Vattentemp. i Porsche 944 N/A

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Vattentemp. i Porsche 944 N/A

#1 Post by Anton N »

Hej!

Igår blev jag återigen ägare till en Porsche. Den här gången föll valet på en 944 N/A ifrån 1983 i fint skick. Vad jag däremot märkte när jag körde hem den var att vattentempsnålen inte låg riktigt i mitten utan närmare strecket under mitten. Är det någon som har något förslag på vad detta kan bero på. Är det termostaten som spökar måhända, eller är det luft i systemet kanske?

Tacksam för svar!

Vänligen
Anton.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Kan vara en dålig termostat som inte riktigt stänger helt. Då blir inte motorn varm.

Tyvärr är det bökigt att byta den, men det är bara att bita ihop och gräva fram den. Sök lite så hittar du nog info om det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#3 Post by Anton N »

Ja, det är nog termostaten som spökar. Ringde till bilkykarservice här i Halmstad tidigare och fick prata med en specialist på Porsche. Han verkade ganska säker på sin sak och bekräftade mina föraningar. Har fått tid nästa vecka! Hur dumt är det att använda bilen fram tills dess tror ni? Kan den ta mycket stryk eller?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Behöver inte vara att det går onödigt kallt, kan ju även vara en tempmätaren som visar fel.....

Prova att låta den stå på tomgång och se om tempen går upp
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#5 Post by Anton N »

Pär Hylander wrote:Behöver inte vara att det går onödigt kallt, kan ju även vara en tempmätaren som visar fel.....

Prova att låta den stå på tomgång och se om tempen går upp
Jag har provat det vid ett par tillfällen och fick då olika resultat. Ena gången gick mätaren upp och andra gången inte. Hur skall man tyda det?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Anton N wrote:
Pär Hylander wrote:Behöver inte vara att det går onödigt kallt, kan ju även vara en tempmätaren som visar fel.....

Prova att låta den stå på tomgång och se om tempen går upp
Jag har provat det vid ett par tillfällen och fick då olika resultat. Ena gången gick mätaren upp och andra gången inte. Hur skall man tyda det?
Spännande! 8)

Motorvärmen går upp när motorn genererar värme men kylaren inte kyler (tills fläkten startar). Det är just det du testat när bilen står stilla på tomgång. Under förutsättningen att du lät tiden gå rejält (mer än bara några minuter) så känns det ju inte som att det är termostaten faktiskt....

Mätare eller snarare givare med humör, dålig kontakt etc?

Startade fläkten föresten?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#7 Post by Anton N »

Jag kollade aldrig om fläkten startade och jag lät inte motorn gå särskilt länge, två rookiemisstag med andra ord... Ska testa lite närmare imorgon. Återkommer med mer info då!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Anton N wrote:Jag kollade aldrig om fläkten startade och jag lät inte motorn gå särskilt länge, två rookiemisstag med andra ord... Ska testa lite närmare imorgon. Återkommer med mer info då!
Snabbast procedur är nog att köra bilen varm, stanna öppna huven och känn lite på en kylarslang hur varm (rätt så varm om termostaten öppnat) den känns. Sen låter du bilen stå på tomgång eller snabbare, gasa och håll den runt 3000 rpm eller så (om du inte stör grannar etc). Kolla mätaren och känn på samma slang efter en stund igen (några minuter), den bör kännas lite varmare. Går fläkten igång utan att m
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#9 Post by Anton N »

Tog en sväng bort till Kylarservice idag och fick bekräftat att det var givaren som gav fel värden. De mätte upp temperaturen i termostathuset och det visade sig att temperaturen var helt korrekt. Pär, stort tack för att du gjorde mig uppmärksam på att felet inte nödvändigtvis låg hos termostaten!

Trevlig helg!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Såbra!

Tror det var en tråd här i somras om den givare, har för mig att den kan inhandlas på Mekonomen för ett par hundringar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Tänk på att det är två olika temp.givare i motorn, en för mätaren och en för databoxen. Den för mätaren sitter längre bak av de två och har bara en kabel kopplad till sig medan databoxens givare har två stift i kontakten.

Innan du byter själva givaren så kolla att det är den som är dålig, i mitt fall var det lite glapp i sladdarna på instrumentets baksida så jag bytte givaren i onödan..

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#12 Post by Anton N »

Tar upp en gammal tråd igen här. Tänkte bara fråga var jag hittar de båda givarna till temp. mätaren!? Passar även på att fråga hur man ska gå tillväga för att kolla så att kylfläkten fungerar. Bara att koppla ihop sladdarna som går till termokontakten eller?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Ducati »

för att testa fläkten är det bara att koppla ihop sladdarna.
Akta fingrarna bara....fick in ett i fläkten, gjorde ganska ont minst sagt..
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#14 Post by Mike-DK »

Det är ganska vanligt att nålen ligger på första streken på mätern. Mina både 944 har gjort samma sak och också de hade ret temp.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users