Knak bak o sen ingenting

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Knak bak o sen ingenting

#1 Post by Torbjorn968 »

Körde ut i ett T kors, hörde ett knak bak, sen hände inget alls. Dött. Ingen kontakt med drivhjulen.

Tips om vad det kan vara?

Pozze verkstad som inte heter K 3 (1 månads väntetid).

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Bosse »

Nu lider jag med dig. Hur dj... kan det bli?
En drivaxel som lossnat kanske. Har tydligen hänt förr.
Bosse

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#3 Post by Bathory »

Låter som en drivknut gett upp.
Kan även vara bultarna till en drivaxel.
Lägg dig under & titta, du bör se om det är det.

Mvh
Sven



edit: du vart snabbare :p

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#4 Post by qvisfr »

Sjukt trist, men lägg dig ner o kolla. Kan ju vara bara en drivaxel.

Kolla om Levin Racing kan hjälpa dig, sen fanns det ju nån kille på Ekerö om jag inte minns fel.
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#5 Post by Jappe »

Om en drivaxel har lossat, så kan vilken verkstad som helst hjälpa dej att fixa detta. Du behöver inte vänta en månad för att få tid.

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Torbjorn968 »

Eftersom lådan är diffad så borde ju andra hjulet funka om det är en drivknut eller drivaxel. Men icke.

Bärgning i morrn till Lindvall bil (Färentuna, det kanske är Ekerö?).

Hoppas på avhoppat växellänkage, det var precis som att växeln hoppa ur, inte mycket till missljud när man gasade, lite svagt rassel kanske. Bara ingen växel liksom.

Vi får se... snart, hoppas fortfarande på Sviestad.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#7 Post by Karl Birgander »

Låda är ju diffad, men inte spärrad antar jag? Har du inget på ena sidan och massor på andra kommer ju en medbringare att snurra massor.
Lyft upp och kolla knutar lite snabbt och lätt. Tar inte 5 minuter.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Torbjorn968 »

Ute å reser i jobbet nästa vecka så även om jag kanske kan lista ut vad det är så kan jag inte göra något åt det. Inte meckkunnig, ingen stans att vara, jobbar för mycket osv. Så bärgning annars multum P böter mycket snart.

Eftersom den är diffbromsad så måste ju någon effekt komma över på det kvarvarande drivhjulet om en drivaxel eller drivknut gått av. Nu är det helt dött. Eller har jag missförstått hur en diffbroms fungerar? Ett drivaxelhaveri måste väl vara analogt med ett vilt spinnande innerhjul i kurva.

Ingen större ko på isen eftersom bilen är min företagsbil. Men hoppas att jag slipper missa Sviestad.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by TPR »

Om det hade varit växellänkaget hade du troligen känt det i spaken, inga fasta positioner.

Det fanns väl vissa 968 CS med torsendiff, vet du om du har en sådan?
För den kan bara föra över en viss procent av momentet och är det noll på ena sidan blir det även noll på andra sidan...

Det låter som sagt som att det borde vara något mellan låda och hjul som har gått sönder, troligen drivaxel eller drivknut.
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Torbjorn968 »

De fasta lägena finns som sagt kvar. Lär veta måndag. Diffen är en Quiafe (eller hur det nu stavas) som jag tror är Torsen. Får läsa på...

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by TPR »

Torbjorn968 wrote:De fasta lägena finns som sagt kvar. Lär veta måndag. Diffen är en Quiafe (eller hur det nu stavas) som jag tror är Torsen. Får läsa på...

//TL
Yes, Quaife är en slags Torsen diff.
Om du t.ex lyfter upp ett hjul i luften kan den inte föra över något moment till hjulet som har grepp, dvs samma symptom som vid tex drivaxelbrott.
Vi funderade på att sätta en sådan i långloppsbilen så jag har kollat upp den ganska noga.
Finns en hel del diskussioner på Rejsa angående detta.

Antar att Quaifen är eftermonterad?
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Torbjorn968 »

Eftermonterad av Johan Bernås.

Drivaxel låter inte som någon katastrof så vi håller tummarna. Frågan är var man får tag på en fort. Porsche tog ju månader på sig att leverera ny front så det är inte lovande så.

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#13 Post by Karl Birgander »

Drixaxeln i sig är ju inte så troligt att den gått av, mer troligt att en knut sagt ajöss skulle jag tro.
Men i vilket fall så kan nog utzon bistå med delar! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#14 Post by FSN »

Karl Birgander wrote:Drixaxeln i sig är ju inte så troligt att den gått av, mer troligt att en knut sagt ajöss skulle jag tro.
Men i vilket fall så kan nog utzon bistå med delar! :D
Om du inte får tag i knutar/axlar så har jag två kompletta liggande för snabb leverans om du behöver.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by Torbjorn968 »

Det är kanon. Har du mejl adress för beställning? Och kanske ett PM med pris å så? Själv nås jag på torbjorn@linderson.com

Mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users