka!!
Sant, bra om man kan skapa sig en bild innan bara så det inte blir för långa resor i onödan :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users