944 turbo - 86 [Old School] -SÅLD-
-
- S-Poster
- Posts: 95
- Joined: 2004-06-12 16:27:04
- Contact:
Fredrik
Såg i ett av dina tidigare inlägg att du planerade att köra med10*18 runt om, och jag hade därför inga tveksamheter då jag igår beställde 4 st 9*17 (255/40/17). Nu när jag läser ditt mail så inser jag kanske att jag var för optimistisk med att köra med denna setup "fram".
Undrar därför vad du kör med för Et på fälgarna samt om du kan specificera lite mer var det tar i.
Tack på förhand
Håkan Bengtsson
951 -86
Såg i ett av dina tidigare inlägg att du planerade att köra med10*18 runt om, och jag hade därför inga tveksamheter då jag igår beställde 4 st 9*17 (255/40/17). Nu när jag läser ditt mail så inser jag kanske att jag var för optimistisk med att köra med denna setup "fram".
Undrar därför vad du kör med för Et på fälgarna samt om du kan specificera lite mer var det tar i.
Tack på förhand
Håkan Bengtsson
951 -86
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Kul att det går framåt Fredrik
Jag tror inte du skall titta på AVO p.g.a. de klarar nog inte av att leverera det du vill ha
. Om Jarlamarks sättning påminner om det jag fick av fuling då får de problem att tillverka. Jag tror inte du hade accepterat det med tanke på dina ambitioner
.
För min egen del är jag nöjd med vad de har levererat men det beror mer på att jag övervägt pris och applikation samt övriga komponenter jag har (som lågbudgetalternativ för hobbyåkare funkar det).
Skicka kurvorna och hör efter vad tillverkaren svarar. Både GAZ och AVO är bra att kommunicera med och de kommer säga rakt ut om det inte kan tillverka efter din spec.
Lycka till

FredrikÅ wrote:......
Vet inte riktigt vilken väg jag ska gå med dämpare.. Jag har ju en bra
setup från Jarlmark - som jag kan använda om jag vill - men jag vill som
sagt inte använda LEDA, och Öhlins är över min budget.
Pär Hylander ställde den kloka frågan, om hur mycket jag egentligen
vinner på att välja "Premiumdämpare" från LEDA, Moton, Intrax, eller
något annat fabrikat som ligger runt 30.000 spänn..
Skulle det kanske duga med något enklare? AVO?
.....
Jag är extremt mottaglig för sån input just nu. Hallååååå!!
Jag tror inte du skall titta på AVO p.g.a. de klarar nog inte av att leverera det du vill ha



För min egen del är jag nöjd med vad de har levererat men det beror mer på att jag övervägt pris och applikation samt övriga komponenter jag har (som lågbudgetalternativ för hobbyåkare funkar det).
Skicka kurvorna och hör efter vad tillverkaren svarar. Både GAZ och AVO är bra att kommunicera med och de kommer säga rakt ut om det inte kan tillverka efter din spec.
Lycka till

Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Hej Håkan,habeon wrote:Fredrik
Såg i ett av dina tidigare inlägg att du planerade att köra med10*18 runt om, och jag hade därför inga tveksamheter då jag igår beställde 4 st 9*17 (255/40/17). Nu när jag läser ditt mail så inser jag kanske att jag var för optimistisk med att köra med denna setup "fram".
Undrar därför vad du kör med för Et på fälgarna samt om du kan specificera lite mer var det tar i.
Tack på förhand
Håkan Bengtsson
951 -86
Jag kör med Cup 2-kopior med ET15.
(Mina 10x18 kan jag nog trixa lite med ET för att få det att funka.)
Det mest kritiska stället är tveklöst skarven mellan skärm och frontparti,
och den lilla plåten på insidan där delarna möts. Här krävdes lite filande för
att det skulle gå fritt på min bil. Kommer även att trycka ut skärmen lite till
på det stället, bara för att vara "safe".
Övriga partier är ganska lugna, men det beror ju också på vilka hjulvinklar
du åker med.
Får du inte in hjulen i alla fall, så är jag ju alltid köpare på fälgar.

MVH
Fredrik Åberg
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Fredrik: Vad kör du för vinklar för att få den uppsättningen? Hur mycket fjädringsväg blir det på två höfter?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Neutral Toe bak? Är inte lite toe in eftersträvat? För stabilare inbromsningar?FredrikÅ wrote:Fram: camber -3,5 grader, någon millimeters toe out, caster runt 5 grader (fritt ur minnet)Karl Birgander wrote:Fredrik: Vad kör du för vinklar för att få den uppsättningen? Hur mycket fjädringsväg blir det på två höfter?
Bak: camber -3 grader, neutral toe
Eller har du stabila bussningar som inte rör sig?
Cyklar jag?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Då är läget ett annat, trodde det var genomtänkta värden!FredrikÅ wrote:Karl Birgander wrote: Är inte lite toe in eftersträvat? För stabilare inbromsningar?
Absolut. Jag skrev bara upp värdena ungefär som bilen står för tillfället.
Ingen idé att lägga en massa tid och pengar på finjusteringar, när jag
ändå ska byta ut dämpare och fjädrar...


Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Jag hade ett långt snack med Jarmark igår, om dämparkurvor,Eddie Varvstopp wrote: Skicka kurvorna och hör efter vad tillverkaren svarar. Både GAZ och AVO är bra att kommunicera med och de kommer säga rakt ut om det inte kan tillverka efter din spec.
justerbarhet och skillnader mellan olika fabrikat...
Mycket rör sig ju just om dessa dämparkurvor;
Med rätt kurva till rätt bil, så menar Jonas t.o.m att fjädervalet blir mindre kritiskt.
Jonas har ju en kurva som fungerar väldigt bra till 944:or, problemet är
just att det är väldigt få tillverkare som klarar/vill göra enligt den specen.
(Öhlins kan det definitivt och LEDA är i alla fall ganska nära.)
Bilstein och Sachs skulle kanske kunna klara det, men dom är inte där
idag och uppenbarligen finns det något i kurvan som Jonas inte vill avslöja
för dem, så därför får jag kika på andra tillverkare.
En dämparkurva som fungerar bra i teorin passar ändå inte alla förare rakt
av. Därför behöver man också justeringsmöjligheter. Här inser jag mina
begränsningar och risken att jag skruvar bort mig totalt... Justerbarhet är
därför inte ett krav för mig, men en välkommen bonus.
När jag kontaktar olika tillverkare så ber jag snällt om deras egna setup-
förslag först, för att se om dom är långt från mina/Jonas idéer.
Intrax t.ex. faller ju bort på att dom föreslår så orimligt mjuka fjädrar till sina set;
"Yes, we have maaany satisfied customers with this setup"..

Om jag hittar någon som är i närheten, så kommer jag att jobba vidare
med dom och så får vi se hur det går.

Fredrik Åberg
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Jag fick en offert från Moton (säljs via Tech9 i UK) på deras enkeljusterbara dämpare, inklusive fjädrar och topplagringar, på 3814 Euro (plus moms, misstänker jag).sweanders wrote:Fick du fram något om Moton eller Penske? Ska jag försöka genom mina kontakter?

Du får gärna kolla med alternativa kanaler...
Fredrik Åberg
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Jag har läst en massa på Rennlist det senaste om vad dom kör för grejjer på 993 där och det verkar som att många förordar Cross som ligger väldigt bra prismässigt till vad man får för grejjer och dom har även ett paket för 944 Turbo som kanske kan var intressant för dig
http://www.optionimports.com/jiccrcocokip.html
Sen finns det ett företag som heter The racers group och åter igen till 993 så har dom rejäla krängningshämmare som är justerbara både bak och fram
http://www.theracersgroup.com
http://www.optionimports.com/jiccrcocokip.html
Sen finns det ett företag som heter The racers group och åter igen till 993 så har dom rejäla krängningshämmare som är justerbara både bak och fram
http://www.theracersgroup.com
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- TPR
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2007-01-20 22:49:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Cross hade jag aldrig hört talas om, är de amerikanska?
Tror jag kan ha nämnt det tidigare men ett tips är att kolla på Nitron:
http://www.nitron.co.uk/
När jag var på Autosportmässan kändes de och Leda som de mest seriösa, med Intrax som outsider.
Och KW var nog också bra men de hänvisade till sin tävlingsavdelning, fanns ingen därifrån på plats.
Tror jag kan ha nämnt det tidigare men ett tips är att kolla på Nitron:
http://www.nitron.co.uk/
När jag var på Autosportmässan kändes de och Leda som de mest seriösa, med Intrax som outsider.
Och KW var nog också bra men de hänvisade till sin tävlingsavdelning, fanns ingen därifrån på plats.
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Om du vill maila över offerten till mig så ska jag se vad jag kan få för priser på samma grejer:FredrikÅ wrote:Jag fick en offert från Moton (säljs via Tech9 i UK) på deras enkeljusterbara dämpare, inklusive fjädrar och topplagringar, på 3814 Euro (plus moms, misstänker jag).sweanders wrote:Fick du fram något om Moton eller Penske? Ska jag försöka genom mina kontakter?![]()
Du får gärna kolla med alternativa kanaler...
mail@sweanders.com
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Nu är jag ute på hal is..
Har inte beställt några nya chassigrejor ännu, men bilen åkte ändå upp på
pallbockar igår och Konipaketet plockades bort.
Vi får hoppas att det här inte blir något långvarigt tillstånd....
Har inte beställt några nya chassigrejor ännu, men bilen åkte ändå upp på
pallbockar igår och Konipaketet plockades bort.
Vi får hoppas att det här inte blir något långvarigt tillstånd....

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Åberg
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]