Kamkedjebyte S2 -91

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Kamkedjebyte S2 -91

#1 Post by 931Melander »

Tänkte byta sträckplasten som "alla" pratar om men fick veta att kamkedjan "går av" efter 18000 mil = ser inte om den är bytt i de dokument som finns, så jag byter den.

Tänker mig följande:

Lossar kammarna och trär kedjan över kammarna. Vad behöver jag tänka på ?

Inställningen av kammarna? Hur?
Plattjärn i kamänden eller ?

Har någon en manual så vore jag glad att få ta del av info.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#2 Post by drifter7508 »

Va? Behöver man ha koll på kamkedjan också? Räcker det inte med remmarna?
Nu blev jag nervös... kanske måste byta den jag också eller?
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

Jag har inte bytt min och tyckte att den kändes utmärkt.
Har fått uppfattningen att kedjan är mer kritisk på 968:an med sin variocam.

Byt absolut plastbiten mellan kammarna om ni inte vet när den är bytt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#4 Post by Pehr Johnsson »

Min kejda var också i fint skick, men jag bytte den ändå. Kostar ju inget i sammanhanget.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

18000 mil

#5 Post by 931Melander »

Enl. vad jag hört så "håller" kedjan i 18000 mil och sedan riskerar den att haverera.

Byter såklart eftersom att jag ej vet när den är bytt.


INGEN SOM VET HUR MAN GÖR?
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Karl Birgander »

Kolla i verkstadshandboken (du har den va? www.patandracing.se -> dokument).
Förutom kammarnas borttagande, återmonterande och momenten på överfallen så ser jag inga konstigheter. Detta bör ju absolut finnas i verkstadshandboken.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

timing

#7 Post by 931Melander »

Karl Birgander wrote:Kolla i verkstadshandboken (du har den va? www.patandracing.se -> dokument).
Förutom kammarnas borttagande, återmonterande och momenten på överfallen så ser jag inga konstigheter. Detta bör ju absolut finnas i verkstadshandboken.
Det är ju egentligen kamaxelinställningen jag undrar över.

Försöker ladda PatAnds dok. men det går inte så bra.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

Fortast får det inte, men det går!
Här: http://porsche931.kicks-ass.net/docs/94 ... engine.pdf
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Så här går det till

#9 Post by 931Melander »

Eftersom att ingen svarat och jag har bytt kedja så lägger jag upp ett "Så här gjorde jag och det fungerade bra, och bilen går efteråt också", inlägg! :D

Det finns egentligen två orsaker till att byta kedja: Risken att den går av är högre desto mer nött kedjan blir såklart. Men en BRA anledning till att byta kedja är att en nött kedja får FEL avstånd mellan länkarna och således passar inte kedjan exakt mot kedjehjulen på kamaxlarna. = nöter kamaxeldrev och risken för kedjehaveri och kedjehjulshaveri ökar.



1. Beställ alla grejer - Kedja, övre och undre sträckarplaster (OBS! 928 art nr.), ventilkåpspackning inkl. 4 st packningar runt tändstiftshål.

2. Demontera:
Tändfördelare inkl. tändhattar
Ventilkåpa (tog ej bort bränsleslangar, vilket står i Mek.handbok PDF) Kåpa över kamrem så att sträckaren blir åtkomlig.

3. Dra runt motorn så att märke på kamdrev stämmer mot märket i alu. kåpan som sitter över kamdrevet. (sitter en 1x3 cm gummiplupp över hålet)
Kontrollera så att vevaxeln står i = 0 -läge (i övre bakkant mot torpedväggen på bilens vänstra sida är märket)

4.MÄRK UPP ALLA AXLAR:
Märk kamdrevets pos med ett jack i kåpan bakom kamdrevet.
Märk kammarnas pos. mot toppen (gjorde ett jack med en kniv i framkant på toppen och ett jack på varje kamaxel.)

5. Ta bort kåpan över kamdrevet och rotorn.

6. MÄRK UPP:
Ristade ett jack vid varje skruvhål var tändfördelaren suttit mot kamdrevet.
Dra in M5 x 20mm skruvar som låser drevet (bara för att inte skada kilspåret)


7. Släpp på remspännaren (mutter o skruv) och ta bort skruven. Slacka remspännaren så mycket det går och lås muttern. Lägg av kamremmen.

8. Lossa skruven i kamdrevet vilken har vanlig högergänga. (håll mot med en 32 ringnyckel i stora brickan) " Jag fick inte loss den så jag tog mutterdragaren med 32 hylsa och drog loss den"

9. Lossa de små M5 skruvarna.

10. Demontera oljeröret till kamkedjesträckaren. OBS! Tappa inte brickorna på undersidan banjobultarna.

11. Kamkedjesträckaren plockas enklast bort genom att trycka ner den med baksidan på en hammare eller dyl. och sedan stoppa en ståltråd i varje låshål. Sedan skruvar man bort den.

12. Lossa alla kamaxelöverfall. OBS! Det är viktigt att lossa lite åt gången på varje överfall så att man inte "böjer" kamaxeln. Överfallen är märkta, men ställ dem i ordning.

13. Lyft kammarna i bakkant och trä av den gamla kedjan och på med den nya. Om man inte snurrar kammarna så är de rätt justerade på kuggarna. Det är 2 blå plattor på kedjan vilka ska vara uppåt och frammåt.
(tror att det egentligen bara har betydelse på 968 med variokam och ev. om man gör ett nymontage och inte märkt upp var det ska sitta. Det fins ett mått mellan plattorna på 113 mm som har betydelse men jag vet inte vad.)

14. Lägg en droppe olja i lagerbanan och dra fast överfallen. OBS! Samma sak gäller att dra lite på varje överfall och gå flera varv.
ÅTDRAGNING: 20Nm

15. Sätt fast sträckaren och släpp ståltråden. Glöm ej oljeröret. Kammarna ska nu stå mot märkena du gjort.

16. Trä på kamaxeldrevet och ställ in justeringen mot ritsmärkena i skruvhålen. Lås drevet med 3 st. M5 x 20mm.

17. Dra fast kammdrevet med centrumskruven. Håll mot med 32 PU nyckel.
ÅTDRAGNING: 65 Nm

18. Kontrollera märkningen på kamdrevet mot jacket i bakre kamdrevskåpan. (det är för detta moment jag märkte i bakre kåpan)
Sätt på kamremmen.

19. Släpp på remspännaren och sätt dit skruven. DRA FAST SKRUV O MUTTER. Glömmer du detta så slackar remmen o kuggar om...

20. Dra runt motorn (2 varv) med en 24 hylsa på vevaxeln. Så att du ser att det inte tar ihop nån stans. (billigare sätt än att starta)

21. Montera fast kåporna, rotorn och tändfördelaren.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Bra Fredrik! :D Får jag planka in denna guiden på min hemsida?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Pehr Johnsson »

Patand: Kan du inte flytta denna tråden till Biblioteket??
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]