Höjda priser...
- Koffe
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Höjda priser...
Skulle bara kolla om någon annan märk att UTZON har höjt priserna rätt så rejält, mitt i en lågkonjuktur då priserna på bilarna verkar falla, lite konstigt. 

Porsche, det handlar om känslor.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
Re: Höjda priser...
Nu har jag inte koll på hans priser, men jag kan tänka mig att han köper mycket från USA och är då väldigt beroeende av dollarkursen. Sen har han ju faktiskt haft väldigt bra priser och kanske vill börja tjäna litre pengar på sin verksamhet??Koffe wrote:Skulle bara kolla om någon annan märk att UTZON har höjt priserna rätt så rejält, mitt i en lågkonjuktur då priserna på bilarna verkar falla, lite konstigt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Koffe
- S-Poster
Jo, tänkte att det kunde vara en möjlig förklaring, men då är det väl lika bra att han går ut och säger det i klartext, man blir ju lite förvånad då en stor del av sortimentet (mycket av det jag är intresserad av) har gått upp i pris. Tycker självklart att han skall gå med vinst, då han förser alla 944-ägare med en prisvärd tjänst! (Även efter höjningen)
Last edited by Koffe on 2008-12-21 22:23:14, edited 1 time in total.
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Mja ... skulle ha gå ut och säga "Nu har jag höjt priserna!" så tror jag att många skulle bara anta att han har blivit dyr och handla på andra ställen utan att jämföra. Folk verkar fungera så.
Hur ser prisläget ut hos konkurrenterna då? Finns ju ingen anledning för dig att handla hos Utzon om du hittar det du vill ha billigare någon annanstans, eller? Att handla där man tycker man får mest får sina pengar (vilket inte alltid behöver vara det billigaste stället) är ett bra sätt att visa för säljarna vad man som köpare prioriterar.
Hur ser prisläget ut hos konkurrenterna då? Finns ju ingen anledning för dig att handla hos Utzon om du hittar det du vill ha billigare någon annanstans, eller? Att handla där man tycker man får mest får sina pengar (vilket inte alltid behöver vara det billigaste stället) är ett bra sätt att visa för säljarna vad man som köpare prioriterar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Koffe
- S-Poster
Nej, men det är ju så det kan tolkas om man höjer priserna utan att förklara varför, om han säger att höjda inköpspriser hos hans underleverantörer tvingar honom att gå upp i pris så är det ju inget att tjafsa om, men en rejäl prishöjning på hela sortimentet inför jul är ju något som jag iallafall reagerar lite extra på.
Service är något som jag tror att många på 944-sidan prioriterar, det kan ju vara en bidragande orsak till att ingen har reagerat på prishöjningarna.
Service är något som jag tror att många på 944-sidan prioriterar, det kan ju vara en bidragande orsak till att ingen har reagerat på prishöjningarna.
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Brukar din lokala matbutik annonsera när de höjer priserna? Varför ska Utzon, eller för den delen Sandén eller Revline göra det?Koffe wrote:Nej, men det är ju så det kan tolkas om man höjer priserna utan att förklara varför, om han säger att höjda inköpspriser hos hans underleverantörer tvingar honom att gå upp i pris så är det ju inget att tjafsa om, men en rejäl prishöjning på hela sortimentet inför jul är ju något som jag iallafall reagerar lite extra på.

Tycker du att någon är för dyr, handla någon annanstans. Svårare än så är det inte.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
- Koffe
- S-Poster
Då matbutikerna/andra handlare gör smyghöjningar över delar av sortimentet, NEJ... men nu snackar vi en rejäl höjning över hela sortimentet, det är inte vardagsmat.
Jag säger inte att han är för dyr, jag undrar över den plötsliga prishöjningen på bred front.
Egentligen kanske det är så att hans priser har varit väldigt låga, väldigt länge, det är bara så att när saker prioriteras bort så är det lätt att bilprojekt går bort rätt så tidigt, med andra ord en väldigt priskänslig del av konsumtionen, alltså ger prishöjningar en klar signal att sluta köpa... men vad vet jag, egentligen startade jag tråden för att kolla om någon annan än jag märkt av prishöjningarna.

Egentligen kanske det är så att hans priser har varit väldigt låga, väldigt länge, det är bara så att när saker prioriteras bort så är det lätt att bilprojekt går bort rätt så tidigt, med andra ord en väldigt priskänslig del av konsumtionen, alltså ger prishöjningar en klar signal att sluta köpa... men vad vet jag, egentligen startade jag tråden för att kolla om någon annan än jag märkt av prishöjningarna.
- Spånet
- Addict
Tror som Pehr att det beror på att Svenska liren faller som en gråsten.
Handlar mycket i Danmark och där har skillnaden i valutan förändrats med ca 24 % enheter på ca två månader. Gissa om jag har höjt mina priser.
Handlar mycket i Danmark och där har skillnaden i valutan förändrats med ca 24 % enheter på ca två månader. Gissa om jag har höjt mina priser.
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
Inget framtungt :-)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
Ser ingen anledning till att Utzon skall annonsera ut prishöjningar pga ökade inköpskostnader mer tydligt än någon annan. Priserna på produkterna står ju där när du gör din beställning.
Däremot finns det ju en anledning att annonsera ut en KOMMANDE prishöjning och därmed kanske få några kunder att göra sina köp snabbare... men det har ju mer med marknadsföringsstrategi att göra än att informera kunderna om att priserna stigit redan (det ser man ju på prislappen).
Vi köper våra hästprylar från USA som vi säljer (www.equipedic.se) och har också höjt utpriset pga valutakursen (dollarn är ca 35% dyrare nu än när vi startade i somras...
). Man är så illa tvungen om man inte ska gå back på varje grej man säljer...
Däremot finns det ju en anledning att annonsera ut en KOMMANDE prishöjning och därmed kanske få några kunder att göra sina köp snabbare... men det har ju mer med marknadsföringsstrategi att göra än att informera kunderna om att priserna stigit redan (det ser man ju på prislappen).
Vi köper våra hästprylar från USA som vi säljer (www.equipedic.se) och har också höjt utpriset pga valutakursen (dollarn är ca 35% dyrare nu än när vi startade i somras...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Koffe
- S-Poster
-
- S2-Poster
- M-Nilsson
- Addict
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
Jag tycker inte priserna verkar så farligt höga, har inte ens lagt märke till nån skillnad. Jag beställde ju ett oljefilter därifrån den 9-10 dec och valde bussgods..har ännu inte fått något
Så i fredas köpte jag i stället ett på mekonomen och monterade, orkar då inte vänta i evigheter på leverans.

944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
-
- S-Poster
- Bilmodell: Golf -10
Brukar vara snabba leveranser från Utzon. Dock tycker jag att bussgods kan vara sega ibland. Brukar välja det för saker som det absolut inte är bråttom med.M-Nilsson wrote:Jag tycker inte priserna verkar så farligt höga, har inte ens lagt märke till nån skillnad. Jag beställde ju ett oljefilter därifrån den 9-10 dec och valde bussgods..har ännu inte fått någotSå i fredas köpte jag i stället ett på mekonomen och monterade, orkar då inte vänta i evigheter på leverans.
- M-Nilsson
- Addict
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
Trodde det skulle gå snabbare med bussgods då jag tidigare valt detta levaranssätt och fick beställningen på ca 2-3 dar. Men nu på onsdag har jag väntat i sådär 2 veckor så man kan ju undra..får väl se när(om) min beställning dyker upp snart. I så fall har man ett extra oljefilter..får väl annonsera ut det här i så fall..eller spar detBerg wrote:Brukar vara snabba leveranser från Utzon. Dock tycker jag att bussgods kan vara sega ibland. Brukar välja det för saker som det absolut inte är bråttom med.M-Nilsson wrote:Jag tycker inte priserna verkar så farligt höga, har inte ens lagt märke till nån skillnad. Jag beställde ju ett oljefilter därifrån den 9-10 dec och valde bussgods..har ännu inte fått någotSå i fredas köpte jag i stället ett på mekonomen och monterade, orkar då inte vänta i evigheter på leverans.

944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)