Luft och buller 968

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Luft och buller 968

#1 Post by firefish »

Några in- och avgasfrågor gällande 968 (CS) med standardmaskin. Promax 7100 chip skall troligtvis i men i övrigt inget speciellt. Avsikten är att frigöra någon liten hästkraft men främst att få lite lagom skönsång samt banta bort lite vikt. Originalsystemet verkar vara en skaplig pjäs. Inget raggarstuk således men lite räser vore fint.

På ingassidan, är 968 tacksam för annat luftfilter, moddad/borttagen luftbox eller liknande?

Hur är standardgrenröret på 968? Duger det gott eller bör man titta på något annat och isf vad?

Hur ser det optimala avgassytemet ut till 968, främst då med avseende på storlek, typ av kat, typ och antal dämpare.


Tack på förhand,

/ff

Matts Persson
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2008-06-16 07:45:53
Contact:

#2 Post by Matts Persson »

Hej!
Som nybliven 968 ägare har jag liknande funderingar. Efter att ha läst på www.968forums.com verkar avgassystemet vara en komplicerad och tung pjäs. För övrigt ett bra forum som också behandlar modifieringar av luftbox etc. Titta även in på www.rsbarn.com för ideer angående grenrör, avgassystem mm.

Lycka till med uppgraderingen och håll oss informerade.

Hälsningar,

Matts
Matts Persson
Porsche 968 -92
Alfa Romeo 2000 GTV -73
AC Cobra
Audi 100 Coupé S -75

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by firefish »

Hej Matts.

Håller med, rsbarn hade trevliga grejer. Jag sökte även lite på moddade luftboxar och cold air intakes men har inte hittat några bra bilder.

Tack för tipsen.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#4 Post by Pehr Johnsson »

Titta lite på Jappes bil en bit ner i tråden! forum/viewtopic.php?t=8532&highlight=jappe

Jag chippade min S2:a och borrade 4st 60mm hål i luftburken. Det blev en helt annan karaftär på bilen, betydligt bättre respons. Bilen fick även ett nytt härligt dovt muller, bara att börja borra brabbar!! :D :D :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#5 Post by jonaslarsson »

jag har byggt 3 tums system i rostfritt med racekat sparar en jäkla massa vikt på det mot orginal. sen så kör jag med ett koniskt filter och feksens chip det gjorde en del skillnad faktist både ljud mässigt och prestanda.

finns lite bilder här i min biltråd på filter installationen och avgaset
forum/viewtopic.php?t=13840&postdays=0& ... c&start=30
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#6 Post by emm »

Min granne har en 968 och han satte på öppet filter, tror han mumlade något om att han fick en slöare bil i högre farter med detta, läs över 220 km/h, (själv kör jag aldrig så fort :roll: )...

Tydligen ska orginalluftbox vara väldigt korrekt uträknad.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#7 Post by jonaslarsson »

det har jag svårt att tänka mig min gör 262 km/h på gps då visar den 280 på mätaren
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by firefish »

Tack för svaren! Någon som vet om det är någon som byggt en trycksatt luftbox i 968, alternativt trycksatt originalboxen?

Fin vagn Jonas - har du original grenrör eller byggt/köpt ett nytt?
Magnus W
www.bike.se

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#9 Post by jonaslarsson »

åker orginal grenrör tror faktist man kan hitta en del kusar på att byta det likadant insuget tror jag inte är någon höjdare på dessa bilar. är sugen på att bytta detta på min bil men det får bli senare projekt håller på att bygga en ny motor så det går åt rätt mycket slantar där i vinter.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Dan Winberg »

Kör med orginal grenrör, 3" rostfritt med racekat samt öppen box men tror nog som flera har sagt att man skall köra på orginalboxen men att avgassystemet kan ge ngr extra häster men framför allt mer buller :-).

Jag skulle gärna ha et nytt grenrör men det kostar tyvärr....
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by firefish »

Jo, grenrör kostar ju en slant tyvärr...

Men jag antar att gossarna som konstruerade 968 visste vad de gjorde - var det inte så att grenrör/avgas var en av de stora skillnaderna mellan 968 och S2 (och följaktligen ganska bra)? Vad jag menar är att man vill ju inte göra vagnen sämre och jag vill inte tjäna 10 hästar på topp om det innebär att jag förlorar effekt i mellan och botten.

Ni som kör tretum, kör ni med en eller två dämpare och vilka fabrikat? Hur mycket vikt tror ni att ni sparat in genom att kassera det gamla systemet? Kör ni med 1 mm rostfria rör?

Jag håller med om att insuget iaf ser lite begränsande ut, framför allt jämfört med motsvarande på tex e30 M3. Man får väl prova sig fram helt enkelt. Öppnare box alt löst filter bidrar ju också till akustiken om inte annat :)

Ni som chippat era vagnar, vad har ni för chip och varför valde ni just den leverantören?

/ff

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Dan Winberg »

jag trodde de största skillnaderna var variocamen...
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#13 Post by emm »

jonaslarsson wrote:det har jag svårt att tänka mig min gör 262 km/h på gps då visar den 280 på mätaren
Yo!

Givetvis går den snabbare än 220 km/h... jag skrev inget annat iheller.

Vad jag skrev var farter över 220 km/h, så kände han skillnad i acceleration mot orginal luftburk och öppet konfilter.

Jag har inte åkt med honom eller upplevt detta själv, detta är endast vad han sa efter att ha provat, och han satte på orginal luftburk igen.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by firefish »

Dan Winberg wrote:jag trodde de största skillnaderna var variocamen...
Så är det säkert, men jag läste någonstans att även grenrören blev kraftigt omarbetade på 968 jämfört med S2 (men jag är ny på Porsche så mina kunskaper är lätt begränsade).

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#15 Post by Pehr Johnsson »

Det mesta borde väl hänga på Variocamen?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]