Oljetryckmätaren står på fullt så fort tändningen är på...
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Oljetryckmätaren står på fullt så fort tändningen är på...
Vad kan det vara för fel:
Givaren är relativt ny
Kan det vara instrumentet i panelen?
Däremot slocknar oljetryckslampan när jag startar.
Vad jag förstår så har givaren 2 funktioner (jag har skrotat den gamla och tittat in i den). Dels så tänder den varningslampan vid för lågt oljetryck vilket den ena anslutningen är till, den andra är till den "reostat" som sköter oljetrycksmätaren.
Någon som har ett bra synligt kopplingsschema?
Givaren är relativt ny
Kan det vara instrumentet i panelen?
Däremot slocknar oljetryckslampan när jag startar.
Vad jag förstår så har givaren 2 funktioner (jag har skrotat den gamla och tittat in i den). Dels så tänder den varningslampan vid för lågt oljetryck vilket den ena anslutningen är till, den andra är till den "reostat" som sköter oljetrycksmätaren.
Någon som har ett bra synligt kopplingsschema?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Jag skulle gissa på kortis. Antar att du får samma resultat om du bara bryggar kontakten, alltså om du bara har två trådar till den eller ev bara en tråd och själva kontakten gjordar mot blocket. Men Driver_944 är grym på sånt så han kan nog svara mer utförligt 

Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Ok, tack!Isse wrote:Jag skulle gissa på kortis. Antar att du får samma resultat om du bara bryggar kontakten, alltså om du bara har två trådar till den eller ev bara en tråd och själva kontakten gjordar mot blocket. Men Driver_944 är grym på sånt så han kan nog svara mer utförligt
Vart har vi Driver_944?
Hallå!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Troligen kabelbrott på ledningen till givaren (om inte givaren gett upp).
Vid för högt motstånd (eller avbrott) går mätaren i topp.
Om du jordar den svart-vita givarkabeln ska mätaren gå ner till 0.
Motstånd för givaren vid olika oljetryck:
1 bar = 30 ohm
5 bar = 184 ohm
Vid för högt motstånd (eller avbrott) går mätaren i topp.
Om du jordar den svart-vita givarkabeln ska mätaren gå ner till 0.
Motstånd för givaren vid olika oljetryck:
1 bar = 30 ohm
5 bar = 184 ohm
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Helt rätt förresten att den andra (svarta) kabeln är till lampan. Båda jordar genom givaren.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag bor inte här, bara nästan ibland...Corleone wrote:Ok, tack!Isse wrote:Men Driver_944 är grym på sånt så han kan nog svara mer utförligt
Vart har vi Driver_944?
Hallå!

Har inte heller mycket att tillägga. Det vanliga felet är ju att någon förväxlar de två anslutningarna men det bör vi ju kunna utesluta här om felet dök upp utan att du mekat med givaren.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Tack för svar!
Då jag har eftermarknadssprut och dess kabelhärva såär det samma färg på de båda kablarna till oljetrycksgivaren. Det har fungerat tidigare och blivit fel för ett tag sedan men jag kan inte säkert veta att kablarna sitter rätt. Jag ska prova att växla dom först.
Vad gör jag sen?
Då jag har eftermarknadssprut och dess kabelhärva såär det samma färg på de båda kablarna till oljetrycksgivaren. Det har fungerat tidigare och blivit fel för ett tag sedan men jag kan inte säkert veta att kablarna sitter rätt. Jag ska prova att växla dom först.
Vad gör jag sen?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users