Lär er köra i cirkulationsplats!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
M.Kuic
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#91 Post by M.Kuic »

Ja inte blinkar man vänster om det är tvåfiligt och man ligger i ytterfilen, för då ska man ju uppenbarligen inte svänga runt så att säga, ytterfilen är ju till för att åka första eller andra avfarten. Så filbyte är mycket riktigt att uppfatta det som om man ligger i ytterfil och blinkar vänster i en rondell. Fast ni kanske trodde att man får åka runt en rondell i ytterfilen? Spårval finns tydligt på bildskiss i denna tråd, gå efter den och tro inte något knepigt.
Gud vad ni skall försvåra det hela! Det är så simpelt det kan bli med systemet och förtydligandet! Sen så tror jag inte folk är så dumma i huvudet att dom tror att om blinkers inte används övht så händer en katastrof utan då har man ju sitt sunda förnuft och kommunikation såsom ögonkontakt och kolla på medtrafikanterna som jag även förklarat.

Tvfiliga som går till en? Aldrig sett/åkt i, så det kan jag inte svara på.

Om du snugge tycker det är knepigt med att ha den där lilla kollen som vi tydligen har och kan behärska, då förstår jag att du inte förstår oss! Information flow är jobbigt ibland ;) Det upplevs så simpelt i verkligheten med "våran" metod.

Och hör och fasa, idag när jag var ute och åkte så gjorde 70% av trafiken på "vårat" sätt i rondellerna, och det hände inga olyckor eller inte ens var i närheten av det! Kan du tänka dig det?
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

Minsc S2
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét

#92 Post by Minsc S2 »

I en enfilig rondell är det knappast förvirrande om en bil blinkar vänster, då är det tydligt att bilen ska följa rondellen.

Detta är vad som förtydligar för de bilister som står och väntar, att bilen i fråga ska fortsätta följa rondellen, och det är detta som minskar olycksrisken, då bilisterna tydligt kan avgöra vilken avsikt bilen inne i rondellen har, så att de väntande inte 'chanskör'.

Observera att detta gäller i enfiliga rondeller!
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#93 Post by Maxx »

broberg wrote:det roliga är att påvägen till jobbet imorse hamnade jag bakom en vänsterblinkare,

okej, sååå bra tänkte jag.. men det som störde mig mest var det att personen i fråga var jätteduktiga på att börja blinka vänster IN i rondellen.. men blinkade aldrig höger ut ur rondellen, slutade bara tvärt blinka när han svängde ut ur rondellen..

Rondellen därpå ca 500m bort så var han duktig och blinkade ur sig ur rondellen.. men antagligen för att han skulle direkt på avfarten åt höger.
Där är själva grejen!

Majoriteten av "vänsterblinkare" kör genom rondeller som om det vore en fyrvägskorsning. Dvs, ska han/hon "svänga vänster" så blinkar man vänster tills man kommit till sin avfart (den tredje) och slutar blinka och drar rätt ut ... Samma sak när han/hon ska "svänga höger", fast med följden att de faktiskt nästan gör rätt. (Inte för att de är medvetna om att de i princip gör rätt dock!)

Om "vänsterblinkaren" ovan antar att alla andra kör som dem, och inte efter de anvisningar som vägverket har gett oss, så kommer det naturligtvis förr eller senare att smälla (eller i alla fall tutas och visas fula gester). "Vänsterblinkaren" antar ju att de som inte blinkar ska lämna rondellen och naturligtvis så borde det enligt dem vara fritt fram att köra in i rondellen, eller hur. Sen ... *tuuut tuuuuuuut pang* %#&&&#%&#&#%&#!!! :x

Snälla, ni som säger att vi som följer lagen ska försöka se ert synsätt om varför vänsterblinkandet är så upplysande ... testa att se hur vägverkets anvisningar funkar i olika situationer. De är okomplicerade och funkar i alla situationer oavsett hur rondellen är utformad. Det kan inte bli fel om man följer dem. Tvärtemot vänsterblinkningarna som kan vara upplysande men även missledande.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#94 Post by snugge »

M.Kuic wrote: Om du snugge tycker det är knepigt med att ha den där lilla kollen som vi tydligen har och kan behärska, då förstår jag att du inte förstår oss! Information flow är jobbigt ibland ;) Det upplevs så simpelt i verkligheten med "våran" metod.

Och hör och fasa, idag när jag var ute och åkte så gjorde 70% av trafiken på "vårat" sätt i rondellerna, och det hände inga olyckor eller inte ens var i närheten av det! Kan du tänka dig det?
men hallå, har du läst något jag skrivit över huvudtaget? det är inte jag som har problem med vänsterblink, jag kör ALDRIG in i en rondell om jag inte bedömmer att jag hinner, vare sig bilen i rondellen blinkar vänster eller inte. jag skiter fullständigt i vilket. det är juh dom som envisas med att förtydliga sina avsikter och på så vis börjar ta för givet att vänsterblink betyder fortsätta i rondellen som ligger i riskzonen. eller tänker ni på annat sätt när ni ska in i en rondell? då bryr ni er plötsligt inte om ifall bilarna i rondellen blinkar eller inte? i så fall undrar jag verkligen vad meningen med det hela är?

det här blev så intressant så igår på lunchen satt vi och observerade hur bilister faktiskt gör i en hel timme. inte en enda bilist använde sig av vänsterblink... däremot var det ett gäng som bara svängde av utan att blinka höger. tror jag ska rikta min energi på annat håll! :D

Jon80
Sponsor

#95 Post by Jon80 »

snugge wrote:
Jon80 wrote: I rondeller med dubbla filer är det som du påpekar, inte läge att blinka vänster, men dessa rondeller hör inte till majoriteten.

Edit: Givetvis beror det på hur rondellen ser ut, beroende på hur man gör.
ojoj, nu börjar det bli riktigt knepigt här. här gäller det att ha järnkoll på vilken typ av rondell det är med.

fråga, hur gör ni i rondeller som börjar som tvåfiliga rondeller och övergår i enfiliga? ja det finns.
Givetvis spelar situationen roll för hur man gör. Oavsett om man blinkar vänster eller inte, så funkar en enfilig rondell inte exakt lika som en enfilig... Halva grejen med bilkörning är ju att man adapterar sin körning utifrån situationen.

Tyvärr läser man alltför ofta i tidningen att "olyckan orsakades av det dåliga vädret".. Det är ju bull! Att bilar hamnar i diken och krockar föregås alltid (förutom några ytterst få undantag) av att någon gjort en "major fuckup" i avläsningen av situationen, om det så må vara underlag och väder, eller sikt i allmänhet. Att skylla på dålig sikt är som att diskvalificera sig själv, alla vet att man kör på "sikt", dvs måste kunna stanna på den del av vägen man ser.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Jon80
Sponsor

#96 Post by Jon80 »

snugge wrote:
M.Kuic wrote: Om du snugge tycker det är knepigt med att ha den där lilla kollen som vi tydligen har och kan behärska, då förstår jag att du inte förstår oss! Information flow är jobbigt ibland ;) Det upplevs så simpelt i verkligheten med "våran" metod.

men hallå, har du läst något jag skrivit över huvudtaget? det är inte jag som har problem med vänsterblink, jag kör ALDRIG in i en rondell om jag inte bedömmer att jag hinner, vare sig bilen i rondellen blinkar vänster eller inte. jag skiter fullständigt i vilket. det är juh dom som envisas med att förtydliga sina avsikter och på så vis börjar ta för givet att vänsterblink betyder fortsätta i rondellen som ligger i riskzonen. eller tänker ni på annat sätt när ni ska in i en rondell? då bryr ni er plötsligt inte om ifall bilarna i rondellen blinkar eller inte? i så fall undrar jag verkligen vad meningen med det hela är?

det här blev så intressant så igår på lunchen satt vi och observerade hur bilister faktiskt gör i en hel timme. inte en enda bilist använde sig av vänsterblink... däremot var det ett gäng som bara svängde av utan att blinka höger. tror jag ska rikta min energi på annat håll! :D
Snugge: Ganska intressant att du blir upprörd över när någon förutsätter hur du tänkter, men i samma inlägg är det du som helt felaktigt förutsätter att bara för man gör A, så tänker man B. :lol:

Jaja, får sluta garva åt stolligheterna och börja jobba istället :mrgreen:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Minsc S2
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét

#97 Post by Minsc S2 »

Majoriteten av "vänsterblinkare" kör genom rondeller som om det vore en fyrvägskorsning. Dvs, ska han/hon "svänga vänster" så blinkar man vänster tills man kommit till sin avfart (den tredje) och slutar blinka och drar rätt ut ...
Och det är inte den typen av 'vänsterblinkning' som vi förespråkar! ;)
Naturligtvis ska man blinka höger när man ska ut också, det vet ju varenda kotte. (förutom ovannämnda vänsterblinkare...)
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

emm
Addict
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#98 Post by emm »

Shit... kastar mig in i diskutionen, har inte läst tråden helt, men ska ta tillfället i akt att kanske lära mig köra rätt... men jag kände mig ganska träffad...

Jag är en sådan där vänsterblinkare i rondeller, alltså kör jag in i en rondell och ska vänster så blinkar jag vänster tills jag kommer i till mitten av "rakt fram avfarten och vänster avfarten från min sida sett) då blinkar jag höger fär att markera att jag ska svänga ut ur rondellen nästa avfart.

Jag har aldrig fått arga blickar eller finger gestikulerande mot mig, men min fråga är nu, har jag fel i mitt agerande i rondeller, för isf ska jag genast ändra mitt beteende...

Det är aldrig försent att lära sig...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

JDr
Addict
Bilmodell: 944 turbo

#99 Post by JDr »

Själv blinkar jag ALDRIG vänster i en rondell, utan försöker istället koncentrera mig på att blinka ut (höger)vid rätt tillfälle. Har under många år stört mig på att mer än hälften av alla "vänsterblinkare" inte blinkar höger när de kör ut utan de har fortfarande spaken i vänsteläge. VANSINNIGT!!!
Det stör ju rytmen förde som är på väg in i rondellen och mig som ligger bakom och tror att de som vill vara övertydliga tänker fortsätta vänster men istället bara luras.
Detta fenomen är väldigt vanligt i de lite större rondeller utan några vägmarkeringar.

Som flera har nämnt tidigare så tycker jag att vi alla kan hjälpas åt med att få folk att förstå att HÖGERBLINK när man svänger ut oavsett hur stor/liten rondellen än är ALLTID bör användas.
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

moosemats
S2-Poster

#100 Post by moosemats »

för väldigt länge sedan, då jag tog körkort, var det inte så vanligt med rondeller som hade två filer. Jag tog två körlektioner någon vecka innan uppkörningen för att få lite tips på körningen mm.

Den körläraren så DÅ till mig att: En rondell är inget annat än en korsning. Ska du åka vänster blinkar du vänster, som i en korsning. Raktfram ingen blink, och höger=höger blink. Så precis så gjorde jag på uppkörningen. Dock körde vi endast i små, en-filiga rondeller. Inga problem, jag klarade uppkörningen.

10 år senare hade det poppat upp ett antal dubbelfiliga rondeller och min fru skulle ta körkort. Hon fick lära sig dom reglerna som gäller idag. Alltså att blinka UR en rondell och inte vänster, endast vänster om filbyte sker.

Själv har jag också anpassat mig eftersom reglerna/rekomendationerna ändrats. (Har inte hittat någon länk med information om att rondellreglerna ändrades men jag har mycket starka minnen av detta eftersom min fru och jag hade några rätt vilda diskussioner om detta till jag insåg att jag var tvungen att ge med mig.)
//Mats Y
Fun is not a straight line

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#101 Post by Bosse »

moosemats wrote:för väldigt länge sedan, då jag tog körkort, var det inte så vanligt med rondeller som hade två filer. Jag tog två körlektioner någon vecka innan uppkörningen för att få lite tips på körningen mm.

Den körläraren så DÅ till mig att: En rondell är inget annat än en korsning. Ska du åka vänster blinkar du vänster, som i en korsning. Raktfram ingen blink, och höger=höger blink. Så precis så gjorde jag på uppkörningen. Dock körde vi endast i små, en-filiga rondeller. Inga problem, jag klarade uppkörningen.

10 år senare hade det poppat upp ett antal dubbelfiliga rondeller och min fru skulle ta körkort. Hon fick lära sig dom reglerna som gäller idag. Alltså att blinka UR en rondell och inte vänster, endast vänster om filbyte sker.

Själv har jag också anpassat mig eftersom reglerna/rekomendationerna ändrats. (Har inte hittat någon länk med information om att rondellreglerna ändrades men jag har mycket starka minnen av detta eftersom min fru och jag hade några rätt vilda diskussioner om detta till jag insåg att jag var tvungen att ge med mig.)
Så bra.
Så gör jag med, tycker jag alla skall göra enligt rekomendationer från VV.
Bosse

944-90
NA-Poster

#102 Post by 944-90 »

Vad jobbigt....
Ja inte att folk blinkar åt olika håll, utan insikten att mitt körkort börjar närma sig 30 år gammalt.
Då fick jag minsann lära mig att blinka till vänster om jag svängde till vänster i rondellen.
De få rondeller som fanns i just Lidköping var små och såg likadana ut.

Men saker och ting förändras.
Så uttrycket "svänga vänster i rondellen" existerar inte mer...
Numer heter det "ta av vid tredje avfarten".

Även jag röstar på slopad vänsterblink.
Last edited by 944-90 on 2010-08-24 09:25:22, edited 1 time in total.

Maxx
Addict

#103 Post by Maxx »

944-90 wrote:Vad jobbigt....
Ja inte att folk blinkar åt olika håll, utan insikten att mitt körkort börjar närma sig 30 år gammalt.
Då fick jag minsann lära mig att blinka till vänster om jag svängde till vänster i rondellen.
De få rondeller som fanns i just Lidköping var små och såg likadana ut.

Men saker och ting förändras.
Så uttrycket "svänga vänster i rondellen" existerar inte mer...
Numer heter det "ta av vid tredje avfarten".

Även jag röstar på slopad vänsterblink.

Bästa Hälsningar
Sture Brandt
:d=:

Maxx
Addict

#104 Post by Maxx »

moosemats wrote:Har inte hittat någon länk med information om att rondellreglerna ändrades men jag har mycket starka minnen av detta eftersom min fru och jag hade några rätt vilda diskussioner om detta till jag insåg att jag var tvungen att ge med mig.
Jo, reglerna ändrades i slutet av 90-talet tror jag. Tyvärr är det många bilskolor som fortsätter att lära ut fel (att man även ska blinka när man kör in i rondellen).

Fast gamla hundar verkar kunna lära sig. Verkar värre med de yngre. :wink:

broberg
Addict
Årsmodell: Vet ej

#105 Post by broberg »

Sluta nu... Känner mig ju gammal när du säger att de yngre inte lär sig ^^

O jag som ska ta jägarexamen o mc-kort i höst/vår..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Post Reply