Styrservo, bättre med eller utan
-
- S2-Poster
- Posts: 258
- Joined: 2006-07-14 20:37:30
- Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
- Location: Stockholm
- Contact:
Styrservo, bättre med eller utan
Min 968 har ingen styrservo kvar.
Man har helt enkel demonterat allt utom slangarna på styrväxeln ( eller vad den delen nu heter )
Spelar det någon roll att styr-vxln är byggd för servo, och i och med det så funkar den dåligt utan oljan.
Kan det vara läge att byta styr-vxl till en som är byggd för muskelservo.
Pelle M
Man har helt enkel demonterat allt utom slangarna på styrväxeln ( eller vad den delen nu heter )
Spelar det någon roll att styr-vxln är byggd för servo, och i och med det så funkar den dåligt utan oljan.
Kan det vara läge att byta styr-vxl till en som är byggd för muskelservo.
Pelle M
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2005-12-22 10:48:07
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Är väl inte helt ovanligt att man tar bort servot och pluggar styrsnäckan. Att man inte byter till en styrväxel gjord för muskelservo är just på grund av den kortare utväxlingen på servosnäckor. Dvs du har kortare mellan ändlägena.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- S2-Poster
- Posts: 258
- Joined: 2006-07-14 20:37:30
- Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
- Location: Stockholm
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Yes. Servot filtrerar en hel del. Inte nödvändigtvis dåligt. Markus Grönholm var helt vansinnig över hans rallybil när servot sa upp sig. "Tungstyrt och skakigt som helvete, helt okörbart" var Markus ärliga kommentarPelleM wrote:Jo den är ganska tungstyrd, men det märks mest när man står still.Pehr Johnsson wrote:Som det är nu så är det väl fel utväxling på styrväxlen så det borde vara ganska tungstyrt???
Tar servot upp / elliminerar skakningar i ratten ?
PelleM

Nu skiljer sig visserligen rally en hel del ifrån banracing. Man vill inte tappa känslan av att ha "kontakt" med vägen.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Thed Björk provade min bil och avsaknaden av sevo var inte heller nåt han var jätteimponerad av. Han sa att man tappar känsla när man får ta i så mycket för att svänga.Jon80 wrote:Yes. Servot filtrerar en hel del. Inte nödvändigtvis dåligt. Markus Grönholm var helt vansinnig över hans rallybil när servot sa upp sig. "Tungstyrt och skakigt som helvete, helt okörbart" var Markus ärliga kommentarPelleM wrote: Jo den är ganska tungstyrd, men det märks mest när man står still.
Tar servot upp / elliminerar skakningar i ratten ?
PelleM
Nu skiljer sig visserligen rally en hel del ifrån banracing. Man vill inte tappa känslan av att ha "kontakt" med vägen.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Antar att ni har djävulskt breda däck, eller väldigt taniga armar 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 258
- Joined: 2006-07-14 20:37:30
- Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
- Location: Stockholm
- Contact:
- Obizzz
- S2-Poster
- Posts: 201
- Joined: 2006-05-15 20:27:56
- Bilmodell: 944 N/A '83
- Location: Värnamo
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
?? Jag körde ju er bil får många år sen, det bestående minnet var totalt motståndslöshet mot att vrida på ratten, men det var mycket rattvrida som behövdes...(4 varv mellan stoppen...?) Har ni bytt styrväxel sedan dess?FSN wrote: Thed Björk provade min bil och avsaknaden av sevo var inte heller nåt han var jätteimponerad av. Han sa att man tappar känsla när man får ta i så mycket för att svänga.
Jag hade 2,25 varv mellan stoppen. Tungt att fickparkera med 245or men när man väl fått upp farten så blev det liksom lättare att styra. Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Vilket sätt att säga att T. Björk är långsam!Pär Hylander wrote:Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.FSN wrote: Thed Björk provade min bil och avsaknaden av sevo var inte heller nåt han var jätteimponerad av. Han sa att man tappar känsla när man får ta i så mycket för att svänga.



Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Ja verkligen, han var snabbre med min bil på utvarvet än vad jag är.......Karl Birgander wrote:Vilket sätt att säga att T. Björk är långsam!Pär Hylander wrote:Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.![]()
![]()
Vi har kortare växel nu men inte extremt. Den är ganska tung ibland. I tex den långa högern i uppförsbacke efter "speed trappen" på Falkenberg så är den löjligt tung tycker jag.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Fasen, du borde bli journalist.Karl Birgander wrote:Vilket sätt att säga att T. Björk är långsam!Pär Hylander wrote:Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.![]()
![]()


(om ngn nu undrar så blandar Birgander ihop två olika bilar ovan, både gula iofs...)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users