Hjälp! Vad har hänt?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
JoelS
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2004-08-27 12:24:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

Hjälp! Vad har hänt?

#1 Post by JoelS »

Hej!
Det är så att jag var och tankade full tank inför vinteravställningen idag.
Då när jag var på väg till garaget så drog jag ur den på 3:an och strax innan 5000rpm så tappade den kraft och såg i backspegeln att den rök så inni helvete.
Fick en chock och tänkte att det kan ha varit toppackningen som flög.
Iaf så stannade jag till och öppnade huven men inget syndes?!
Varken vatten lr olja. Inte under heller.
Startade bilen igen och den går som vanligt.
Inga lampor lyser och oljetempen är helt normal. Hörs inget missljud heller.

Vad kan ha hänt?

Mvh Joel som är mycket tacksam för svar
Busis: Porsche 944 N/A -85b
Brukis: SAAB 9000T16 -88

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

VAd var det för färg på röken?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Hur ser det ut på oljestickan? I expansionskärlet?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
JoelS
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2004-08-27 12:24:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#4 Post by JoelS »

Det var gråblå-aktig rök.
Har inte kikat på oljestickan lr expansionskärlet...ska göra det i veckan.
En grej jag kom och tänka på...jag har inte tankat fullt sen jag köpte den för 2månader sen...Kan det ha blivit kondens och att det kom med nu när jag tankade och att det kom in vatten?
Busis: Porsche 944 N/A -85b
Brukis: SAAB 9000T16 -88

User avatar
JoelS
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2004-08-27 12:24:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#6 Post by JoelS »

newkie wrote:
Gråblå rök tyder på olja...vore det vatten skulle röken vart vit...
Aj då :(
Om det skulle vara toppackningen är det superviktigt att byta innan vintern och avställningen? Räcker det med att "bara" byta packningen lr kan det ev. bli mer som måste fixas?

Mvh Joel med otur....
Busis: Porsche 944 N/A -85b
Brukis: SAAB 9000T16 -88

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

Innan vi börja filosofera allt för mycket här så kolla olja och vatten. Har packningen pajat lär det nog synas tecken på det där. Vatten i oljan? Bubblar i vattnet när motorn går? Drar bilen en massa vatten?

Hittar du inget konstigt lär du nog inte heller ha nån katastrof på gång just nu men håll koll på saker och ting en tid fram över för att vara säker.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 150
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#8 Post by boxsterpontus »

Om det sugs upp olja från sumpen upp i vevhusventilationen så hamnar det i insuget. Och det bir ett stort blåröksmoln.
Det kan också ha samlats olja inne i insugsbälgen, där vevhusventilationen är inkopplad. När du sen gasade så kan det ha sugits in i motorn.

Jag föröker va lite optimistisk :)
Pontus Borg

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

boxsterpontus wrote:Om det sugs upp olja från sumpen upp i vevhusventilationen så hamnar det i insuget. Och det bir ett stort blåröksmoln.
Det kan också ha samlats olja inne i insugsbälgen, där vevhusventilationen är inkopplad. När du sen gasade så kan det ha sugits in i motorn.

Jag föröker va lite optimistisk :)
Jag är oxo inne på att det kan vara motorolja som letat sig in till förbränning via vevhusventen. Speciellt med tanke på att den tappade kraft. Har du fyllt på olja nyligen? För mycket kanske?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#10 Post by Max »

Har haft samma fenomen en gång. Jag kollade att vatten och olja var i sin ordning -vilket det var. Körde sedan försiktigt med den ett tag för att se så att det var okej, och det verkade det vara.
Så jag antog att det var något i stil med det Pär Hylander och boxsterpontus skrev.
Har inte haft några problem sedan den gången.

MVH Max

User avatar
JoelS
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2004-08-27 12:24:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#11 Post by JoelS »

[quote="Pär Hylander]

Jag är oxo inne på att det kan vara motorolja som letat sig in till förbränning via vevhusventen. Speciellt med tanke på att den tappade kraft. Har du fyllt på olja nyligen? För mycket kanske?[/quote]

Jag bytte faktiskt olja förra helgen. Ställde den i garaget ganska så precis efter jag bytte. Fyllde på 6 liter som killen på mekonomen sa. Är det för mycket? Ska fara och kolla till bilen imorrn så återkommer med svar då.

Tack för alla suveräna och optimistiska svar...sånt gillar vi :)

Mvh Joel
Busis: Porsche 944 N/A -85b
Brukis: SAAB 9000T16 -88

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 150
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#12 Post by boxsterpontus »

6 liter?! Jag har för mig att det snarare går i 4,5 liter. Jag brukar hälla i tills det blir bra på stickan. Man måste givetvis vänta lite på att det ska rinna ner och kolla en gång till efter att bilen har varit startad.

Vi hällde i för mycket en gång under ett race. Det blev mycket stora skrämmande moln efter bilen på väg ut ur kurvorna. Men det gick över efter ett par varv. Stackars motor ;)
Pontus Borg

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Min 944 -83 vill ha 6-6,5 liter olja så 6 liter låter helt normalt tycker jag.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#14 Post by Porrsche »

Motorolja kan man absolut inte bara höfta i. Det skall varken vara för mycket eller för litet. Nivån måste alltid kontrolleras vid oljebyte.

Min kärra tar exakt 5,5 liter vid olje & filterbyte, sedan är det fullt på stickan.

modell -85b
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
JoelS
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2004-08-27 12:24:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#15 Post by JoelS »

Porrsche wrote:Motorolja kan man absolut inte bara höfta i. Det skall varken vara för mycket eller för litet. Nivån måste alltid kontrolleras vid oljebyte.

Min kärra tar exakt 5,5 liter vid olje & filterbyte, sedan är det fullt på stickan.

modell -85b
Grejen att killen på mekonomen var killen som jag köpte bilen av.
Ska kika om det är på tok för mycket. Bara att öppna pluggen lite annars lr?

Mvh
Busis: Porsche 944 N/A -85b
Brukis: SAAB 9000T16 -88

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users