Hur är 924 Turbo att köra?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#16 Post by Notch »

Vilket säljsnack! :) Nästan så att man blir lite sugen på en egen 931. Synd bara att mina ben inte kommer överrens med den låga ratten i 924.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

Notch wrote:Vilket säljsnack! :) Nästan så att man blir lite sugen på en egen 931. Synd bara att mina ben inte kommer överrens med den låga ratten i 924.
Den låga ratten ordnar till sig genom att man sätter dit en spacer (som för ratten närmare föraren och därmed högre upp).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by Cédric »

Samt att man kan sätta dit en liten ratt istället för monstret som sitter där orginal. Det gör otroligt stor skillnad.

Patand, glöm inte bort komp.skillnaden mellan motorerna. Det gör väldigt stor skillnad på låga varv . De är ju inte bara turbon som skilljer. Klart den är kul, gamla bilar är kul att köra, i synnerhet dessa :)

gulsnö
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2008-05-11 19:35:04
Contact:

#19 Post by gulsnö »

Låter perfekt om jag får en möjlighet att prova era bilar! Jag hör av mig när jag kommer tillbaks till nyköping efter en jobbresa i slutet av veckan. Jag jobbar i södertälje så jag kör förbi varje dag.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

Cédric wrote:Patand, glöm inte bort komp.skillnaden mellan motorerna. Det gör väldigt stor skillnad på låga varv . De är ju inte bara turbon som skilljer. Klart den är kul, gamla bilar är kul att köra, i synnerhet dessa :)
Sant iof, men jag tror största skillnaden trots allt ligger i tidigare laddtryck. Fast iof på varv under det där den senare modellen laddar fullt så gör ju kompskillnaden att det drar lite bättre även på de lägsta varven. Men byter man turbo på den tidiga modellen till den mindre varianten från den senare så får man iaf tidigare laddtryck. Men som du säger så är det inte bara turbon som skiljer, det är ganska mycket som är olika faktiskt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

gulsnö wrote:Låter perfekt om jag får en möjlighet att prova era bilar! Jag hör av mig när jag kommer tillbaks till nyköping efter en jobbresa i slutet av veckan. Jag jobbar i södertälje så jag kör förbi varje dag.
Kanske passar bra i helgen eller en kväll i början på nästa vecka då. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gulsnö
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2008-05-11 19:35:04
Contact:

#22 Post by gulsnö »

patand wrote: Kanske passar bra i helgen eller en kväll i början på nästa vecka då. :)
Ja det skulle sitta fint imorgon eller på mån/tis om du kan då?

Jag ringde han som hade bilen och han så att den skrapade ganska mycket mellan 1:an och 2:an. Man fick liksom "dubbeltrampa" vad nu det innebär. Hur illa är det med era växellådor? Finns det inget man kan göra för att lösa problemet?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#23 Post by Maxx »

gulsnö wrote:
patand wrote: Kanske passar bra i helgen eller en kväll i början på nästa vecka då. :)
Ja det skulle sitta fint imorgon eller på mån/tis om du kan då?

Jag ringde han som hade bilen och han så att den skrapade ganska mycket mellan 1:an och 2:an. Man fick liksom "dubbeltrampa" vad nu det innebär. Hur illa är det med era växellådor? Finns det inget man kan göra för att lösa problemet?
Renovera växellådan och byta synkringar ... eller växla försiktigt. :wink:

Problemet är att synkringen till tvåans växel verkar ha utgått ur Porsches sortiment. Har inte riktigt koll på om den finns att få tag på någonstans. Vet att det har diskuterats på forumet tidigare.

Skrapet är standard på de flesta 931-lådor. Det finns de utan skrap på tvåan men de verkar vara ovanliga.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#24 Post by Cédric »

Red line olja kan hjälpa lite, det är bara lära sig heelt toe :). Men man behöver ju sällan växla ner så lågt när man rejsar..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

gulsnö wrote:
patand wrote: Kanske passar bra i helgen eller en kväll i början på nästa vecka då. :)
Ja det skulle sitta fint imorgon eller på mån/tis om du kan då?
Mån/tis funkar bättre för mig, helst måndag. Upptagen ikväll (fre).

Jag tycker vi preleminärt bestämmer måndag kväll så stämmer jag av om farsan kan då också.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#26 Post by patand »

Sjösgärd wrote:Renovera växellådan och byta synkringar ... eller växla försiktigt. :wink:

Problemet är att synkringen till tvåans växel verkar ha utgått ur Porsches sortiment. Har inte riktigt koll på om den finns att få tag på någonstans. Vet att det har diskuterats på forumet tidigare.

Skrapet är standard på de flesta 931-lådor. Det finns de utan skrap på tvåan men de verkar vara ovanliga.
Det är i princip omöjligt att få tag i synkringar till 2:ans växel.

Man får prova med lite olika växellådsolja och se om det kan hjälpa, annars är det växla försiktigt som gäller.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#27 Post by patand »

Nu vill vi ha en rapport efter gårdagens provkörning på vad du tycker om 924 Turbo gulsnö! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gulsnö
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2008-05-11 19:35:04
Contact:

#28 Post by gulsnö »

Jag är mycket nöjd! Jag gillar helt klart 924:or mer nu när jag provat och inte bara tittat och läst. Det bestående intrycket är att dom känns mer "sportbil" än jag vågat hoppas på. Man sitter lågt och chassit känns hårt och tajt. Dessutom får till och med jag som är över 1.90 plats. Accet är helt grymt i era bilar! Jag är ju van vid min Golf TDI med 90 hästar.
Jag tackar och bockar för provkörningen och hoppas att jag hittar ett eget fint exemplar av 924 Turbo eller 924S så fort som möjligt.

PS hur gick det med elkrånglet? Det var ju ändå värt det för att sätta den där TTn på plats. HAHA!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#29 Post by patand »

gulsnö wrote:Jag är mycket nöjd! Jag gillar helt klart 924:or mer nu när jag provat och inte bara tittat och läst. Det bestående intrycket är att dom känns mer "sportbil" än jag vågat hoppas på. Man sitter lågt och chassit känns hårt och tajt. Dessutom får till och med jag som är över 1.90 plats. Accet är helt grymt i era bilar! Jag är ju van vid min Golf TDI med 90 hästar.
Jag tackar och bockar för provkörningen och hoppas att jag hittar ett eget fint exemplar av 924 Turbo eller 924S så fort som möjligt.

PS hur gick det med elkrånglet? Det var ju ändå värt det för att sätta den där TTn på plats. HAHA!
Kul att du blev nöjd! :) Ja nog f-n är chassiet hårt och tight i min bil alltid... ;) Men även originalchassie som i farsan bil känns rätt bra tycker jag och jag antar att det var det du avsåg.

Accet är såklart mycket bättre än din 90hk Golf, men även riktigt bra jämfört med en 200hk modern bil som vi ju pratade om.

Håller tummarna för att du hittar ett fint exemplar snart! :)

Elkrånglet har jag inte hunnit kika på så noga, bara fixade till så jag tog mig hem (hittade lite verktyg i bakluckan efter att ni hade åkt). Blir nog en översyn av det elektriska (se min biltråd). Helt klart var det värt lite rök i kupén att få åka ikapp TTn... 8) :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#30 Post by Berand »

:) Jag tackar och bockar för de fina lovorden, och som jag sa till dig så är min bil helt orginal utan uppdateringar i motor och chassie (jag behöver göra en inställning av samtliga hjulvinklar).
Jag tycker själv att dessa bilar har en "mekanisk charm" som inte finns i moderna bilar.
Pappa till patand
Porsche 931

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users