Styrservo, bättre med eller utan

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

Styrservo, bättre med eller utan

#1 Post by PelleM »

Min 968 har ingen styrservo kvar.
Man har helt enkel demonterat allt utom slangarna på styrväxeln ( eller vad den delen nu heter )
Spelar det någon roll att styr-vxln är byggd för servo, och i och med det så funkar den dåligt utan oljan.
Kan det vara läge att byta styr-vxl till en som är byggd för muskelservo.

Pelle M

johan berens
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2005-12-22 10:48:07
Contact:

#2 Post by johan berens »

sätt tillbaka servot fyll pelle så går det nog bättre/lundin

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Som det är nu så är det väl fel utväxling på styrväxlen så det borde vara ganska tungstyrt???
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Är väl inte helt ovanligt att man tar bort servot och pluggar styrsnäckan. Att man inte byter till en styrväxel gjord för muskelservo är just på grund av den kortare utväxlingen på servosnäckor. Dvs du har kortare mellan ändlägena.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by PelleM »

Pehr Johnsson wrote:Som det är nu så är det väl fel utväxling på styrväxlen så det borde vara ganska tungstyrt???
Jo den är ganska tungstyrd, men det märks mest när man står still.
Tar servot upp / elliminerar skakningar i ratten ?

PelleM

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

PelleM wrote:
Pehr Johnsson wrote:Som det är nu så är det väl fel utväxling på styrväxlen så det borde vara ganska tungstyrt???
Jo den är ganska tungstyrd, men det märks mest när man står still.
Tar servot upp / elliminerar skakningar i ratten ?

PelleM
Yes. Servot filtrerar en hel del. Inte nödvändigtvis dåligt. Markus Grönholm var helt vansinnig över hans rallybil när servot sa upp sig. "Tungstyrt och skakigt som helvete, helt okörbart" var Markus ärliga kommentar :)

Nu skiljer sig visserligen rally en hel del ifrån banracing. Man vill inte tappa känslan av att ha "kontakt" med vägen.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#7 Post by FSN »

Jon80 wrote:
PelleM wrote: Jo den är ganska tungstyrd, men det märks mest när man står still.
Tar servot upp / elliminerar skakningar i ratten ?

PelleM
Yes. Servot filtrerar en hel del. Inte nödvändigtvis dåligt. Markus Grönholm var helt vansinnig över hans rallybil när servot sa upp sig. "Tungstyrt och skakigt som helvete, helt okörbart" var Markus ärliga kommentar :)

Nu skiljer sig visserligen rally en hel del ifrån banracing. Man vill inte tappa känslan av att ha "kontakt" med vägen.
Thed Björk provade min bil och avsaknaden av sevo var inte heller nåt han var jätteimponerad av. Han sa att man tappar känsla när man får ta i så mycket för att svänga.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Cédric »

Antar att ni har djävulskt breda däck, eller väldigt taniga armar :)

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by PelleM »

Cédric wrote:Antar att ni har djävulskt breda däck, eller väldigt taniga armar :)
255 runt om ( då menar jag inte armana ) :) och sugrör som armar.

Pelle M

User avatar
Obizzz
S2-Poster
Posts: 201
Joined: 2006-05-15 20:27:56
Bilmodell: 944 N/A '83
Location: Värnamo
Contact:

#10 Post by Obizzz »

I tight konbana kan det vara lite jobbigt men i övrigt är det inget jag stör mig på. (225)

När man ska vända osv också förstås men det är ju ingen bruksbil i mitt fall :)
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7109]Min biltråd - nya foton och lite annat... :)[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

FSN wrote: Thed Björk provade min bil och avsaknaden av sevo var inte heller nåt han var jätteimponerad av. Han sa att man tappar känsla när man får ta i så mycket för att svänga.
?? Jag körde ju er bil får många år sen, det bestående minnet var totalt motståndslöshet mot att vrida på ratten, men det var mycket rattvrida som behövdes...(4 varv mellan stoppen...?) Har ni bytt styrväxel sedan dess?

Jag hade 2,25 varv mellan stoppen. Tungt att fickparkera med 245or men när man väl fått upp farten så blev det liksom lättare att styra. Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#12 Post by Karl Birgander »

Pär Hylander wrote:
FSN wrote: Thed Björk provade min bil och avsaknaden av sevo var inte heller nåt han var jätteimponerad av. Han sa att man tappar känsla när man får ta i så mycket för att svänga.
Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.
Vilket sätt att säga att T. Björk är långsam! :D :D :lol:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#13 Post by FSN »

Karl Birgander wrote:
Pär Hylander wrote:Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.
Vilket sätt att säga att T. Björk är långsam! :D :D :lol:
Ja verkligen, han var snabbre med min bil på utvarvet än vad jag är.......

Vi har kortare växel nu men inte extremt. Den är ganska tung ibland. I tex den långa högern i uppförsbacke efter "speed trappen" på Falkenberg så är den löjligt tung tycker jag.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Karl Birgander wrote:
Pär Hylander wrote:Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.
Vilket sätt att säga att T. Björk är långsam! :D :D :lol:
Fasen, du borde bli journalist. :lol: Tar ett knippe citat och kastar upp dom i luften så plockar ihop på ett helt annat sätt än dom var från början :lol:


(om ngn nu undrar så blandar Birgander ihop två olika bilar ovan, både gula iofs...)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users