KKKills bugs fast
Topzuzstand!
En Pantherometallic Porsche 944 Turbo 1990.
Fullpumpad med options, 40 % LSD.
ACC, Taklucka, eluppvärmda elstolar, GSM telefon, sportstolar, klangpaket, Carguard larm, smidda des 90.
Lackad vinge, Stöldmärkta rutor, reservhjul, verktygssats, orginalstereo.
M030 paket, med nya stötar från Bilstein. Sänkt hos Sandén några veckor innan köpet. Intagen av Porsche Benny, och ägd av en Porsche verkstad i Tyskland. Totalrenoverad motor & låda - Nej, att bilen gått närmare 18k mil gör ingenting. Kvitton finns på rubbet!
Motorn har dessutom setts över av Area 951 där följande godis monterats:
* Justerbar bränsletrycksregulator
* Area951 Turbocup chips / Monsterchipps
* Modifierad laddkyl för bättre luftflöde
* Manuellt ställbart laddtryck
* K&N insatsfilter
* Chimsad wastegate
Men lite ska man ju fixa själv också

* PFC 97 belägg
* 993 backspeglar
* 993 turboemblem
* 993TT 18" fälgar
* Kenwood Mp3
* Infinity basslink subwoofer
* Autometer laddmätare
* Lindsey Racing A/F meter
EDIT: Update Ny turbo, packboxar etc etc!
Ny håller motorn ladd hela tiden

Yea, though I walk through the valley of Rice, I shall fear no Honda, for boost art with me."
-Stuttgart 9:51

Till sist stod den där. Bredvid My Black Beauty S2.
Det var inte alls meningen, det bara blev så.
På garageuppfarten stod två svarta Porschar och blänkte.
En annons uppenbarades här på forumet. En ganska tillintetsägande annons, kort och utan någon information alls egentligen.
Men det var ju en Turbo '90.
Nyfiken och strax med fingrarna i det blå skåpet stod vi där, jag och min körkortslöse kompis, vid Eurostop i Jönsköping. Resan dit på MC gick alldeles för bra.
Efter sedvanligt däcksparkande tog vi en liten sväng.. och den dåvarande ägaren undrade nog vad vi höll på med den där timman. Efter två telefonsamtal senare hittade vi tillbaka för att överlämna bilen, och meddela honom att han inte fick sälja den till någon annan.
Hem igen i 180, och iväg med säljesannonsen på S2; an. Lätt som en plätt. Näe va.. Det tog mej över ett år att bli av med den stackars bilen. Jag hade ju två veckor senare lämnat förnuftet hemma och hämtat turbon. Den här gången fick min kompis flickvän köra mig. Hon skulle ju ändå ner till Jönköping och pumpa tuttarna med Silicon.
Hemma på garageuppfarten.
Skinnet var kanske lite matt. Men efter 10 minuters stillastående låg jag upp och ner i coupén och putsade och putsade. Snart kommer flickan hem, och sen kommer kompisarna och vill titta!
Den blev en snabb uppfräshning med Turtles läderbehandling som jag köpt innan slantarna för bilen var överlämnad. Samtidigt bytte jag ut orginalblinkersen till vita diton!
Äntligen hade jag hittat 944: ornas 944. Enligt min uppfattning exakt som en sådan ska vara.
S2:an hade känts lite medioker de senaste månaderna, men skulle jag byta skulle det bli till nått jag verkligen ville ha.
Update:
Det tog inte lång tid innan jag var ute och fightades med tandläkarna i 11: orna på Mantorp med PCS. Jag hade ju gått Formula Racing School några veckor innan. Jiihaa..
”På små rosa moln svävar omkring, och ja njuter av alla vackra ting, och jag tänker aldrig mer komma ner – tänker stanna här. För evigt evigt evigt.”
Men ingen lycka varar för alltid. Det blev svårare och svårare att växla, och tillslut gick det inte alls. Ryckutjämningsfjädrarna på kopplingslamellen hade ramlat av och lagt sig mellan lamellen och tryckplattan.
Sommar och sol. Och semester. Alla har stängt. Nästan. K3 20 mil norr upp har öppet för 23,000; - Och så skulle jag bli av med bilen en vecka.
Med en öppen vädjan om hjälp på forumet fick Sphinx tag på mig. Då hette han så. I dag heter han bara Jonas, och driver AREA 951 Motorsport, och där hade ju bilen varit tidigare. I brist på material fick Sandén förse mig med nödvändiga delar, och den förstärkta Sachs lamellen hamnade i baksätet på volvon, liksom nya drivknutar bak, lite packningar osv.
Sen bar det av, med bilen på trailer till Area951 på Hönö i Göteborgs rusningstrafik.
Två dagar senare, efter shopping och lisebergsbesök var jag hemma i Halmstad. Ja, jag hade ju hunnit flytta dit nu. Skönt med afterbeach i Tylösand!
Men... jag har ju konstaterat att lyckan inte varar för evigt, eller hur?
Där hemma hade min far åkt en sväng med S2: an, som fortfarande var till slau.
Jag minns hur pappa berättade att något var kontsigt med den. Den var slö och gick bara på tre burkar. Ah.. 30 mil med tusenlapparna flygandes runt skallen, precis som i en tecknad film. Olyckligt nog hade en ventilfjäder brustit. Således också mitt tålamod, och några siffror i bankboken.
Men så är det att äga sportbilar. Det är bara att bita i det sura äpplet och hålla god min.




Update
Nu är ännu en säsong till ända, och sommaren 2004 har förhållandevis varit lugn. S2:an rullar numera i varberg, och turbon har rullat utan problem.
Bara vattenpumpen är bytt, samtliga packboxar, och remmarna, och rullarna, och rullarna igen, och oljan, och filtren, och taktventilen, och beläggen, och de gamla cupchippen är utbytta till AREA 951 monsterchips, och så förstås bakdäcken. Plus att jag köpt en ”smalbandslambda” från Lindsey racing för att hålla koll på luft/bränsle blandningen.
Innan vinterförvaringen om 2 dagar blir det ett lackskydd och ny olja i motorn o lådan.
Och trots att jag är mycket nöjd med pärlan funderar jag på att sälja till våren.
Nyfiken på mittmotor, det är kanske är dags att vidga vyerna lite..
