Hoppas ni kan hjälpa mig med ett antagligen ganska enkelt problem.
Jag skulle byta den glidskena (eller vad den nu heter) som spänner kedjan mellan de båda kamaxlarna på min 3L S2 motor.
Har fått höra att denna kan bli alvarligt sliten o förorsaka motorhaveri o då den bara kostar en 100 lapp så är det inte mycket att tveka på. Plus nya packningar förstås.
Allt ser väldigt enkelt ut och man skruvar bara av ventilkåpan o där sitter den. Den gamla ska bort o den nya skjutas på från sidan.
Det stora problemet var att den "mojäng" som trycker upp skenan gör sitt jobb jäkligt bra. Kunde inte trycka ner den. Trodde detta skulle vara lätt när motorn är avslagen o oljetrycket är 0.
Jo! den går att trycka ner lite men då är det omöjligt att ta bort skenan.
Man vill ju inte ta sönder något.
Ser ut att vara ett hydraulrör som är kopplat till denna vilket fick mig att misstänka hydraultryck (kanske bara för smörjning). Sitter antagligen en fjäder där inne för att bibehålla tryck vid avslagen motor.
Kändes lite vanskligt att skruva bort kedjespännaren då jag var orolig för att något skulle gå sönder . Två skruvar är inskruvade från sidan vilket gör att man får ett böjande moment i dessa när man lossar dem, om det inte finns någon typ av styrning. Risk fanns ju även för att en eventuell fjäder skulle ge sig av.
(Skulle nämligen använda bilen 2 timmar senare så jag ville inte bli stående)
Någon som har tips på hur man enklast byter denna enkla lilla slitagedel???
För dig som nu blir orolig så kan jag bara säga att min glidskena inte var nämnvärt sliten och bilen har rullat 18500 mil. Vet dock inte om den är bytt innan.
Ha det gott
Nu ska jag ut o köra sista rundan innan avställning

Pelle