944 kontra 944 S kontra 924 Turbo

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

944 kontra 944 S kontra 924 Turbo

#1 Post by Anton N »

Hallå ja,

Skulle vilja ha lite input om 944 kontra 944 S. Hur skiljer sig motorerna bilarna emellan bortsett från att S:n har fler hästar och 16 ventiler? Är en S mer komplicerad, dyrare att reparera och kanske rent av ett sämre alternativ än en "vanlig" 944:a?

Mvh
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

S en är väl lite känsligare men det är inget problem med dem om de sköts. Den extra effekten är ju inte hårresande, och det är bara toppen som skiljer den från en vanlig 44:a. Vill du tvunget ha en lite ovanligare modell så är S ett bra val, är du ute efter en bättre bil välj S2.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by Freddan »

Pehr Johnsson wrote:är du ute efter en bättre bil välj S2.
:evil: :evil: :cry:
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#4 Post by Pehr Johnsson »

Freddan wrote:
Pehr Johnsson wrote:är du ute efter en bättre bil välj S2.
:evil: :evil: :cry:
:lol: :lol: Bättre än 944 alltså. Att ta steget från 944 till S är ju inte så stort. Skillnaden mellan 944 och 944S är ju så liten. Med S2 får man ju 3-liters motor, större bromsar, nya fronten samt lite häftigare chassie..
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#5 Post by Freddan »

Pehr Johnsson wrote:
Freddan wrote: :evil: :evil: :cry:
:lol: :lol: Bättre än 944 alltså. Att ta steget från 944 till S är ju inte så stort. Skillnaden mellan 944 och 944S är ju så liten. Med S2 får man ju 3-liters motor, större bromsar, nya fronten samt lite häftigare chassie..
Det lät väl lite bättre..... :? 8) :wink:

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

sterio
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-10-16 12:30:26
Contact:

#6 Post by sterio »

944S har helt annan karaktär en vanliga 944. Stor skillnad! Över 4300rpm så skenar 944S! Känns som om bilen hade turbo. Men den vanliga 944 an har nog bättre drag på låga varav.
Dock liten skillnad i prestanda siffror mellan bilarna.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#7 Post by Pehr Johnsson »

sterio wrote:944S har helt annan karaktär en vanliga 944. Stor skillnad! Över 4300rpm så skenar 944S! Känns som om bilen hade turbo. Men den vanliga 944 an har nog bättre drag på låga varav.
Dock liten skillnad i prestanda siffror mellan bilarna.
Exakt detta som bilen fått skäll för i 20 år. Kraftlös på låga varv och allt kommer på tok försent.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by bill b »

Hade ett race med min gamla 944 mot en 944S en gång, och det är exakt så som det ofta påstås; upp till 100 drygt var det riktigt jämnt. Men sedan i 100+ och på 3:ans växel så drog S-modellen iväg ganska rejält.

Jag tycker du ska välja finast möjliga bil du har råd med och med så stor motor som möjligt... Enkel regel, inte sant? ;)
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Cédric »

Den borde väl inte ha mindre kraft på låga varv än vanliga 944an ?

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Pehr Johnsson »

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

sterio
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-10-16 12:30:26
Contact:

#11 Post by sterio »

944S har vad jag vet haft mer problem med toppen än vanliga 944an.
Tror att köpet av en vanlig 944 är mer riskfritt.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#12 Post by Jappe »

sterio wrote:944S har vad jag vet haft mer problem med toppen än vanliga 944an.
Tror att köpet av en vanlig 944 är mer riskfritt.

Det var inte toppen på 944 S som var problemet i starten, utan kamremmen som gick av. :roll:
Detta medförde dock att topparna fick bytas på ett antal. Intervallet enligt inst.boken för byte av kamrem var 8000 mil. Remmarna var för klena för att hålla så länge. Byt vid 6000 mil eller vart 5 år för säkerhets skull, även om remmarna är bättre idag. Byte av topp är inte billigt.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Nu har jag rätt ringa erfarenhet av just S, men 944 N/A och S2 har ju attans tråkig motorkaraktär IMHO, rätt bruksbilsaktig faktiskt, lite 740 GL-stuk på karaktären. I en sportvagn vill man ju ha lite spets på toppen, ungefär som S alltså :) Det ska liksom löna sig att dra till varvstopp!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#14 Post by Anton N »

Tack för all input. Nu har jag en del att fundera på.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Nu har jag rätt ringa erfarenhet av just S, men 944 N/A och S2 har ju attans tråkig motorkaraktär IMHO, rätt bruksbilsaktig faktiskt, lite 740 GL-stuk på karaktären. I en sportvagn vill man ju ha lite spets på toppen, ungefär som S alltså :) Det ska liksom löna sig att dra till varvstopp!
Hehe... precis vad jag satt och tänkte! :d=:

Fast efter att ha kört Karls S2 på Sviesta så måste jag ändock säga att S2 iaf har lite spets i karraktären och inte var så tråkigt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users