Göra rent ett K&N filter?
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Göra rent ett K&N filter?
I söndags rengjorde jag mitt K&N filter. Det är fortfarande inte torrt!!!
Hur lång tid brukar det ta igentligen?
Hur lång tid brukar det ta igentligen?
//Karl
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Hur rengjorde du filtret? Själv gjorde jag rent mitt Pipercross filter med break-clean. Verkade fungera fint, de torkade enormt snabbt iom att det avdunstar.
Var sparsam med oljan!! För mycket olja leder till att LMM går sönder.
Mvh Fekzen.
Var sparsam med oljan!! För mycket olja leder till att LMM går sönder.
Mvh Fekzen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
- Pake
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2004-06-13 19:34:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norberg
- Contact:
Rengöring av Green cotton filter?
Har ett Green cotton filter på min som jag tänkte rengöra för första gången. Har någon ett sådant? Vad ska man tänka på?
Porsche 928 GT
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Jag har ett K&N insattsfilter i min bil.
Det rengör en gång var 700-1000 mil. Alltså en gång per säsong.
KJB, är det inte så att K&N garanterar att man inte behöver byta ut filtret inom en 8000 mila period?
Rengöring är minst lika viktigt som sedvanligt filterbyte.
När jag gör rent mitt brukar jag spraya filterrengöring från samma tillverkare, och sen sköljer jag det i en balja, eller under rinnande vatten. JAg gör om proceduren tills sköljvattnet inte blir skitigt längre, vilket brukar bli 2-3 gånger.
Därefter låter jag det torka, för att sen olja in det måttligt.
Efter en natts inomhus vila oljar jag några sprut igen, och monterar efter ca en timme..
Filtret ingick i den trimsats jag har på bilen, men jag är osäker på om effektskillnaden är värd pengarna som K&N filtret kostar.
Nån som vet vad ett orginal luftfilter kostar btw?
Det rengör en gång var 700-1000 mil. Alltså en gång per säsong.
KJB, är det inte så att K&N garanterar att man inte behöver byta ut filtret inom en 8000 mila period?
Rengöring är minst lika viktigt som sedvanligt filterbyte.
När jag gör rent mitt brukar jag spraya filterrengöring från samma tillverkare, och sen sköljer jag det i en balja, eller under rinnande vatten. JAg gör om proceduren tills sköljvattnet inte blir skitigt längre, vilket brukar bli 2-3 gånger.
Därefter låter jag det torka, för att sen olja in det måttligt.
Efter en natts inomhus vila oljar jag några sprut igen, och monterar efter ca en timme..
Filtret ingick i den trimsats jag har på bilen, men jag är osäker på om effektskillnaden är värd pengarna som K&N filtret kostar.
Nån som vet vad ett orginal luftfilter kostar btw?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Mätaren av klafftyp på våra bilar lär tåla skapliga mängder olja innan den pajar, typ massor eller så. På bilar med LuftMasseMätare (varmtråd, MAF, etc) får man mycket riktigt vara mer försiktig.FekZen wrote:Hur rengjorde du filtret? Själv gjorde jag rent mitt Pipercross filter med break-clean. Verkade fungera fint, de torkade enormt snabbt iom att det avdunstar.
Var sparsam med oljan!! För mycket olja leder till att LMM går sönder.
Mvh Fekzen.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]