Byta "glidskena" vid kamkedja på S2

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Pelle
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Byta "glidskena" vid kamkedja på S2

#1 Post by Pelle »

Hej!

Hoppas ni kan hjälpa mig med ett antagligen ganska enkelt problem.
Jag skulle byta den glidskena (eller vad den nu heter) som spänner kedjan mellan de båda kamaxlarna på min 3L S2 motor.
Har fått höra att denna kan bli alvarligt sliten o förorsaka motorhaveri o då den bara kostar en 100 lapp så är det inte mycket att tveka på. Plus nya packningar förstås.

Allt ser väldigt enkelt ut och man skruvar bara av ventilkåpan o där sitter den. Den gamla ska bort o den nya skjutas på från sidan.
Det stora problemet var att den "mojäng" som trycker upp skenan gör sitt jobb jäkligt bra. Kunde inte trycka ner den. Trodde detta skulle vara lätt när motorn är avslagen o oljetrycket är 0.
Jo! den går att trycka ner lite men då är det omöjligt att ta bort skenan.
Man vill ju inte ta sönder något.

Ser ut att vara ett hydraulrör som är kopplat till denna vilket fick mig att misstänka hydraultryck (kanske bara för smörjning). Sitter antagligen en fjäder där inne för att bibehålla tryck vid avslagen motor.
Kändes lite vanskligt att skruva bort kedjespännaren då jag var orolig för att något skulle gå sönder . Två skruvar är inskruvade från sidan vilket gör att man får ett böjande moment i dessa när man lossar dem, om det inte finns någon typ av styrning. Risk fanns ju även för att en eventuell fjäder skulle ge sig av.
(Skulle nämligen använda bilen 2 timmar senare så jag ville inte bli stående)

Någon som har tips på hur man enklast byter denna enkla lilla slitagedel???

För dig som nu blir orolig så kan jag bara säga att min glidskena inte var nämnvärt sliten och bilen har rullat 18500 mil. Vet dock inte om den är bytt innan.

Ha det gott
Nu ska jag ut o köra sista rundan innan avställning :cry:
Pelle
Pelle
944 S2 cab
PCS 8043

Pär Hylander
Raceputte

#2 Post by Pär Hylander »

Det är bara att trycka ner den. Ev kan du lossa på banjon till oljan, minns inte om det behövs.

När den är nertryckt så går det att spärra den från sidan med ett litet stift av bra stål (ev kan ett litet borr funka)
Pär Hylander

Pelle
NA-Poster

#3 Post by Pelle »

Tackar för tipset!

Så enkelt det kan vara.
:D
Såg inte att det gick att spärra den.

Funderade på att göra en egen anordning men sådant tar ju tid så du räddade mig från allt extra arbete.
Pelle
944 S2 cab
PCS 8043

Post Reply