Göra rent ett K&N filter?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

Göra rent ett K&N filter?

#1 Post by KJB »

I söndags rengjorde jag mitt K&N filter. Det är fortfarande inte torrt!!!

Hur lång tid brukar det ta igentligen?
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Oljan torkar inte, det ska vara lite klibbigt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#3 Post by KJB »

Jag har inte oljat det ännu. Fast jag har ett gammalt papp filter som jag funderar på att slänga i under vintern. Ska bara köra bilen 700 m till lokalen den ska stå i över vintern.

Jag såg att filtret behöver göras rent mer också.
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#4 Post by FekZen »

Hur rengjorde du filtret? Själv gjorde jag rent mitt Pipercross filter med break-clean. Verkade fungera fint, de torkade enormt snabbt iom att det avdunstar.

Var sparsam med oljan!! För mycket olja leder till att LMM går sönder.

Mvh Fekzen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#5 Post by KJB »

Med K&Ns cleaning kit. Först på med rengöringsmedel. Sen sköljde jag igenom filtret noga. Och när det är torrt så ska oljan på. Men det är ju inte torrt än :x
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#6 Post by Porrsche »

Hmm, brukar bara skaka det torrt, eventuellt klämma lite på det med en trasa.
Sedan olja in, skaka torrt & montera igen. Orkar aldrig vänta. Brukar funka bra.

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Pake
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-06-13 19:34:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norberg
Contact:

Rengöring av Green cotton filter?

#7 Post by Pake »

Har ett Green cotton filter på min som jag tänkte rengöra för första gången. Har någon ett sådant? Vad ska man tänka på?
Porsche 928 GT

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#8 Post by KJB »

Hur ofta gör ni rent era filter? Om jag fattat rätt så säger k&n att man inte behöver göra rent oftare än ca 8000 mil. Jag har kört på att göra rent filtret samtidigt som jag byter olja.
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Joakim »

Jag har ett K&N insattsfilter i min bil.
Det rengör en gång var 700-1000 mil. Alltså en gång per säsong.

KJB, är det inte så att K&N garanterar att man inte behöver byta ut filtret inom en 8000 mila period?
Rengöring är minst lika viktigt som sedvanligt filterbyte.

När jag gör rent mitt brukar jag spraya filterrengöring från samma tillverkare, och sen sköljer jag det i en balja, eller under rinnande vatten. JAg gör om proceduren tills sköljvattnet inte blir skitigt längre, vilket brukar bli 2-3 gånger.
Därefter låter jag det torka, för att sen olja in det måttligt.
Efter en natts inomhus vila oljar jag några sprut igen, och monterar efter ca en timme..

Filtret ingick i den trimsats jag har på bilen, men jag är osäker på om effektskillnaden är värd pengarna som K&N filtret kostar.

Nån som vet vad ett orginal luftfilter kostar btw?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

FekZen wrote:Hur rengjorde du filtret? Själv gjorde jag rent mitt Pipercross filter med break-clean. Verkade fungera fint, de torkade enormt snabbt iom att det avdunstar.

Var sparsam med oljan!! För mycket olja leder till att LMM går sönder.

Mvh Fekzen.
Mätaren av klafftyp på våra bilar lär tåla skapliga mängder olja innan den pajar, typ massor eller så. På bilar med LuftMasseMätare (varmtråd, MAF, etc) får man mycket riktigt vara mer försiktig.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#11 Post by KJB »

Stjärnan (jag) sköljde givetvis filtret i lite väl varmt vatten också. Hoppas jag inte pajat filtret bara.
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]