claves wrote:poyee600rr << kan du speca mängd på olja och kylmedel?
En ny kompressor till nyare bil modeller (finns 3st olika) 4500:- + mums... cirkus.
/C
Tyvärr skrev jag aldrig ner mängden på oljan och kylmedlet, eftersom AC-killen har en katalog i sin butik så tänkte jag att den info finns alltid hos han, för det är ändå han jag åker till om jag behöver nåt med AC.
Har beställt en renoverad kompressor nu som jag ska montera till våren-09 (-09=bilen blir 20år)
Då kan jag återkomma med olje och kylmedel mängden om det är någon som är intresserad.
Hoppas det blir tokkallt i Porschen när det är klart, blir tokig när det är för varmt i bilen.
Idag har jag fyllt AC systemet, har inte testat det än p.g.a inte så pass varmt idag.
Volym: PAG olja 130 +- 20ml. kylmedel R134a 860g (944, 944S, 944 Turbo - 1985/2 - 1992)
Porsche 944 turbo -89 (inne på 16e året)
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
Min kyler lite sämre iår så det kanske är dags att testa PAG + R134a.
Antar att det är dags för torkfiltret också, kondensorn och oringar hoppar jag nog över.
Dea wrote:Min kyler lite sämre iår så det kanske är dags att testa PAG + R134a.
Antar att det är dags för torkfiltret också, kondensorn och oringar hoppar jag nog över.
Var sitter torkfiltret?
/Dea
Torkfiltret sitter mellan expansionskärl och flipplysen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 turbo -89 (inne på 16e året)
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
Kolla den här länken. Den beskriver hur du kan göra med hjälp av lite Biltema-prylar. Söker du på nätet hittar du mycket info om hur folk själva fyllt på sina AC med bl a drivgas från Biltema.
Castrol har en del produkter för AC, AC på burk, Fyller och tätar! http://www.rabtherm.co.uk/castrol/castrol_ez_fill.htm
Finns också några som säljer dessa produkter på Tradera.
Hittade också en AC-avdelning på en sajt som kallar sig fam-bjork.se.
Är det rätt typ av nippel på Castrol-flaskan?
Var nere på en AC-firma igår och dom trodde att det kunde funka med PAG-olja + R134a, bäst är naturligtvis att konvertera hela systemet men det är iallafall värt ett försök.
Då nämnde dom också att äldre bilar med det gamla kylmedlet är det en skuvnippel och på nya system en vanlig ventil. Denna behövde dom byta för att kunna återfylla?
Dom tyckte också att systemet skulle "sköljas" igenom innan fyllning med R134a, detta missar man väl om man fyller med Castrol-burken?
Ska kolla om jag fortfarande har tryck i systemet. Vilken av ventilerna är till lågtrycksdelen av systemet ? Är det den nere vid torkfiltret?
Är inte helt säker men jag tror att det är den som sitter framifrån sett vid högra fjäderbenstornet. Går två rör som det på på ena sitter (på min iaf) ett svart lock.
Testadr att pysa ventilen lite, och jag har svagt övertryck fortfarande. Så det kanske inte är helt kört då.
Planen är att kolla med en kontakt jag fått via en polare nästa vecka ang påfyllning. Kostar det för mycket så sneglar jag nog på att köpa R12a från USA och pysa i.
Jag blåste i kylspray i min gamla 525-94 med R134 system för några år sedan, funka klockrent tills gasen läckte ut igen efter någon vecka eller två. Det viktiga är att det inte kommit in luft i systemet utan att man har övertryck kvar, annars måste man vakuumsuga innan (och byta torkfilter.)
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Har varit hos AC-firman igen när jag hämtade ut vardagsbilen och får revidera den tidigare infon lite...
Dom trodde inte det var en Schrader-ventil på bilen ut någon äldre skruvnippel och att denna behövde bytas ut innan återfyllning (kostade bara nåra hundringar) nån som vet om detta stämmer?
Dom hade heller inte möjlighet att tömma den gamla R12-gasen och hålla systemet trycksatt eftersom R12 och R134a då blandas i deras anläggning. Det innebar att dom inte sköljer ur systemet utan endast lägger i extra olja och fyller upp med R134a. Kombinationen R12+R134a var tydligen något aggressiv och inte optimal att ha i systemet men det skulle tydligen funka.
Känns som bästa lösningen är att helt tömma R12-gasen för att skölja det när det är trycklöst och sedan byta torkfilter och återfylla R134a men vad jag förstod var det inte tillåtet att bara släppa ut R12 i "luften"och inte heller helt nyttigt att göra det själv...
Några ideér?
Last edited by Dea on 2009-07-19 10:40:28, edited 1 time in total.