Gummi + metallister på bakrutan på 968, hur byta/lossa?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
rydan
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Gummi + metallister på bakrutan på 968, hur byta/lossa?

#1 Post by rydan »

Halloj!

Såhär. Som jag skrev i tidigare post har en av metallisterna som håller gummilisten på utsidan av bakrutan pajjat. De två övre fästena verkar av, vilket gör att metallprofilen sticker ut fult, samt att gummilisten kan lossa och bli hängande som en vimpel efter bilen. Funderar på hur man bär sig åt för att byta den. Verkar ju sitta skruvad med några skumma runda muttrar med spår i från insidan av karmen, men sen verkar de sitta instuckna under den bakre delen, som i sin tur verkar sitta fast under vingen.

Måste man verkligen ta bort vinge och bakre list för att kunan få loss sidolisterna, eller har jag missuppfattat något?

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#2 Post by Bosse »

Du kan skruva av sidolisterna, de runda "knepiga" är muttrar och det finns mejsel bitts som passar (annar slipar du upp ett spår i mitten av en ganska bred skruvmejsel).
Listen är fäst bak i vingtornen och du måste ta bort lilla undevingen för att komma åt.
Kolla i underkant så ser du några uttag och jag har för mig att det var insex skruvar under dessa.
Rostlösare brukar vara nödvändigt till skruvarna och de runda specialmuttrarna en dag i förväg.
Skruvarna till sidolisterna sitter på avlånga "plattor" och är limmade mot sidolistens insida. En del har tydligen lossnat för dig. Om du tar av sidolisterna och gör rent så kan du limma skruven (plattan) tillbaka på undersidan av listen. Du ser troligen var den satt fast tidigare. Starkt silicon lim som Sikaflex är lämpligt men torktiden är ganska lång för bra resultat.
Vingen i sig behöver inte tas bort.
Bosse

rydan
S-Poster

#3 Post by rydan »

Det tar sig!

Skruvade av listen. Visade sig att samtliga (!) fästen var mer eller mindre av, och att listen bara hängde i skruven längst bak samt "ikrokad" i limrester. Tro tusan att den fladdrade. Bra att jag gaffatejpade innan hemresan från lund, annars hade det nog varit handla ny... =)

Listen är av och ligger på torkning efter limning just nu. Hittade inte sirkaflex, men macken rekomenderade Plastic Padding Extreme Repair, som, enligt dem, skulle vara ungefär samma sak, funktionsmässigt i alla fall, och joodå, verkar vara ett lagom segt och visköst lim som fyller upp bra och så, så nu ska det torka i 48 timmar, så får vi se. Är det bra kör jag nog andra sidans list oxå, för den är loss på några ställen den med.

Tack för instruktionerna!

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#4 Post by Bosse »

Så bra.
Var rädd om orginallisterna, de är dyra och sällsynta.
De fungerar också om du vill byta till turbo-S vinge.
Bosse

rydan
S-Poster

#5 Post by rydan »

Sådärja. Fick dit första listen (den som tidigare varit gaffatejpad). Passade på att ta loss den andra oxå, och, tjaa, att något färste var loss var något av en underdrift. Ett fäste var helt, resterande sex var loss, så det blev limma den med i torsdags. Nu är allt återmonterat och verkar lovande, så vi får se hur länge det håller. Tack för hjälp, tips och glada tillrop... =)

Post Reply