Luft och buller 968
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Luft och buller 968
Några in- och avgasfrågor gällande 968 (CS) med standardmaskin. Promax 7100 chip skall troligtvis i men i övrigt inget speciellt. Avsikten är att frigöra någon liten hästkraft men främst att få lite lagom skönsång samt banta bort lite vikt. Originalsystemet verkar vara en skaplig pjäs. Inget raggarstuk således men lite räser vore fint.
På ingassidan, är 968 tacksam för annat luftfilter, moddad/borttagen luftbox eller liknande?
Hur är standardgrenröret på 968? Duger det gott eller bör man titta på något annat och isf vad?
Hur ser det optimala avgassytemet ut till 968, främst då med avseende på storlek, typ av kat, typ och antal dämpare.
Tack på förhand,
/ff
På ingassidan, är 968 tacksam för annat luftfilter, moddad/borttagen luftbox eller liknande?
Hur är standardgrenröret på 968? Duger det gott eller bör man titta på något annat och isf vad?
Hur ser det optimala avgassytemet ut till 968, främst då med avseende på storlek, typ av kat, typ och antal dämpare.
Tack på förhand,
/ff
-
- NA-Poster
- Posts: 1
- Joined: 2008-06-16 07:45:53
- Contact:
Hej!
Som nybliven 968 ägare har jag liknande funderingar. Efter att ha läst på www.968forums.com verkar avgassystemet vara en komplicerad och tung pjäs. För övrigt ett bra forum som också behandlar modifieringar av luftbox etc. Titta även in på www.rsbarn.com för ideer angående grenrör, avgassystem mm.
Lycka till med uppgraderingen och håll oss informerade.
Hälsningar,
Matts
Som nybliven 968 ägare har jag liknande funderingar. Efter att ha läst på www.968forums.com verkar avgassystemet vara en komplicerad och tung pjäs. För övrigt ett bra forum som också behandlar modifieringar av luftbox etc. Titta även in på www.rsbarn.com för ideer angående grenrör, avgassystem mm.
Lycka till med uppgraderingen och håll oss informerade.
Hälsningar,
Matts
Matts Persson
Porsche 968 -92
Alfa Romeo 2000 GTV -73
AC Cobra
Audi 100 Coupé S -75
Porsche 968 -92
Alfa Romeo 2000 GTV -73
AC Cobra
Audi 100 Coupé S -75
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Titta lite på Jappes bil en bit ner i tråden! forum/viewtopic.php?t=8532&highlight=jappe
Jag chippade min S2:a och borrade 4st 60mm hål i luftburken. Det blev en helt annan karaftär på bilen, betydligt bättre respons. Bilen fick även ett nytt härligt dovt muller, bara att börja borra brabbar!!

Jag chippade min S2:a och borrade 4st 60mm hål i luftburken. Det blev en helt annan karaftär på bilen, betydligt bättre respons. Bilen fick även ett nytt härligt dovt muller, bara att börja borra brabbar!!



[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
jag har byggt 3 tums system i rostfritt med racekat sparar en jäkla massa vikt på det mot orginal. sen så kör jag med ett koniskt filter och feksens chip det gjorde en del skillnad faktist både ljud mässigt och prestanda.
finns lite bilder här i min biltråd på filter installationen och avgaset
forum/viewtopic.php?t=13840&postdays=0& ... c&start=30
finns lite bilder här i min biltråd på filter installationen och avgaset
forum/viewtopic.php?t=13840&postdays=0& ... c&start=30
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Min granne har en 968 och han satte på öppet filter, tror han mumlade något om att han fick en slöare bil i högre farter med detta, läs över 220 km/h, (själv kör jag aldrig så fort
)...
Tydligen ska orginalluftbox vara väldigt korrekt uträknad.

Tydligen ska orginalluftbox vara väldigt korrekt uträknad.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
åker orginal grenrör tror faktist man kan hitta en del kusar på att byta det likadant insuget tror jag inte är någon höjdare på dessa bilar. är sugen på att bytta detta på min bil men det får bli senare projekt håller på att bygga en ny motor så det går åt rätt mycket slantar där i vinter.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Kör med orginal grenrör, 3" rostfritt med racekat samt öppen box men tror nog som flera har sagt att man skall köra på orginalboxen men att avgassystemet kan ge ngr extra häster men framför allt mer buller
.
Jag skulle gärna ha et nytt grenrör men det kostar tyvärr....

Jag skulle gärna ha et nytt grenrör men det kostar tyvärr....
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Jo, grenrör kostar ju en slant tyvärr...
Men jag antar att gossarna som konstruerade 968 visste vad de gjorde - var det inte så att grenrör/avgas var en av de stora skillnaderna mellan 968 och S2 (och följaktligen ganska bra)? Vad jag menar är att man vill ju inte göra vagnen sämre och jag vill inte tjäna 10 hästar på topp om det innebär att jag förlorar effekt i mellan och botten.
Ni som kör tretum, kör ni med en eller två dämpare och vilka fabrikat? Hur mycket vikt tror ni att ni sparat in genom att kassera det gamla systemet? Kör ni med 1 mm rostfria rör?
Jag håller med om att insuget iaf ser lite begränsande ut, framför allt jämfört med motsvarande på tex e30 M3. Man får väl prova sig fram helt enkelt. Öppnare box alt löst filter bidrar ju också till akustiken om inte annat
Ni som chippat era vagnar, vad har ni för chip och varför valde ni just den leverantören?
/ff
Men jag antar att gossarna som konstruerade 968 visste vad de gjorde - var det inte så att grenrör/avgas var en av de stora skillnaderna mellan 968 och S2 (och följaktligen ganska bra)? Vad jag menar är att man vill ju inte göra vagnen sämre och jag vill inte tjäna 10 hästar på topp om det innebär att jag förlorar effekt i mellan och botten.
Ni som kör tretum, kör ni med en eller två dämpare och vilka fabrikat? Hur mycket vikt tror ni att ni sparat in genom att kassera det gamla systemet? Kör ni med 1 mm rostfria rör?
Jag håller med om att insuget iaf ser lite begränsande ut, framför allt jämfört med motsvarande på tex e30 M3. Man får väl prova sig fram helt enkelt. Öppnare box alt löst filter bidrar ju också till akustiken om inte annat

Ni som chippat era vagnar, vad har ni för chip och varför valde ni just den leverantören?
/ff
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Yo!jonaslarsson wrote:det har jag svårt att tänka mig min gör 262 km/h på gps då visar den 280 på mätaren
Givetvis går den snabbare än 220 km/h... jag skrev inget annat iheller.
Vad jag skrev var farter över 220 km/h, så kände han skillnad i acceleration mot orginal luftburk och öppet konfilter.
Jag har inte åkt med honom eller upplevt detta själv, detta är endast vad han sa efter att ha provat, och han satte på orginal luftburk igen.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]