Lär er köra i cirkulationsplats!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

Lär er köra i cirkulationsplats!

#1 Post by Pehr Johnsson »

Alla vet ju hur man man ska köra i en rondell eller cirkulationsplats som det egentligen heter, men ändå händer det olyckor alltför ofta. Alla kör på sitt eget vis och ofta dyker det upp situationer som bästa fall leder till att man får hjärtat i halsgropen eller i västa fall att ens kära älskling får tråkiga plåtskador.

För att minska riskerna så läs denna .pdf en från Vägverket, så gör i alla DU rätt! :)

Lycka till i trafiken alla!

http://www.vv.se/filer/publikationer/ci ... splats.pdf
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

broberg
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by broberg »

Som jag alltid har nämnt för de som envisas att blinka vänster när de åker in i en rondell :
"Det finns inga krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

För jag har aldrig förstått vitsen med att blinka vänster då man ändå inte får svänga vänster in i en rondell.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

A944T
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 Turbo S

#3 Post by A944T »

broberg wrote:Som jag alltid har nämnt för de som envisas att blinka vänster när de åker in i en rondell :
"Det finns inga krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

För jag har aldrig förstått vitsen med att blinka vänster då man ändå inte får svänga vänster in i en rondell.
Nu försvarar jag inte detta på något sätt men en anledning till detta kan vara att inte orsaka missförstånd.
Särskilt i cirkulationsplatser med dubbla filer. Tror du inte det förenklar för de som kommer från motsvarande håll och ska in i cirkulationsplatsen?
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

krasse
S-Poster
Telefon: 0708177914
Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
Årsmodell: 1989

#4 Post by krasse »

En sorglustig historia drabbade mig just idag :cry:
Störst går först anser vissa, så även en lastbilsschaffis på Essingeleden idag, just i en cirkulationsplats! Om han struntar i reglerna eller bara är okunnig vet jag inte. Kort sagt är det i alla fall bra att vara påläst.

Han är nu polisanmäld :evil: för smitning och jag har en repig bil med all tidsspillan det kommer att innebära.

Bizzem
S-Poster

#5 Post by Bizzem »

krasse wrote:En sorglustig historia drabbade mig just idag :cry:
Störst går först anser vissa, så även en lastbilsschaffis på Essingeleden idag, just i en cirkulationsplats! Om han struntar i reglerna eller bara är okunnig vet jag inte. Kort sagt är det i alla fall bra att vara påläst.

Han är nu polisanmäld :evil: för smitning och jag har en repig bil med all tidsspillan det kommer att innebära.
inte för att var sådan , men vart finns det en cirkulationsplats på essingeleden??
Niklas Magnusson

broberg
Addict
Årsmodell: Vet ej

#6 Post by broberg »

A944T wrote:
Nu försvarar jag inte detta på något sätt men en anledning till detta kan vara att inte orsaka missförstånd.
Särskilt i cirkulationsplatser med dubbla filer. Tror du inte det förenklar för de som kommer från motsvarande håll och ska in i cirkulationsplatsen?

Vid cirk.plats med dubbla filer är det ofta dubbla filer in, dvs du blinker isf vänster/höger innan du byter fil till den du ska ligga i.

Det är (tror jag) större risk för missförstånd när någon ligger och blinkar vänster i en rondell och sen bara slutar blinka vänster för nästan omedelbart efter svänga höger (dvs mindre tid för att låta högerblinkersen arbeta.)

Så om alla är klara på att om den som är i rondellen INTE blinkar så ska man inte åka ut, däremot om den som är i rondellen blinkar höger så är det lungt att åka ut. (Givetvis med åtanke på om det är någon mer bakom.)

Om du prompt måste göra ett filbyte där du behöver blinka vänster i en rondell så måste du givetvis ge signal inte du byter körfält (detta kan ju vara behövligt vid jättestora rondeller med fler än två filer). Men i övrigt så är det mest tecken på dålig planering.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Bizzem
S-Poster

#7 Post by Bizzem »

Kan meddela om min lilla olycka.
Jag ligger i högerfil i rondellen i barkarby och jag hinner bara se bilen i ögonvrån och det smäller.
Hon kom från höger och skulle in i rondellen och har helt missat mig.
Jag hör innan vi kolliderar hur hon tvärnitar så jag antar att hon kom för fort och såg mig aldeles försent, tur e att hon fick ner farten så jag tror inte vad jjag har sett att jag har fått några skador på några barande delar, men plåtskador finsn det=(... men men
nu väntar en försäkringsutredning bara hålla tummarna att hon atr på sig detta och allt löser sig som jag vill..
Niklas Magnusson

Jon80
Sponsor

#8 Post by Jon80 »

broberg wrote:Som jag alltid har nämnt för de som envisas att blinka vänster när de åker in i en rondell :

Vitsen med att blinka vänster, i fram för allt små rondeller är att visa bilar som kommer rakt framifrån att man ämnar svänga. Inte allt för sällan är rondellerna "påbygda" en vanlig korsning, där den gamla huvudleden mer eller mindre har rak passage genom rondellen. Genom att ge blink vänster när man ger sig in i "mås-skits-rondellen" så visar man att jag kommer svänga
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#9 Post by Maxx »

A944T wrote:Tror du inte det förenklar för de som kommer från motsvarande håll och ska in i cirkulationsplatsen?
Nu tänker du på en rondell som en rund fyrvägskorsning vilket det inte är. Det är de i rondellen du ska köra efter, inte de som vill in i rondellen från andra tillfarter än den du står på.

Jon80 wrote:Vitsen med att blinka vänster, i fram för allt små rondeller är att visa bilar som kommer rakt framifrån att man ämnar svänga. Inte allt för sällan är rondellerna "påbygda" en vanlig korsning, där den gamla huvudleden mer eller mindre har rak passage genom rondellen. Genom att ge blink vänster när man ger sig in i "mås-skits-rondellen" så visar man att jag kommer svänga
Det är just det tänkandet som gör att det smäller. Ingen har större rätt till företräde oavsett om väg man körde in på tidigare var huvudled.

Jämför med tänkandet "Jag kör på en större väg än dig så jag tänker inte lämna företräde enligt högerregeln när du kommer på din lilla tvärgata". Det kommer att smälla men det finns såna gator i alla städer och där alla locals vet vilken som är den "stora gatan". Jag vet själv ställen där jag glömmer av mig och kör så ... och blir lika förskräckt varje gång när jag kommer på mig själv att jag glömde högerregeln.

Precis utan för huset finns en korsning där högerregeln gäller. Det är 30 km/h som gäller i området. Ändå så passerar där en buss var 20:e minut i ca 50 km/h utan att någonsin bekymra sig för att det skulle kunna komma någon från höger. Hittills har det inte smällt men det beror mer på att alla som bor här vet att bussen inte kommer att lämna företräde ... :roll:
Last edited by Maxx on 2008-09-02 17:18:17, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Maxx
Addict

#10 Post by Maxx »

Tänk er en enkelriktad väg med två filer och som har en antal tillfartsvägar från höger. Om du kör in på vägen från första tillfarten så kollar du ju inte på vad bilarna på den tredje tillfartsvägen har för sig, eller hur? Ta den tvåfiliga enkelriktade vägsnutten med fyra tillfartsvägar och böj den tills det bli en ring ... det är vad en rondell är. Inte en rund fyrvägskorsning.

Maxx
Addict

#11 Post by Maxx »

Värst vad jag tog i ... :mrgreen: Rondellkörning är nog en av de saker jag irriterar mig mest på.

M.Kuic
S-Poster

#12 Post by M.Kuic »

Dålig planering när man blinkar vänster i rondell broberg!? Det visar väl snarare tvärtom, eller hur tänker du?

Jag är på jon's sida om det där, jag blinkar vänster när jag precis kommt in i en rondell om jag ska just till vänster eller tillbaka sett om det skulle vara en korsning, sen börjar jag givetvis blinka höger i god tid. Blinkar vänster gör jag även för att visa de som är runt rondellen och vill in för att visa dom vart man tänkt ta vägen, detta har även funkat alldeles utmärkt i mina trakter och de flesta gör även exakt likadant, vilket jag tycker är underbart, för det är så enkelt att förstå och ta till från medtrafikanterna för mindre risk för skador. Och jag kollar tamefan på bilarna vid varje infart av en rondell om jag ska passera den, man ska ju ha uppsyn på medtrafikanterna!
Och vad gäller företräde så har man ju alltid företräde framför dom som är "utanför" när man befinner sig i en cirkulationsplats. Sen finns det ju den sortens cirkulationsplats där det är tvärtom, att man måste lämna företräde vid varje infart där bilar vill komma in.

De som blinkar vänster ut ur rondeller förstår jag mig däremot inte på, man svänger ju trots allt alltid höger ut ur en rondell. Vänster svänger man bara om man ska cirkulera i cirkulationsplatsen en bit.

EDIT1/2/3: En cirkulationsplast är väl ändå precis som en korsning bara det att trafiken ska flyta på bättre och det är därför man ersatt korsningen med en cirkulationsplats, så varför man blinkar vänster när man ska åt vänster är väl inte så svårt att förstå från en medtrafikant? :)
Last edited by M.Kuic on 2008-09-03 02:07:42, edited 3 times in total.
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#13 Post by snugge »

stopp å belägg. har jag fattat det hela rätt om ni blinkar vänster och svänger höger in i rondellen?!? :shock: eller är jag bara trött nu?

M.Kuic
S-Poster

#14 Post by M.Kuic »

snugge wrote:stopp å belägg. har jag fattat det hela rätt om ni blinkar vänster och svänger höger in i rondellen?!? :shock: eller är jag bara trött nu?

Va? tror du är väldigt väldigt trött! :)

Enda gången man svänger höger är ju in och sen ut ur rondellen, resten av tiden i rondellen är ju vänster!
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

Minsc S2
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét

#15 Post by Minsc S2 »

Jag är på jon's sida om det där, jag blinkar vänster när jag åker in i en rondell om jag ska just till vänster eller tillbaka sett om det skulle vara en korsning, sen börjar jag givetvis blinka höger i god tid. Blinkar vänster gör jag även för att visa de som är runt rondellen och vill in för att visa dom vart man tänkt ta vägen, detta har även funkat alldeles utmärkt i mina trakter och de flesta gör även exakt likadant, vilket jag tycker är underbart, för det är så enkelt att förstå och ta till från medtrafikanterna för mindre risk för skador. Och jag kollar tamefan på bilarna vid varje infart av en rondell om jag ska passera den, man ska ju ha uppsyn på medtrafikanterna!
Och vad gäller företräde så har man ju alltid företräde framför dom som är "utanför" när man befinner sig i en cirkulationsplats. Sen finns det ju den sortens cirkulationsplats där det är tvärtom, att man måste lämna företräde vid varje infart där bilar vill komma in.

De som blinkar vänster ut ur rondeller förstår jag mig däremot inte på, man svänger ju trots allt alltid höger ut ur en rondell. Vänster svänger man bara om man ska cirkulera i cirkulationsplatsen en bit.
Du spikade precis allt jag tänkte säga om rondeller M.Kuic. ;)
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

Post Reply