Årets höjdpunkt var Rejsa-träffen på Sturup!!! Att köra där i regn var kanonkul, bilen gick otroligt bra, dessutom fick jag min första ordentliga avåkning med bilen och det var massa kul folk man träffade.
Tror bara att det var en röd 944 Turbo och en 924 till där av 9*4/968 bilarna.
Detta var vad jag skrev på rejsa:
Rejsaträffen på Sturp klarades av. Mycket bra träff och många trevlig, roliga, människor!!!
Det gick att åka bilen hela vägen upp och ner, men efter 15-20mil så fick man så ont i arsl... baken så det var dags göra ett stopp och gå en sväng. Dock kördes ~45mil i ett sträck på vägen hem utan några större problem. Hörselkåpor och MP3spelare gör det uthärdligt...
Jag påbörjade resan ner allaredan på torsdagen för att klara av ett 50-års kalas i småland och slippa köra hela vägen på fredagen, det gjorde att fredagen kunde ägnas till lite småfix och kolla över saker. Jag försökte åka ner så att jag skulle vara där i god tid men kom ändå iväg för sent så när jag kom till Sturup så var körningen allaredan igång, så snabbt lastades allt ur och det var dags att ställa sig i kön för att köra. Jag har varit på Sturup tidigare, men inte sedan banan byggdes om. Trots att jag hade kollat på banlayout innan, youtube-videos, mm för att någorlunda veta hur banan gick så fick jag mig en chock på första varvet. Jag kon fram till första krönet och kom på att jag inte hade en susning om vad som väntade på andra sidan, svängde banan höger, vänster eller gick rakt fram? Nåja, det redde ut sig... Resten av de två passen jag hann med är det inte så mycket att orda om, jag lärde mig hitta runt lite bättre. Efter första passet blev det prat om däckstryck, och jag släppte ur en del luft ur däcken men det gjorde att andra passet mest blev ett driftingpass där baken tappade fästet i varenda kurva.
Efter en sen torsdagsnatt och en bitvis hektisk fredag gjorde att jag var ordentligt trött, så det blev tidig sänggång för mig. På natten mot lördag började det regna...
På lördagsmorgonen var det dags igen, men nu i regn. Någon som tror jag var nervös för att köra på regn med R-däck? De som gissade på skitnervös har rätt... Efter lite prat om däckstryck ("-Är det blött så är det bara att pumpa i så mycket man kan för att få upp tempen i däcken", ungefär... ) Nåja, man fick börja lite lugnt för att lära sig hur bilen funkade, och visst sladdade det runt lite här och var men inte alls så mycket som jag trodde. 944'an är ju lite lurig om man lyfter på gasen eller bromsar i en sväng, det gäller att våga gasa om bakvagnen släpper oplanerat. Att släppa upp på gasen för att få bilen lite mer överstyrd går att göra i vissa kurvor om man tycker att den understyr eller att man är på väg av, tex i "högfartsvänstern" så bromsade jag till lite innan, tog apex (nåja, jag var inom samma kvadratkilometer iaf) och sedan tyckte man att bilen understyrde ut över curbsen, ett litet lyft på gasen fick ut baken lite lätt och när man tyckte bilen pekade dit man ville så var det full gas igen.
Tempot gick upp under dagen och ett antal mentala "spärrar" togs bort (eller minskades iaf). På fredagen och början på lördagen så bromsade jag till lite innan "krönet", på lördag fm så började jag istället med ett confidence lift strax innan krönet och lite senare så höll jag full gas över krönet ner till inbromsningen för svängen. I "svackan" innan vänstersvängen gick det att bromsa riktigt sent och ändå svänga in utan några större problem, ibland fick man lite småkast men inget allvarligt. Rädslan för regnet försvan, det var jul kul att köra i regn!!! Eller oftast iaf, att ligga bakom 5 bilar på start/målrakan varav tre ligger i bred gjorde att vindrutetorkarna kändes underdimensionerade.
Att vara bland de främsta i kön ut på banan tyckte jag "underlättade", då hade man minst ett varv på sig att komma in i körningen igen och få upp tempot. Stod man långt bak kändes första varvet mer "stökigt", med mer bilar framför som drog upp vatten och det tog längre tid att få in rätt känsla.
Varefter dagen gick så fick man in ett allt bättre flyt. Fortsättning följer.... (inom de närmaste veckorna)
Sturup, regn och åter regn på lördagen. Dagens höjdpunkt var att få åka ut på banan så att man fick en chans att köra och torka sig.
Ju längre dagen gick så gick det fortare och fortare, dessutom gick allt lugnare även om det regnade mer och mer. Regnet var inget problem förutom på eftermiddagen när bilen började vattenplana strax innan "chikanen", detta stället varnades det också på vid förarmötet att man kunde vattenplana på. För några dagar sedan diskuterades "känsla" vid banåkning och vilken känsla jag hade när allt flöt på, känslan jag hade på eftermiddagen var att jag låg ett eller två steg före bilen större delen av banan. Startrakan klarades, inbromsningen till startkurvan var inga problem, däremot instyrningen till högfartsvänstern fick jag inte till bra men efter det gick allt som på räls. Upp över krönet med fullgas, bromsa sent men hårt, ta apex och vara bredd på att bakvagnen kunde släppa lite, sedan fullgas ner mot nästa "krön" och där höll jag så långt till vänster det bara gick efter som jag tyckte det var mycket mindre vatten där, vänster framhjul var på den vita linjen över krönet och några meter till. Sedan bar det ner mot "chikanen", rakt fram, dutta till på bromsen innan man styr in mot höger curbs. Precis efter instyrningen så vattenplanade bilen, bara att vänta på att den skulle sluta med det strax innan man tog curbsen på höger sida och sedan rakt mot curbsen på väster sida med sen inbromsning, ibland trailbrake.
"Dammkruvan" strulade jag med fredagen och halva lördagen.
Vid inbromsningen försökte jag lägga i tvåan, men alltsom oftast så slutade det med att jag sabbade det och fick sladd i kurvan istället och tappade det mesta av farten. Lösningen blev att sluta att växla där, jag tog kurvan på trean och la i tvåan vid hårnålen istället. Kanske inte snabbaste sättet, men vartannat varv strulade jag till det så över en längre tid så vann jag på det. Kurvan ut på startrakan hände det också att jag fick sladd i och tappade massor av tid i.
På lördagen körde jag alla passen i min klass, Sedan var jag ute under Open-pitlane tills jag behövde tanka (eller smita på pojkrummet ), väl klar med det så var det ut på banan igen,med stort självförtroende. Det roliga var att man hängde på bilar och förare som borde vara mycket mer kompetenta, om det säger något om dumdristighet vet jag inte. På lördagens sista varv för min del så gick det snett, istället för att dutta på bromsen innan "chikanen", styra in, och sedan vattenplana så vattenplanade det direkt när jag duttade på bromsen. Så helt plötsligt var man passagerare... Bilen gick rakt fram ut i grusfållan utan att bromsa något innan, halvvägs igenom den när bilen bromsades in så fick jag iden att det kanske gick att köra igenom fållan. Det gick nästan, bilen grävde ner sig istället och jag blev stående någon med någon enstaka meter kvar av grusfållan så jag fick bli uppfiskad av Rescue-bilen. Det som slog mig var att det kändes som att det gick oerhört fort för dem att komma fram. Skador på bilen... det hittade jag mer av idag. Avgasystemet slog i drivaxeln (mer om det i ett senare avsnitt ), gruset slog i oljetråget och gjorde att kylflänsarna inte ser så vackra ut längre och lite lackskador under sparklådorna. De sista(???) stenarna som gömde sig i bakvagnen plockades bort ikväll. Otroligt nog klarade sig bränsleledningar och bormsrör! 5 minuter efter att jag kommit in i depån så stoppades all gatbilskörning för dagen. En dag med mycket åka...
På natten regnade det... men inte på söndagen.
Däremot var banan fuktig, jag körde ut så fort det bara gick och denna gången med Figgz i högerstolen. Eftet ett tag så var jag varm och svettig, dessutom började det imma igen på framrutan (när skall jag lära mig hur reglagen för defrostern skall stå? ) så då var det dags att gå i depå. Döm om min förvåning när Figgz sa att vi hade varit ute i 35 minuter, det var ju bara några varv?
Nåja, efter några minuter för att dricka lite och hämta andan så var det dags att köra igen ända tills gatbilskörningen blåstes av. Jag hann med att köra på ett pass till på söndagen och då hade det verkligen börjat att torka upp, då märktes det hur fel däckstrycket var. Nåja, det fick va när jag körde så det fick bli ett lugnt pass, bilen skulle ju hålla hela vägen upp till Stockholm igen.
Det enda jag behövde göra med bilen på hela helgen var:
* Justering av däcktryck
* Koll efter avåkningen, i samband med det kollades oljeförbrukningen och den var väldigt liten
* Ösa ur baksätet två gånger...
Edit:
Bild från söndag morgon:
http://picasaweb.google.com/andreas.vin ... 0616994018
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.