944 kontra 944 S kontra 924 Turbo
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
944 kontra 944 S kontra 924 Turbo
Hallå ja,
Skulle vilja ha lite input om 944 kontra 944 S. Hur skiljer sig motorerna bilarna emellan bortsett från att S:n har fler hästar och 16 ventiler? Är en S mer komplicerad, dyrare att reparera och kanske rent av ett sämre alternativ än en "vanlig" 944:a?
Mvh
Skulle vilja ha lite input om 944 kontra 944 S. Hur skiljer sig motorerna bilarna emellan bortsett från att S:n har fler hästar och 16 ventiler? Är en S mer komplicerad, dyrare att reparera och kanske rent av ett sämre alternativ än en "vanlig" 944:a?
Mvh
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
S en är väl lite känsligare men det är inget problem med dem om de sköts. Den extra effekten är ju inte hårresande, och det är bara toppen som skiljer den från en vanlig 44:a. Vill du tvunget ha en lite ovanligare modell så är S ett bra val, är du ute efter en bättre bil välj S2.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Freddan wrote:Pehr Johnsson wrote:är du ute efter en bättre bil välj S2.![]()
![]()


[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Det lät väl lite bättre.....Pehr Johnsson wrote:Freddan wrote:![]()
![]()
![]()
Bättre än 944 alltså. Att ta steget från 944 till S är ju inte så stort. Skillnaden mellan 944 och 944S är ju så liten. Med S2 får man ju 3-liters motor, större bromsar, nya fronten samt lite häftigare chassie..



Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
-
- NA-Poster
- Posts: 16
- Joined: 2007-10-16 12:30:26
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Exakt detta som bilen fått skäll för i 20 år. Kraftlös på låga varv och allt kommer på tok försent.sterio wrote:944S har helt annan karaktär en vanliga 944. Stor skillnad! Över 4300rpm så skenar 944S! Känns som om bilen hade turbo. Men den vanliga 944 an har nog bättre drag på låga varav.
Dock liten skillnad i prestanda siffror mellan bilarna.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
Hade ett race med min gamla 944 mot en 944S en gång, och det är exakt så som det ofta påstås; upp till 100 drygt var det riktigt jämnt. Men sedan i 100+ och på 3:ans växel så drog S-modellen iväg ganska rejält.
Jag tycker du ska välja finast möjliga bil du har råd med och med så stor motor som möjligt... Enkel regel, inte sant?
Jag tycker du ska välja finast möjliga bil du har råd med och med så stor motor som möjligt... Enkel regel, inte sant?

Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Den borde väl inte ha mindre kraft på låga varv än vanliga 944an ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Förra S tråden finns här: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... sc&start=0
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- NA-Poster
- Posts: 16
- Joined: 2007-10-16 12:30:26
- Contact:
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
sterio wrote:944S har vad jag vet haft mer problem med toppen än vanliga 944an.
Tror att köpet av en vanlig 944 är mer riskfritt.
Det var inte toppen på 944 S som var problemet i starten, utan kamremmen som gick av.

Detta medförde dock att topparna fick bytas på ett antal. Intervallet enligt inst.boken för byte av kamrem var 8000 mil. Remmarna var för klena för att hålla så länge. Byt vid 6000 mil eller vart 5 år för säkerhets skull, även om remmarna är bättre idag. Byte av topp är inte billigt.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Nu har jag rätt ringa erfarenhet av just S, men 944 N/A och S2 har ju attans tråkig motorkaraktär IMHO, rätt bruksbilsaktig faktiskt, lite 740 GL-stuk på karaktären. I en sportvagn vill man ju ha lite spets på toppen, ungefär som S alltså
Det ska liksom löna sig att dra till varvstopp!

Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Tack för all input. Nu har jag en del att fundera på.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hehe... precis vad jag satt och tänkte!Pär Hylander wrote:Nu har jag rätt ringa erfarenhet av just S, men 944 N/A och S2 har ju attans tråkig motorkaraktär IMHO, rätt bruksbilsaktig faktiskt, lite 740 GL-stuk på karaktären. I en sportvagn vill man ju ha lite spets på toppen, ungefär som S alltsåDet ska liksom löna sig att dra till varvstopp!

Fast efter att ha kört Karls S2 på Sviesta så måste jag ändock säga att S2 iaf har lite spets i karraktären och inte var så tråkigt.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users