M.Kuic wrote:Min vanliga 44 NA betedde sig VÄLDIGT läskigt vid kraftig inbromsning när jag körde med 225 fram och 255 bak, det var så läskigt att jag i princip aldrig mer vågade bromsa så pass hårt igen med dom däcken.
Med 255 fram och 275 bak så bromsar den ganska stiligt vid kraftig inbromsning.
Läskig med den antagligen näst vanligaste dimensionen på en frontmotorporsche?
Vad spelar det för roll om den kombon är vanlig att använda, det ändrar ju ingenting? För att lägga till mer info så var det heller inga linglong-däck utan bridgestone potenza, för märket på däcken kan göra en större skillnad än vad bredden på däcket är på bilen! Tänk dig hur ett par 225/45/17 linglong-däck beter sig vid broms och hur ett par 225/45/17 michelin pilot ps2 beter sig, inte lär dom bete sig desamma bara för att det är av samma däcksbredd.
Torbjorn968 wrote:Läskigt på vilket sätt? 225orna är relativt sett smalare fram. Upplåsning fram?
//TL
Ja det var precis så att det låste sig, dock kan jag inte avgöra om det var fram eller bak eller både-och, slingrade kraftigt trots jämn bromskraftfördelning!
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]
Karl Birgander wrote:
Läskig med den antagligen näst vanligaste dimensionen på en frontmotorporsche?
Vad spelar det för roll om den kombon är vanlig att använda, det ändrar ju ingenting? För att lägga till mer info så var det heller inga linglong-däck utan bridgestone potenza, för märket på däcken kan göra en större skillnad än vad bredden på däcket är på bilen! Tänk dig hur ett par 225/45/17 linglong-däck beter sig vid broms och hur ett par 225/45/17 michelin pilot ps2 beter sig, inte lär dom bete sig desamma bara för att det är av samma däcksbredd.
Torbjorn968 wrote:Läskigt på vilket sätt? 225orna är relativt sett smalare fram. Upplåsning fram?
//TL
Ja det var precis så att det låste sig, dock kan jag inte avgöra om det var fram eller bak eller både-och, slingrade kraftigt trots jämn bromskraftfördelning!
Om det vore ett stort problem på omoddade bilar så skulle nog betydligt fler vädra sina åsikter på ex. detta forum. Åtskilliga tävlar med just den dimensionen också.
Naturligtvis är det skillnad på däck och däck. Just nu kör jag på kalasbra bridgestone fram och kalas-kassa skräpdäck bak. det är inte svårt att få ut baken, speciellt i regn...
Upplåsning som inte kan bedömas är fram eller bak kan man ju inte veta vad det skall vara. Mer troligt att dina ok kärvar eller något sånt.
Bredare däck, ger mer bromsverkan, men döljer också en del brister.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
M.Kuic wrote:
Om det vore ett stort problem på omoddade bilar så skulle nog betydligt fler vädra sina åsikter på ex. detta forum. Åtskilliga tävlar med just den dimensionen också.
Naturligtvis är det skillnad på däck och däck. Just nu kör jag på kalasbra bridgestone fram och kalas-kassa skräpdäck bak. det är inte svårt att få ut baken, speciellt i regn...
Upplåsning som inte kan bedömas är fram eller bak kan man ju inte veta vad det skall vara. Mer troligt att dina ok kärvar eller något sånt.
Bredare däck, ger mer bromsverkan, men döljer också en del brister.
Okej, så med andra ord är det ingen skillnad på däck och däck om alla åker med den dimensionen?
Vad handlar den här tråden om?
Ja, jag vet mycket väl vad bredare däck innebär för brister och fördelar
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]
Jag hade också väldiga problem med att bak låste upp före fram, och då med 225/45/17 framdäck och 245/40/17 bakdäck. Problemet avhjälptes med att byta orginalbromsbeläggen fram till ett semiracebelägg från Utzon.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Torbjorn968 wrote:Fick följande svar på en diskussion på det amerikanska 968 forumet:
there is a bias valve that many of us have changed to add more braking to the rear - the part numbers are:
5/18bar 951 355 305 01 (stock)
5/33bar 928 355 305 01 (what i am using on stock rotors) 5/45bar 964 355 305 00 (what some are using on the track on stock rotors) 5/55bar 930 355 305 01 5/60bar 965 355 305 01
at a bare minimum i would install the 5/45 valve with your setup - the correct thing to do would be to add big reds in the rear - depending on the rest of the setup of your car, you may still need to upgrade the bias valve though to the 5/33
Men vänta nu. Jag trodde den där 5/45 mojjen minskar trycket bak - inte ökar? Eller?? I Workshop manualen pratar de ju bara om "Changeover pressure" och "Pressure reduction" men samtidigt heter den ju "Booster"... Är det ngn som har en bra förklaring till hur den funkar? De sitter ju bara tre hål på MC:n - så var skruvar man in denna?
Om jag förstått det rätt så är större värdet, dvs 18, 33, 45, 55 det maximala trycket som tillåts till oken bak. Jag antar att det är bar vi talar om. 968 har 5/18 original och vilken som Porsche satt in i bilen antar jag styrs av viktfördelningen samt marktryck över axlarna. Elvorna är ju något tyngre i gumpen samt att turbovarianterna har mycket vinge dvs ännu mer tryck i bromsarna bak.
Ventilen sitter skruvad ovanpå klumpen. Du ser den direkt när du plockat ner innerskärmen på höger sida. Min var lite knepig att få bort pga alla bromsledningar som gjorde det trångt att komma åt. Jag monterade 5/33.
jag monterade 5/33 när jag bytte till gt3 bromsar fram.. balansen känns som orginal.. bytte även upp mig i dimension på däcken fram, från 225 till 255.. nu ska den bara styvas upp mer fram då den är för mjuk o blir instabil om man svänger precis efter man bromsat hårt... niger med andra ord..
Okej, men då är det ju ingen "booster" utan en reducering egentligen. Känns ju lite lustigt faktiskt, får inte ihop det i huvudet riktigt... Ska nog räkna på det där.
Orsaken till att jag frågar är att jag nu uppgraderat bromsarna både fram och bak - fram Brembo ok (Utzon kit) och bak Audi RS2 (lika som 968!!) - misstänker att jag nu har överbromsat bak och frågan är om jag ska klämma i Turbons reducering eller slå på med en ställbar - men hur tusan får man dit den? Jag menar - kapar man röret mitt på elelr drar man bara in en loop in i kupen och tillbaka till huvud-cyllen? Stål-rören som sitter original är väl inte helt hundra att kona, så man kanske måste göra ett nytt? Eller?
Surrade just med Utzon och han bekräftar att reduceringen (som det ju handlar om!) sitter där för att kurera problemet med att det blir överbromsat bak. Ska köpa en ställbar historia - kran eller spak med fasta lägen??
(Inser att jag gjort precis det motsatta mot vad jag tänkte med denna bil. Jag moddar alldeles för mycket och kör alldeles för lite... Men det är ju så roooligt.... Attan!!!)