944 turbo - 86 [Old School] -SÅLD-

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#31 Post by FredrikÅ »

DLS wrote:Hur blir det med turbon nu då, ska du byta till nått mindre eller :roll:
Nej, som det ser ut nu, så kommer vi helt enkelt att strypa laddtrycket i den befintliga turbon. Mer om det senare. :wink:
Fredrik Åberg

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#32 Post by DLS »

nääääääääääääääääää :(
skit också :roll:

men men, hoppas du får till bilen bra endå :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#33 Post by Pär Hylander »

FredrikÅ wrote:
DLS wrote:Hur blir det med turbon nu då, ska du byta till nått mindre eller :roll:
Nej, som det ser ut nu, så kommer vi helt enkelt att strypa laddtrycket i den befintliga turbon. Mer om det senare. :wink:
På väg till jobbet i 951an igår så satt jag och tänkte på detta och började på lite empiriska studier mha högerfoten 8) Oavsett varvtal så bygger min maskin laddtryck på ett avsevärt långsammare sätt sugmotorrespons. Även i bästa läget så är det åtskilliga tiondels sekund från fullgas till rejält med laddtryck. Nu har jag visserligen en "K27-K26/8" men även om min maskins tider halveras eller kapas till en en fjärdedel så är man en bra bit ifrån sugmotorrespons... Nu kan iofs min maskin ha andra brister som kanske påverkar, den har t.ex ngn ful eftermarknadsåtercirkulationsventil och kanske en WG som är i slappaste laget, vet inte om sånt påverkar.

Om budgeten finns och höstens erfarenheter för dig pekar i samma riktning så hade jag nog ändå i ditt läge övervägt annan turbo som vintermek.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#34 Post by FredrikÅ »

Pär Hylander wrote: Om budgeten finns och höstens erfarenheter för dig pekar i samma riktning så hade jag nog ändå i ditt läge övervägt annan turbo som vintermek.
Ja, ingenting är spikat ännu. Jag lyssnar på alla råd, testar praktiskt och
så får vi se. Det känns bra att kunna ta det stegvis och testa sig fram till
något som blir tillräckligt bra.

Det här med respons tror jag kanske är lite överdrivet, eller i alla fall något
man lider mer av på gatan; Under race så ligger jag ju aldrig någonsin
under 3500 varv i motorn. När jag kliver på gas, så gör jag det dessutom
relativt långsamt, men bestämt. (Jag liksom "kramar" pedalen. Det som
skiljer mot S2:an här är ju naturligtvis effekten och så lite timing, men
annars så kör jag nog på ungefär samma sätt.)

Med den nuvarande stora turbon, så har jag desssutom ett sjujäkla drag i
mellanregistret, som känns mycket användbart på bana. :wink:

Ikväll blir det lite test på Knutan, om skyfallen gör något uppehåll. :roll:
Fredrik Åberg

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#35 Post by Daniel E »

Följet tråden med intresse. Turbomaskiner kan jag se mig i himlen efter, men däremot är jag myckett intresserad av hur du kommer att gå vidare med chassit. Jag fattar att en del är hemligt, men uppskattar att du delar med av erfarenheter under bygget. Knivkrängare skall bli spännande att se mer av. En fråga om dämpare. Blir de specialbyggda enligt dina specifikationer, eller är det lämpliga diton "från hyllan"?
Lycka till, och grattis till en i mina ögon rätt specad bil. :d=:
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#36 Post by Pär Hylander »

Jag var nog lite otydlig innan, mina högerfotstester var alltså vid >4000 rpm....

Själv lider jag inte så mycket av turbolag / dålig respons / kalladetvadmanvill på bana normalt sett, kanske lite om man hamnar lite olyckligt i varvtal i ngn långsam kurva samt att det är svårare att balansera bilen i en lång kurva mha gaspådraget. Däremot så tycker jag det är hämmande i slalom. Min körstil som jag hade med 911:an passar inte alls när jag kör transaxelturbo
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#37 Post by FredrikÅ »

Daniel E wrote: En fråga om dämpare. Blir de specialbyggda enligt dina specifikationer, eller är det lämpliga diton "från hyllan"?
Lycka till, och grattis till en i mina ögon rätt specad bil. :d=:
Tack för dom vänliga orden. :D

Problemet med dämpare är att många tillverkare har specat sina kit efter
lite väl mjuka fjädrar. Jag pratar därför med några olika, för att känna lite
på dem och deras erfarenheter av 944:or.

LEDA undviker jag denna gång eftersom jag misstänker att företaget inte
finns kvar så många år till...

Intrax är ju intressanta. Dom levererar t.ex. en hel del dämpare till den
där "944 Basic"-serien i Holland, så dom borde ju ha en del intressanta erfarenheter.

Blev därför lite förvånad när jag fick deras rekommendation på fjädrar;
110 N/mm fram och 90 N/mm bak - vilket enligt dom skulle "passa
väldigt bra i kombination med M030-krängare och ge bra grepp ut ur böjar".

Jag är skeptisk till detta och vill åka betydligt hårdare fjädrar, särskilt bak.
(Nu talar vi ren race-setup, deras idéer fungerar säkert för banmöten etc)

Fortsättning följer..
Fredrik Åberg

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#38 Post by qvisfr »

FredrikÅ wrote:
Daniel E wrote: En fråga om dämpare. Blir de specialbyggda enligt dina specifikationer, eller är det lämpliga diton "från hyllan"?
Lycka till, och grattis till en i mina ögon rätt specad bil. :d=:
Tack för dom vänliga orden. :D

Problemet med dämpare är att många tillverkare har specat sina kit efter
lite väl mjuka fjädrar. Jag pratar därför med några olika, för att känna lite
på dem och deras erfarenheter av 944:or.

LEDA undviker jag denna gång eftersom jag misstänker att företaget inte
finns kvar så många år till...

Intrax är ju intressanta. Dom levererar t.ex. en hel del dämpare till den
där "944 Basic"-serien i Holland, så dom borde ju ha en del intressanta erfarenheter.

Blev därför lite förvånad när jag fick deras rekommendation på fjädrar;
110 N/mm fram och 90 N/mm bak - vilket enligt dom skulle "passa
väldigt bra i kombination med M030-krängare och ge bra grepp ut ur böjar".

Jag är skeptisk till detta och vill åka betydligt hårdare fjädrar, särskilt bak.
(Nu talar vi ren race-setup, deras idéer fungerar säkert för banmöten etc)

Fortsättning följer..
Var det med eller utan torsionsstavarna?
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#39 Post by FredrikÅ »

qvisfr wrote:Var det med eller utan torsionsstavarna?
Utan stavar.
Fredrik Åberg

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#40 Post by qvisfr »

FredrikÅ wrote:
qvisfr wrote:Var det med eller utan torsionsstavarna?
Utan stavar.
Mkt märkligt!! :(
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#41 Post by Daniel E »

FredrikÅ wrote:LEDA undviker jag denna gång eftersom jag misstänker att företaget inte
finns kvar så många år till...
Det kan nog vara en bra känsla. Tror inte heller att Leda kan vara för evigt. Företag brukar vara lite svajiga efter rekonstruktioner.
FredrikÅ wrote:Intrax är ju intressanta. Dom levererar t.ex. en hel del dämpare till den där "944 Basic"-serien i Holland, så dom borde ju ha en del intressanta erfarenheter.

Blev därför lite förvånad när jag fick deras rekommendation på fjädrar;
110 N/mm fram och 90 N/mm bak - vilket enligt dom skulle "passa
väldigt bra i kombination med M030-krängare och ge bra grepp ut ur böjar".

Jag är skeptisk till detta och vill åka betydligt hårdare fjädrar, särskilt bak.
(Nu talar vi ren race-setup, deras idéer fungerar säkert för banmöten etc)
Håller med om att 90N/mm låter väl lågt bak. Känns som det ger mycket understyrning. Undrar om man verkligen kan trimma bort det med endast krängarna. Låter svårt i mina öron.

Vet du vad bilarna i "944 Basic"-serien väger ungefär? Själv vet jag inte så mycket om den serien alls.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#42 Post by FredrikÅ »

En liten uppdatering efter Anderstorp i helgen:

Använder höstens körningar dels för att "köra in mig" lite på den nya bilen,
och så för att kunna fundera mer kring vinterns uppgraderingar.

Inför Anderstorp så hade jag rullat och pressat ut skärmkanterna fram lite
extra, så att jag skulle kunna testa att åka med 255:or på 9x17" runt om.

För att överhuvudtaget ha en chans att lyckas, så fick jag också minska
castervinklarna lite, (från max till mitten av justeringen, ungefär) men det
var ändå väääldigt tight.

Klistrade därför på lite silvertejp på skärmkanterna för att kunna kolla om
-och hur mycket - det skrapade i.

Efter första passet så såg det ganska lovande ut; Det skrapade i mycket
lätt på vänstra sidan, precis i skarven mellan skärmen och fronten.

Jag bestämde mig för att åka vidare så resten av dagen, lite skrap har
ingen dött av.. (Tror jag i alla fall :wink: ) Får trycka ut skärmen lite mer
för ytterligare marginal - men det blir senare.

Körningen gick rätt skapligt. Det har varit ganska glest mellan mina besök
på Anderstorp, så banan krävde en del övning innan det började röra på sig..

Eftersom jag ju kör resten av säsongen med en del budgetlösningar, så
kunde det absolut inte bli några stora tidsattacker: :?
"No Name" bromsklossar fram, i kombination med slitna PFC-belägg bak
ger rätt spännande inbromsningar, så jag får helt enkelt köra med rejäla
marginaler... Kom ner i 1,54,5 i alla fall, men det finns troligen ett par
sekunder kvar att hämta där.

Motorn går fint i sitt nychippade utförande och jag skulle gärna fortsätta
med exakt samma karaktär, fast jag gott skulle kunna klara mig utan
det där allra sista hektot i laddtryck. Det är inte där som tiden finns för mig
i alla fall. (För varje 10hk som jag tar bort, kan jag lätta bilen 50 kilo.)

Körbarheten är helt okej, jag får jobba med lite bättre timing helt enkelt:
I dom låååånga böjarna på Anderstorp är det ju aningen läskigt, men
helt nödvändigt
, att våga pressa gasen i botten innan man nått Apex
och utgången på kurvan fortfarande är helt dold...

Chassimässigt så är jag däremot mer förvirrad än på länge. Tidigare test
på Knutan, med 225:or fram, var ju inte alls till belåtenhet. Nu däremot,
med 255:or fram (visserligen slitna, men ändå) så blev det en helt
annan bil
att köra. Den känns numera ganska okej, framför allt så
klarar den trail-braking betydligt bättre. (Men bilen är fortfarande lååångt
från cabben i väghållning)

Vet inte riktigt vilken väg jag ska gå med dämpare.. Jag har ju en bra
setup från Jarlmark - som jag kan använda om jag vill - men jag vill som
sagt inte använda LEDA, och Öhlins är över min budget.

Pär Hylander ställde den kloka frågan, om hur mycket jag egentligen
vinner på att välja "Premiumdämpare" från LEDA, Moton, Intrax, eller
något annat fabrikat som ligger runt 30.000 spänn..

Skulle det kanske duga med något enklare? AVO?

Jag vet inte.. Kan inte bara någon från t.ex. Forza bara läsa det här och
ringa och ge mig ett schysst sponsrat pris på ett gammalt hederligt icke-
justerbart Bilsteinpaket, enligt min spec.

Jag är extremt mottaglig för sån input just nu. Hallååååå!! :wink:
Fredrik Åberg

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#43 Post by emm »

Tyvärr ringer jag inte från Forza men jag undrar vem som rullat ut dina skärmkanter :]
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#44 Post by FredrikÅ »

emm wrote:Tyvärr ringer jag inte från Forza men jag undrar vem som rullat ut dina skärmkanter :]
Användaren "964RS" på rejsa har en skärmrullare, som han hyr ut.
(Han finns i Malmöregionen)
Fredrik Åberg

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#45 Post by easec »

d******p + bilstein racingdämpare - krängare = success
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]