Pehr Johnsson wrote:
Jo som busbil passar nog en 931:a bättre!!
Jag har min till glasskiosk bil, när det är fint väder.
Fast en eller två busturer på kringliga vägar är inte helt dumt heller. Fast det kan bli lite tråkigt att man måste stå på ganska bra för att få fart på bilen.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
Pehr Johnsson wrote:
Jo som busbil passar nog en 931:a bättre!!
Jag har min till glasskiosk bil, när det är fint väder.
Fast en eller två busturer på kringliga vägar är inte helt dumt heller. Fast det kan bli lite tråkigt att man måste stå på ganska bra för att få fart på bilen.
Fredrik
De lät ganska roligt, du använder alltså bilen som kiosk och säljer glass
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Pehr Johnsson wrote:
Jo som busbil passar nog en 931:a bättre!!
Jag har min till glasskiosk bil, när det är fint väder.
Fast en eller två busturer på kringliga vägar är inte helt dumt heller. Fast det kan bli lite tråkigt att man måste stå på ganska bra för att få fart på bilen.
Fredrik
Menade inte heller att S inte funkar som busbil.
Nu låter det som du klagar på effekten högt uppe, tidigare i tråden var du så nöjd över att du inte hade S2 vrid som en diesel...
Prestandamässigt verkar det ju som om det mest är 0/100 tiden och antalet hk som skiljer dom bägge 944 S/924t(931) åt.
källor: motorbase.com, flat-6.net, porsche.com
Rätta gärna om ni tycker nått verkar fel, inte säkert att alla källorna stämmer.
924t: 170(177) hp/5500
944s: 190(188) hp/6000 rpm
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
0–100 km/h på 6,9 sek för en 924 turbo är nog lite lågt. Tror inte 924 turbo och 944 S skiljer sig nämnvärt vad gäller 0–100-tid, men å andra sidan så är det väl kanske inte 0–100-tiden som är det intressanta. Väl i fart, säg 60–70 km/h, så borde en 924 turbo accelerera bättre än en 944 S.
Sen att hitta en 924 turbo som är i lika bra skick som en 944 S tror jag blir svårt om man inte är beredd att betala bra för den.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Hur mycket sanning kan det ligga i toppfarten i tabellen...... jag var i Tyskland med min S och jag provade köra fort.
Och för säkerhets skull hade jag GPSen som mätte farten då hastighets(glädje)mätaren stod på 260km/h, detta stämmer ju inte men GPSen var uppe över 230 iaf.... av andra skäl hann jag inte titta så noga hur fort det gick som fortast... men över 230 iaf.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
Med risk för att få stora påhopp här, men min högst personliga åsikt är att en standard 924 turbo är ju inte lika bred/fet som en 944, och jag tycker att det är en stor faktor vid val av "glassätarbil". Som banbil inte intressant dock.
En annan punkt: I dessa dagar då marknaden totalt sväller över av lågtrycksturbo bilar som ger en liten knuff, så är det en ren fröjd att sätta sig i en bil som drar hyfsat upp till 4k, men som bara fortsätter och dra högre upp, och det rejält.
Borde rimligtvis till S:ens fördel vara en del komfortskillnad, jag upplever min som ganska behaglig att cruisa i i lite högre farter.
Pierre GS wrote:Med risk för att få stora påhopp här, men min högst personliga åsikt är att en standard 924 turbo är ju inte lika bred/fet som en 944, och jag tycker att det är en stor faktor vid val av "glassätarbil". Som banbil inte intressant dock.
Håller med, gillar den feta karossen som 944 har gentemot den bantade 924:an och så modernheten också som sagt, det är lite av denna anledningen som en 944 lockar. Kör dock inte på bana(ännu) Men visst funderar man på att börja så klart! Då kanske en 924 turbo är mer lämplig?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Jag kan bara hålla med... 944ans kaross är lite "fetare" än 924an.
Men som sagt innan så är det rent esteiskt så kör man på bana så spelar det ingen roll och dessutom så är smak och tycke inte lika.... så den del tycker säkert tvärtom.
Ang toppfart Pehr så spelar det igentligen ingen roll men du är bara ledsen för att min bil är är snabbare än din ( (om din hade varit sönder )
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
det är ju personligt, själv tycker jag 944an ser lite tam och åttitalig ut. Angående banbilsval så skulle jag faktiskt säga s:en på den punkten. En turbokärra kommer kräva mer underhåll och större krav på att prylarna är i bra skick. Ska du köra bana är det väldigt önskvärt med att ha allt i bra skick, eftersom du med stor sannolikhet kommer finna en fräschare 944 så är valet enkelt. Dock så är nog 931an mer underhållande. Men bankörning ställer mycket krav på prylarna. Tillförlitlighet är A och O när man kör banmöten 25mil hemifrån, man vill gärna ta sig hem också ...
Cédric wrote:det är ju personligt, själv tycker jag 944an ser lite tam och åttitalig ut. Angående banbilsval så skulle jag faktiskt säga s:en på den punkten. En turbokärra kommer kräva mer underhåll och större krav på att prylarna är i bra skick. Ska du köra bana är det väldigt önskvärt med att ha allt i bra skick, eftersom du med stor sannolikhet kommer finna en fräschare 944 så är valet enkelt. Dock så är nog 931an mer underhållande. Men bankörning ställer mycket krav på prylarna. Tillförlitlighet är A och O när man kör banmöten 25mil hemifrån, man vill gärna ta sig hem också ...
Själv hade jag nog prioriterat driftsäkerheten till bruksbilen. Fast visst är det skönt att kunna ta sig hem efter banmötet också!
Beror säkert en del på hur pass beroende man är av sin bil.