944 turbo - 86 [Old School] -SÅLD-

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#61 Post by Karl Birgander »

Slutkört för i år då?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#62 Post by FredrikÅ »

Karl Birgander wrote:Slutkört för i år då?
Neeeeeeeej!
Inte säga så!
Allt kommer att lösa sig.. Tror jag... :wink:
Fredrik Åberg

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#63 Post by FredrikÅ »

Okej,

Jag sa ju att jag inte skulle ha Leda, men nu har jag precis bestämt
mig för att köpa det i alla fall.:oops:

Det stod och vägde mot ett specialbyggt HR-kit, men jag känner mig mer
trygg med Leda-paketets potential på banan, mest baserat på gamla meriter...
(Om någon är intresserad av ett gissningsvis ganska kompetent HR-kit för
under 25 kkr kan jag förmedla en kontakt.:wink: )

Bland "gamla meriter" för Leda-kiten ingår ju tyvärr också ständiga renoveringar.
Leda rekommenderar en renovering/säsong. :?
(HR tillverkar ju rena stridsvagnarna i jämförelse..)

Det är väl egentligen inte så mycket att bråka om - jag får helt enkelt
köpa på mig reservdelar som räcker några år (om Leda-fabriken skulle försvinna). :roll:

Jag kommer att inleda med en fjädersättning på 160 N fram och 220 N bak.
(Det satt 130 och 145 N på bilen tidigare) Jag har ägnat flera timmar åt att
diskutera min körstil och hur jag egentligen vill ha en bil med Jarlmark. Den
här sättningen borde passa mig och min bil.. Hoppas jag i alla fall..

Förhoppningsvis hinner jag få grejorna levererade under veckan och kan
kanske testa med PCS på Knutan senare i höst . :)

Nya, spännande krängningshämmare står fortfarande på önskelistan, men
det får bli lite senare. (Nej Mats - inga drop-stops!)

Lite beroende på hur reglerna utvecklas till nästa år, så blir det kanske
några aerodynamiska uppgraderingar också. Finns lite grejor på hyllan här
hemma... 8)
Fredrik Åberg

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#64 Post by Karl Birgander »

Vad kostar en renovering på LEDA? Finns andra som kan renovera LEDA om dom skulle försvinna igen?
Trevligt att de verkar ha så snabb leverans! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#65 Post by FredrikÅ »

Karl Birgander wrote:Vad kostar en renovering på LEDA? Finns andra som kan renovera LEDA om dom skulle försvinna igen?
Trevligt att de verkar ha så snabb leverans! :D
Leda kan renoveras av alla som normalt renoverar dämpare.
En dämparrernovering kostar brukar kosta runt 1500 kronor/styck.
Fredrik Åberg

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#66 Post by Karl Birgander »

6 kkr / år i driftskostnader på dämpare, är inte det mycket?
Säg att du kör bilen i tre år, då kanske dämpare för nästan 50 kkr är alternativ?

Äh, förresten, du har ju redan valt, vad pratar jag om! :D

Kul att du lägger upp fjäderkonstanter, ska bli kul att se hur dom funkar sen!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#67 Post by Cédric »

Bara av rent intresse. Vad är det i Ledas dämpare som slits så pass fort ? Känns ju spontant lite underligt att man ska behöva renovera efter varje säsong på den här nivån av racing..(ta inte illa upp nu ;) )

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#68 Post by FredrikÅ »

Karl Birgander wrote:6 kkr / år i driftskostnader på dämpare, är inte det mycket?
Säg att du kör bilen i tre år, då kanske dämpare för nästan 50 kkr är alternativ?
Cédric wrote:Bara av rent intresse. Vad är det i Ledas dämpare som slits så pass fort ? Känns ju spontant lite underligt att man ska behöva renovera efter varje säsong på den här nivån av racing..(ta inte illa upp nu ;) )
Vad jag vet så har Öhlins har samma intervaller för renovering.

Det är små toleranser på denna typ av racingdämpare.

Det som skiljer Leda från t.ex Bilsteins eller Sachs motsvarande prylar
är - enligt Jarlmark - att Leda har en lägre "intern friktion", vilket möjligen
förklaras av att dom ligger nära gränsen för vad deras - i sammanhanget
billiga - teknologi kan klara av.

Jag kan inte den exakta teknologin, men det som man renoverar är
några små tätningar och packningar som sitter i dämparen. De slits ner av
grus och annat skräp och börjar helt enkelt läcka efter ett tag. Tätningarna
kostar i princip ingenting, däremot tar det ju en stund att riva ner och
montera ihop varje dämpare.
:#944burn:
Fredrik Åberg

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#69 Post by easec »

FredrikÅ wrote: Nya, spännande krängningshämmare står fortfarande på önskelistan, men
det får bli lite senare. (Nej Mats - inga drop-stops!)
Då har du något att skylla på :lol:
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#70 Post by Dea »

Vilka däcksdimensioner blir det med den fjäderkombinationen?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#71 Post by FredrikÅ »

Dea wrote:Vilka däcksdimensioner blir det med den fjäderkombinationen?

/Dea
Det blir 255/17 eller 265/18 runt om.
I idealfallet hade jag helst åkt med ännu bredare bakdäck, men pengar pengar pengar... :D
Fredrik Åberg

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#72 Post by Tomas »

FredrikÅ wrote:
Karl Birgander wrote:6 kkr / år i driftskostnader på dämpare, är inte det mycket?
Säg att du kör bilen i tre år, då kanske dämpare för nästan 50 kkr är alternativ?
Cédric wrote:Bara av rent intresse. Vad är det i Ledas dämpare som slits så pass fort ? Känns ju spontant lite underligt att man ska behöva renovera efter varje säsong på den här nivån av racing..(ta inte illa upp nu ;) )
Vad jag vet så har Öhlins har samma intervaller för renovering.

Det är små toleranser på denna typ av racingdämpare.

Det som skiljer Leda från t.ex Bilsteins eller Sachs motsvarande prylar
är - enligt Jarlmark - att Leda har en lägre "intern friktion", vilket möjligen
förklaras av att dom ligger nära gränsen för vad deras - i sammanhanget
billiga - teknologi kan klara av.

Jag kan inte den exakta teknologin, men det som man renoverar är
några små tätningar och packningar som sitter i dämparen. De slits ner av
grus och annat skräp och börjar helt enkelt läcka efter ett tag. Tätningarna
kostar i princip ingenting, däremot tar det ju en stund att riva ner och
montera ihop varje dämpare.
:#944burn:
Vet inte så mycket om Leda och har inte heller koll på vad Öhlins rekommenderar för intervaller för renovering men jag har svårt att tro att Öhlinare behöver renoveras varje år. Däremot är det antagligen vettigt att ha isär dem och rengöra och byta olja ganska ofta. Om oljan är fri från smuts så slits ju inte dämparen så fort.
En Öhlinare är inte så svår att renovera eller byta olja i själv, man behöver några få specialverktyg som man kan tillverka (eller få tillverkade) själv. Sedan behöver man en gasflaska med fyllningsutrustning vilket kostar någon tusenlapp men det brukar finnas firmor som kan fylla gas för en billig penning.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#73 Post by FredrikÅ »

Leda-kittet anlände igår, så det var bara att åka iväg till garaget
och börja jobba... Allt gick oroväckande bra, förutom en liten sak:

I normala fall (på alla S2:or som jag sett..) så sätter man bakdämparna
så att justerskruven pekar snett inåt/framåt. Men nu på turbon så blir det
ju lite besvärligt, eftersom det är en oljekylslinga precis där justerratten
skulle hamna. (Höger bak, alltså)

Jag monterade då istället dämparen vriden 180 grader, men då går
justerskruven läskigt nära bärarmen. Svårt att se på bilden, men jag
undrar om det finns risk för att det går emot under belastning.

Någon som har erfarenhet av det? Zolnir?
Hur "elastisk" är kylslingan, annars? Jag skulle bara behöva flytta den liiite.. :roll:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by FredrikÅ on 2007-09-25 08:30:28, edited 4 times in total.
Fredrik Åberg

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#74 Post by Karl Birgander »

FredrikÅ wrote:Någon som har erfarenhet av det? Zolnir?
Hur "elastisk" är kylslingan, annars? Jag skulle bara behöva flytta den liiite.. :roll:
Den är lite elastisk. Lossa nedre fästet och dra lite i varje varv i taget så får du dom lite inåt.
Du vill nog ha en lite dryg cm i extraplats.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#75 Post by FredrikÅ »

Karl Birgander wrote: Den är lite elastisk. Lossa nedre fästet och dra lite i varje varv i taget så får du dom lite inåt.
Du vill nog ha en lite dryg cm i extraplats.
Bra, då testar jag det ikväll..
Det var inte läge att knäcka kylslingan sent igår kväll.. :)
Fredrik Åberg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]