El Fel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#31 Post by Hampus »

Av en ren slump nu när jag håller på att riva inredningen så kollade jag igenom alla säkringar och putsa upp plattorna som håller själva särkingarna. Efter det satt jag tillbaka alla säkringer som porsches manual visar. Dock funkar inte vissa saker men har listan som förra ägaren körde efter.

Men när jag slog på tenningen märkte jag att en lampa låg och lös som har legat bakom själva mittkonsolen. jag slog av tänningen men lampan fortsatte att lysa.. kan detta vara boven i dramat.

Nu till frågan räcker det att ta ut lampan eller måste jag rycka sladdar och allt?
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#32 Post by Johnny »

Räcker med att du tar bort endast glödlampan! Men kontrollera också vad lampan är till och varför den lyser!

User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#33 Post by Hampus »

Jag tror det är lampan som lyser under askfatet. Men det känns inte som det e bara det som e problemet... Känns lite väl lätt.

Men då e det bara till att rycka av dioden?
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#34 Post by Johnny »

Hampus wrote:Jag tror det är lampan som lyser under askfatet. Men det känns inte som det e bara det som e problemet... Känns lite väl lätt.

Men då e det bara till att rycka av dioden?


Jo, nu om det är en diod som lyser så är det nog det minsta problemet. :)
Men ta bort det som lyser så får du se vad det ger!

User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#35 Post by Hampus »

Men om jag tar bort den kommer där inte gå massa ström ändå till själva diodsocketen? Ska jag inte plocka bort sladdar och socket?
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#36 Post by Tino Carrasco »

Det är en lampa med glas sockel va? En diod drar inte så mycket kräm att den kan tömma ditt batteri på en dag.
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#37 Post by maverick »

Skumläste igenom tråden och ifall detta redan är frågat så sorry!

Är du säker på att det är larmet? (du verkar ha fokuserat mycket på det i alla fall)

Har du kollat tempswitchen, min var paj vilket resulterade i att fläkten gick på efter motorn var avstängd, den trodde alltså att motorn var varm. Problemet är att den sätter igång då och då, och jag märkte aldrig att fläkten gick igång förrän jag hörde ett hackande ljud när jag gick förbi bilen av en slump. Då hade fläkten dragit ur batteriet så totalt att fläkten inte orkade snurra runt. Allt detta hände på cirka 3 timmar.

Fläkten kan alltså starta 1 minut, 5, 10, 40, 80, 120 etc efter motorn är avstängd då den kan få fnatt när som helst. Ibland startar den dagen efter, ibland inte.
MVH//Per

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#38 Post by Johnny »

Hampus wrote:Men om jag tar bort den kommer där inte gå massa ström ändå till själva diodsocketen? Ska jag inte plocka bort sladdar och socket?
Det flyter ingen ström när man inte har en sluten strömkrets, dvs om du tar bort belastningen (lampan) så får du heller inget som tar någon effekt från batteri.
Det räcker gott och väl att du endast tar bort lampan!

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#39 Post by Johnny »

Har du kollat det som maverick skriver om? 2007-08-02 skriver du att det är något galet med fläkten.....

User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#40 Post by Hampus »

maverick wrote:Skumläste igenom tråden och ifall detta redan är frågat så sorry!

Är du säker på att det är larmet? (du verkar ha fokuserat mycket på det i alla fall)

Har du kollat tempswitchen, min var paj vilket resulterade i att fläkten gick på efter motorn var avstängd, den trodde alltså att motorn var varm. Problemet är att den sätter igång då och då, och jag märkte aldrig att fläkten gick igång förrän jag hörde ett hackande ljud när jag gick förbi bilen av en slump. Då hade fläkten dragit ur batteriet så totalt att fläkten inte orkade snurra runt. Allt detta hände på cirka 3 timmar.

Fläkten kan alltså starta 1 minut, 5, 10, 40, 80, 120 etc efter motorn är avstängd då den kan få fnatt när som helst. Ibland startar den dagen efter, ibland inte.

Detta märkte jag idag, jag har nog samma problem som dig. För efter jag stängde av bilen märkte jag att fläkte vart igång. lät den stå ett tag men den bara fortsatte. sen ryckte jag kablarna till batteriet. Efter 5min satte jag tillbaka dom och den snurar igen. Gjorde samma sak efter 30min och samma sak när jag kopplade på batteriet starta fläkten.

Hur fixar jag nu till detta?
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#41 Post by Mats Jacobsson »

Hampus wrote:
maverick wrote:Skumläste igenom tråden och ifall detta redan är frågat så sorry!

Är du säker på att det är larmet? (du verkar ha fokuserat mycket på det i alla fall)

Har du kollat tempswitchen, min var paj vilket resulterade i att fläkten gick på efter motorn var avstängd, den trodde alltså att motorn var varm. Problemet är att den sätter igång då och då, och jag märkte aldrig att fläkten gick igång förrän jag hörde ett hackande ljud när jag gick förbi bilen av en slump. Då hade fläkten dragit ur batteriet så totalt att fläkten inte orkade snurra runt. Allt detta hände på cirka 3 timmar.

Fläkten kan alltså starta 1 minut, 5, 10, 40, 80, 120 etc efter motorn är avstängd då den kan få fnatt när som helst. Ibland startar den dagen efter, ibland inte.

Detta märkte jag idag, jag har nog samma problem som dig. För efter jag stängde av bilen märkte jag att fläkte vart igång. lät den stå ett tag men den bara fortsatte. sen ryckte jag kablarna till batteriet. Efter 5min satte jag tillbaka dom och den snurar igen. Gjorde samma sak efter 30min och samma sak när jag kopplade på batteriet starta fläkten.

Hur fixar jag nu till detta?
Vanligt fel :) varit ute för samma problem. Finns en säkring till den, ta den den och låt bilen stå. Om du kan starta den dagen efter har du hittat dit fel. Om inte är det bara att söka vidare. :x
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#42 Post by maverick »

Hampus wrote:
maverick wrote:Skumläste igenom tråden och ifall detta redan är frågat så sorry!

Är du säker på att det är larmet? (du verkar ha fokuserat mycket på det i alla fall)

Har du kollat tempswitchen, min var paj vilket resulterade i att fläkten gick på efter motorn var avstängd, den trodde alltså att motorn var varm. Problemet är att den sätter igång då och då, och jag märkte aldrig att fläkten gick igång förrän jag hörde ett hackande ljud när jag gick förbi bilen av en slump. Då hade fläkten dragit ur batteriet så totalt att fläkten inte orkade snurra runt. Allt detta hände på cirka 3 timmar.

Fläkten kan alltså starta 1 minut, 5, 10, 40, 80, 120 etc efter motorn är avstängd då den kan få fnatt när som helst. Ibland startar den dagen efter, ibland inte.

Detta märkte jag idag, jag har nog samma problem som dig. För efter jag stängde av bilen märkte jag att fläkte vart igång. lät den stå ett tag men den bara fortsatte. sen ryckte jag kablarna till batteriet. Efter 5min satte jag tillbaka dom och den snurar igen. Gjorde samma sak efter 30min och samma sak när jag kopplade på batteriet starta fläkten.

Hur fixar jag nu till detta?
Byt tempswitch, den är billig!
Sitter i nedre delen av kylaren.
Fanns en tråd skapad av mig som handlade om just detta, ska leta rätt på den!

EDIT; Voilá!
forum/viewtopic.php?t=8962&postdays=0&p ... sc&start=0
MVH//Per

User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#43 Post by Hampus »

Kanske bara e jag men länken funkar inte för mig... :(
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#44 Post by maverick »

Hampus wrote:Kanske bara e jag men länken funkar inte för mig... :(
Denna då?
forum/viewtopic.php?t=8962&highlight=ky ... %E5r+g%E5r

Om ingen av dem fungerar så sök på "Kylarfläkt som bara går och går" och kryssa i alternativet "Sök efter alla termer" så borde du hitta tråden!
MVH//Per

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#45 Post by Johnny »

Länkarna fungerade inte...
Undrar om denna funkar till Hampus:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... larfl%E4kt

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]