Mina tankar angående de 944or jag äger och 968CS jag ägt:
944-86(med servo): Den mest avslappnande bilen att mata många mil med, motorkaraktären är lite sävligare, styrningen lättare än senare S2/Turbo, lättare koppling, bättre växelkänsla, mindre spårkänslig särskilt go med original smala 15". Cruisa i 160-180km/h på landsvägar är helt underbart behagligt och njutning och den tröttar verkligen inte ut sin förare. Rolig på små krokiga vägar att köra fort med men ska du busa ordentligt är den lite för mjuk och tråkig motor.
944S2 Cab -91: Känns väldigt annorlunda att köra, tyngre styrning, mer spårkänslig med 17" hjul, tyngre låda, viktigare med rätt dragläge vid start (exet hade lite problem)motorkaraktären manar en till mer bus och styrning chassie känns mer tight och man vill hellre vålda på ordentligt jämfört med 86an. Kör denna gärna med taket nere och bara cruisar fram i lugn takt men också till riktigt bus på småvägar. Då man får passa bilen lite mer (dock småå skilnader) än NA så blir jag lite tröttare av den på långresor men inga problem att köra mycket mil med.
944 Turbo -90 med ganska mycket mos....Denna är ta mig tusan omöjlig att köra lugnt med, väldigt lik S2 i känsla med koppling, växling, chassie men motorn är ju underbart sjövild.....varje gång jag kör denna bilen så blir det lätt kriminellt körsätt pga när laddtryck kommer så vill man inte sluta gasa utan bara mata i nästa växel och känna när trycket kommer på nästa vxl osv osv:) Med diffbromsen så är den dessutom mycket roligare att köra på tvären med och allmänt huligan aktigt. Bilen funkar riktigt bra på långresor men blir lite hetsigare resa iom man gärna gasa på alldeles för mycket alldeles för ofta....därmed tröttare vid framkomst men haft sjukt kul på vägen.
968CS: Min hade ljudligt avgassystem mm men jag tyckte den var mer nervös på vägen, bullrig, känns annars väldigt lik 944S2an att köra förutom snabbare respons i chassie och lite bättre tryck dock inga stora skillnader. Min bil var bara kul när man låg på full attack och på bana, på väg var den inte särskilt bra alls anser jag.
Kommer inte köpa 968a igen då den är väldigt lik 944 S2 att köra och då bättre att spendera pengar på chassie till S2an och få den att bli ännu bättre på vägen/bana än 968CS och 968CS är inte i närheten lika rolig att köra som turbon när man vill busa ordentligt.
Kort sagt:
944NA: Underbar högfartsmilätare och bruksbil
944S2 Cab: Underbar glidar-sportbil som uppmanar till dans när humör ligger på.
944 Turbo: Ofantligt rolig huliganbil och min absoluta favorit!!
968CS: Snyggast, rolig men Inte lika kul som Turbo och dyrare......