Nära ögat!!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Andreas Nitsche
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Nära ögat!!

#1 Post by Andreas Nitsche »

Hade min 944 på verkstad för kamremsbyte. Mekanikern kommenterar efteråt att balansaxelremmen låg i en hög längst ner och hade förmodligen gjort det ett bra tag. Jag har väl tyckt att den var lite rå i gången men... Tack alla högre makter för att den inte trasslat in sig i kamremmen och ställt till oreda. Efter bytet fick motorn ett vinande som inte fanns innan. Han säger att remmarna sitter så löst han vågar lossa dem utan problemrisk. Balansremmen monterades även av igen och det konstaterades att det är kamremmen som låter. Märkligt tycker jag då den var knäpptyst innan. Vad har ni för erfarenhet av detta? Verkstaden är en seriös och kompetent verkstad, erfarenheterna av Porsche är dock inte så stora. Bilen ska få komma in igen så snart vi har forskat lite i ämnet. :roll:

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by FekZen »

En ny kamrem viner, så ska det vara. Min ven ett par veckor när jag böt den förra året. Då bytte jag balansrem och kamrem i samma veva. Den måste forma in sig för att vinet ska försvinna.

Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

#3 Post by claves »

Min är oxså bytt.. efter porsche instruktioner och med deras verktyg.

Remmen ven ett tag men nu är den knäpp tyst...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Andreas Nitsche
S-Poster

#4 Post by Andreas Nitsche »

Då kanske man kan vara lugn. Bilen känns mjukare i gången med balansremmen på, nu kan jag se i backspeglarna igen 8) . Killen jag köpte bilen av sa att den var bytt av honom och hans far för ca 4000mil sedan. Han hade ju inga papper på det och jag tog chansen att tro på honom. Gick ju bra....

Kaj
S-Poster

#5 Post by Kaj »

Jo man ska nog ta det dom säger med en nypa salt och kolla igenom bilen i den mån man kan, själv sa killen jag hämtade min bil av att generator remmen va lite slapp och den behövdes spännas, va i själva verket spänn anordningen som gått av !!! :?

Anders Larsson
Addict

#6 Post by Anders Larsson »

Tänk på att balansremmen måste kollas o ev spännas ibland även om den är bytt!
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Andreas Nitsche
S-Poster

#7 Post by Andreas Nitsche »

Det får bli när knopparna brister och sädeskvättorna häckar. Jag har frångått mina principer och ställt av och in bilen. En Chrysler Vision inhandlades som bruksbil och Porschen ska få bli glassätarbil. Man börjar väl bli blödig på äldre dar' Hur långt brukar man köra innan efterspänningen?

Anders Larsson
Addict

#8 Post by Anders Larsson »

Första efterspänningen är efter bara 3-400 hundra mil,sen ska den kollas o ev justeras varannan service,dvs med 4000 mils intervall.
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Post Reply