Oljekylare 944-83?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Pelle Sörensson
Carrera-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Oljekylare 944-83?

#1 Post by Pelle Sörensson »

Hej!
Som topicen lyder, så undrar jag om det finns en oljekylare original på en 944-83:a?

Mvh Pelle

boxsterpontus
Raceputte

#2 Post by boxsterpontus »

Det finns en olkekylare som kyler mha kylarvattnet. Ingen vanlig luftkylare. Den sitter i den lilla lådan under oljefiltret.
Pontus Borg

Pelle Sörensson
Carrera-Poster

#3 Post by Pelle Sörensson »

boxsterpontus wrote:Det finns en olkekylare som kyler mha kylarvattnet. Ingen vanlig luftkylare. Den sitter i den lilla lådan under oljefiltret.
Aha ok, men ingen riktig oljekylare finns då.....
Är det svårt o konvertera till en? För att jag har en 13raders som ligger o skräpar.
Behövs det?, ska bara köra clubrace o lite annat gott...

Tacksam för svar Mvh Pelle

boxsterpontus
Raceputte

#4 Post by boxsterpontus »

Pelle Sörensson wrote:
boxsterpontus wrote:Det finns en olkekylare som kyler mha kylarvattnet. Ingen vanlig luftkylare. Den sitter i den lilla lådan under oljefiltret.
Aha ok, men ingen riktig oljekylare finns då.....
Är det svårt o konvertera till en? För att jag har en 13raders som ligger o skräpar.
Du kan plundra en turbo på huset under oljefiltret. Där sitter termostat och allt som behövs. Delarna från en tidig turbo ska passa, vet inte om de senare passar.

Vi hade över 130 grader i oljetemp i vår gamla motor. Men den hade enormt med vevhusgaser som ju driver upp oljetempen. Den motorn är numera pensionerad. :(

Jag ska montera oljetempivare i vinter på den nya snurran så får vi se hur varmt det blir nästa säsong. Men jag skulle gissa på att tempen en aning i överkant. Många som rejsar med gamla N/A maskiner har monterar riktig oljekyl.
Pontus Borg

Pelle Sörensson
Carrera-Poster

#5 Post by Pelle Sörensson »

boxsterpontus wrote:
Pelle Sörensson wrote: Aha ok, men ingen riktig oljekylare finns då.....
Du kan plundra en turbo på huset under oljefiltret. Där sitter termostat och allt som behövs. Delarna från en tidig turbo ska passa, vet inte om de senare passar.

Vi hade över 130 grader i oljetemp i vår gamla motor. Men den hade enormt med vevhusgaser som ju driver upp oljetempen. Den motorn är numera pensionerad. :(

Jag ska montera oljetempivare i vinter på den nya snurran så får vi se hur varmt det blir nästa säsong. Men jag skulle gissa på att tempen en aning i överkant. Många som rejsar med gamla N/A maskiner har monterar riktig oljekyl.
Vet inte om du kommer ihåg mig, men det är jag som kör en svart 206GTi. Har garage tillsammans med Björn ute i Flädie.....

Tackar för info`n alldeles perfekt, ska jaga oljekyl från en 944 turbo....=)

Mvh Pelle

boxsterpontus
Raceputte

#6 Post by boxsterpontus »

Pelle Sörensson wrote:
boxsterpontus wrote: Du kan plundra en turbo på huset under oljefiltret. Där sitter termostat och allt som behövs. Delarna från en tidig turbo ska passa, vet inte om de senare passar.

Vet inte om du kommer ihåg mig, men det är jag som kör en svart 206GTi. Har garage tillsammans med Björn ute i Flädie.....

Tackar för info`n alldeles perfekt, ska jaga oljekyl från en 944 turbo....=)

Mvh Pelle
Jodå, jag minns dig, det var du som hade trunken full med fälgar :)

Om du hittar någon att plundra så ta gärna lite bilder så jag får se hur det ser ut i verkligheten. Jag har inte bytt själv men har planer på att göra det...
Pontus Borg

Post Reply