Nypriset på 944
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2007-04-12 15:02:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Gislaved/Kalmar
- Contact:
Nästan alla bilar i skuggan av 911an verkar vara "billiga". Vilket är trevligt för oss som gillar de andra modellerna 
Enligt teknikens värld 1981 så kostade en
924: 91900 kr
924 Turbo: 126550 kr
928: 171350 kr
928S: 211200 kr
911SC: 145750 kr
911 Turbo: 238800 kr
944 fanns ju dock inte då
http://hem.bredband.net/968clubsport/doc/Porsche_81.pdf

Enligt teknikens värld 1981 så kostade en
924: 91900 kr
924 Turbo: 126550 kr
928: 171350 kr
928S: 211200 kr
911SC: 145750 kr
911 Turbo: 238800 kr
944 fanns ju dock inte då

http://hem.bredband.net/968clubsport/doc/Porsche_81.pdf
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Fast Boxstern är väl inte lika bespottad som 944 trots att den också är en "billigare" porsche...sweanders wrote:Boxstern är nog en bra liknelse med 944:an när den är 20 år gammal. En gammal charmig bil med rykte om sig att vara dyr i drift. Och precis som 944:an är det en undermotoriserad (relativt sett) sportbil som finns i drivor..
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Enligt tidningen är det rätt lika prestanda på dessa båda vagnar. Men 924 Turbon är 15% billigare... varför köper man då en gammal konstruktion som 911SC...natten wrote:Enligt teknikens värld 1981 så kostade en
924 Turbo: 126550 kr
911SC: 145750 kr


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Just frågan med nypriser på våra bilar vet jag inte om vi har diskuterat tidigare, men anledningen till att Porsche bilarna gick från att vara dyra till att vara rasande dyra i '92 har diskuterats för ett år sedan i denna tråd:
forum/viewtopic.php?t=8270
Det är intressant att jämnföra en 944 / 968 med Boxstern som väl är en kvantum bil i dag. 968 tillverkades i mindre än 13.000 ex och cabben i drygt 4.000 ex.
Om Porsche hade förväntat att Boxstern inte skulle säljes i större antal än det, hade den nog blivet aborterad i ett tidigt skede.
Summan av kardemumman: Tillverkat kvantum och pris hänger i hop. Fler folk har pengar att köpa Porsche i dag jämnfört med sent 80-tal / tidigt 90-tal. Eller sagt på ett annat sätt. Porsche är i dag mindre exklusivt i dag än i sent 80-tal / tidigt 90-tal.
Ragnar
forum/viewtopic.php?t=8270
Det är intressant att jämnföra en 944 / 968 med Boxstern som väl är en kvantum bil i dag. 968 tillverkades i mindre än 13.000 ex och cabben i drygt 4.000 ex.
Om Porsche hade förväntat att Boxstern inte skulle säljes i större antal än det, hade den nog blivet aborterad i ett tidigt skede.
Summan av kardemumman: Tillverkat kvantum och pris hänger i hop. Fler folk har pengar att köpa Porsche i dag jämnfört med sent 80-tal / tidigt 90-tal. Eller sagt på ett annat sätt. Porsche är i dag mindre exklusivt i dag än i sent 80-tal / tidigt 90-tal.
Ragnar
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Porshce tog nog skäligt betalt för 911:an men tanke på att den var dyr att tillverka. Sen var det väl egentligen 928:an som var tänkt som den egentliga efterträdaren till 911. Det var även klokt av Porshce att ha en bugetmodell, de volymera som man kom upp med genom 924 räddade företaget.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Ja 924 är ju porsches mest sålda modell (Fast någon av cayennemodellerna kanske har tagit sig förb), och den var ju dyr ändå.. Men å andra sidan var de ju det som behövdes för att porsche skulle överleva. Men den taktiken verkar ju fungera än idag 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Appropå försälningssiffor... det vore intressant att veta hur många Cyaman som säljs totalt sett. För min del känns Cayman lite som efterföljare till 924an (liten lättare modell än 911an) och en sådan kan nog locka som banbil om 15-20 är om priserna är humana och det beror ju på antalet som finns på marknaden... 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Jämför priser på gamla 996or och 993or. Där har du svaret..bill b wrote:Jag läste nånstans att det idag säljs fler 911:or än Boxsters, kan det stämma? Man undrar ju hur det i så fall framöver kommer påverka priset för den klassiska elvan...
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
Man får ta i beaktande att 89-91 när 944 var som dyrast var mitt i en lågkonjuktur med dyr dollarkurs, så bilarna som importerades blev dyra och gemena man hade ont om pengar. Idag är vi mitt i en högkonjunktur, det finns ganska gott om kapital i hushållen, det är lätt att låna och dollarkursen är låg. Det säljs nog fler Boxster/Cayman av dessa anledningar.
Porsche-F-n
Who is online
Users browsing this forum: No registered users