Hej!
Står i färd med att köpa en 968. Undrar vad som är de svaga punkterna? Är det någon årsmodell man skall se upp med? Skall man välja CS eller "vanlig"?
/Johan
Svaga punkter 968
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
Ja......
Bilar som gått över 10 000 mil. Kolla alltid kammarna och byt kamkedja / slitskenor. Kolla särskilt kamdreven som på många bilar varit helt utslitna och kuggar har saknats.
Om det inte är fullt dokumenterat så räkna med 5 till 10 tusen för detta och gör det omgående.
Byt också ut ventilen till kupevärmen, den går alltid sönder med tiden. 500 sek plus byte av kylvätska som ändå behöver göras.
Kolla balansrenen så den står rätt. Ser ut som om 968 är särskilt utsatt för felställd / överkuggad balansrem.
Det var det jag vet. I övrigt en utsökt bil.
Lycka till. (CS är ju kul om man har lite banambitioner)
Edit:
93orna fick kraftigare vevstakar.
Tidiga bilar inkl 93or har en en del problem med växellådan. Det är ett felmonterat (för hårt satt) ingående lager som rasar. Se upp med högt ljud från växellådan. Kostar en hel del att fixa. Ser ut som senare bilar inte lider av detta.
Bosse
Bilar som gått över 10 000 mil. Kolla alltid kammarna och byt kamkedja / slitskenor. Kolla särskilt kamdreven som på många bilar varit helt utslitna och kuggar har saknats.
Om det inte är fullt dokumenterat så räkna med 5 till 10 tusen för detta och gör det omgående.
Byt också ut ventilen till kupevärmen, den går alltid sönder med tiden. 500 sek plus byte av kylvätska som ändå behöver göras.
Kolla balansrenen så den står rätt. Ser ut som om 968 är särskilt utsatt för felställd / överkuggad balansrem.
Det var det jag vet. I övrigt en utsökt bil.
Lycka till. (CS är ju kul om man har lite banambitioner)
Edit:
93orna fick kraftigare vevstakar.
Tidiga bilar inkl 93or har en en del problem med växellådan. Det är ett felmonterat (för hårt satt) ingående lager som rasar. Se upp med högt ljud från växellådan. Kostar en hel del att fixa. Ser ut som senare bilar inte lider av detta.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi