924 eller 944
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2007-06-04 15:09:27
- Contact:
924 eller 944
Har en 924, som jag kört under sommaren, utan större problem eller kostnader.
Tänkte först köpa en 944, men blev varnad av mer än en tidningsartikel för att 944 är en ordentligt dyr bil att äga, som kan äta upp hela hushållskassan på kort tid.
Är det verkligen så eller har man råd att ha en 944, även om man inte är en stjärnmeckare.
Tacksam för synpunkter.
Tänkte först köpa en 944, men blev varnad av mer än en tidningsartikel för att 944 är en ordentligt dyr bil att äga, som kan äta upp hela hushållskassan på kort tid.
Är det verkligen så eller har man råd att ha en 944, även om man inte är en stjärnmeckare.
Tacksam för synpunkter.
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Det är nog helt fel.
Visst så är nog en 924 billigare i delar men om man inte kan skruva sälv så är troligen en 944 billigare att ha. Sandén med fler kan 944 och är ganska så billiga på arbeten och delar.
Artiklarna du nämner utgår fån Porsche priser på att byta av remmar och det utför Sandén med fler för ca 3000 sek (porsche 10.000) lika är det med byte av spindelled där en helt ny bärarm från Porsche kostar 10.000 + jobb och Sanden har ett utbytessystem så bärarmarna endast kostar drygt 2000 sek. Det är ju dyrare än på en 924 där du får nya prylar för 500 sek på Biltema, det senare gäller också för 944 fram till 1985.
Min gammla 944 86, som sonen kör, har inte kostat mig många kronor sedan 2001.
Tror endast det är stötdämpare fram o bak som jag fick fatt på bättre begagnade för ca 3000 sek.
Titta in på Utzon och kolla lite reservdelspriser. Länk högst upp på sidan.
Bosse
Visst så är nog en 924 billigare i delar men om man inte kan skruva sälv så är troligen en 944 billigare att ha. Sandén med fler kan 944 och är ganska så billiga på arbeten och delar.
Artiklarna du nämner utgår fån Porsche priser på att byta av remmar och det utför Sandén med fler för ca 3000 sek (porsche 10.000) lika är det med byte av spindelled där en helt ny bärarm från Porsche kostar 10.000 + jobb och Sanden har ett utbytessystem så bärarmarna endast kostar drygt 2000 sek. Det är ju dyrare än på en 924 där du får nya prylar för 500 sek på Biltema, det senare gäller också för 944 fram till 1985.
Min gammla 944 86, som sonen kör, har inte kostat mig många kronor sedan 2001.
Tror endast det är stötdämpare fram o bak som jag fick fatt på bättre begagnade för ca 3000 sek.
Titta in på Utzon och kolla lite reservdelspriser. Länk högst upp på sidan.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Det kan ju vara så att artiklarna du läst också har några år på nacken. Läste här på forumet om en kille som bytte toppackning på sin 944 för 10 år sedan. Det kostade visst någon månadslön.... då. Jag bytte min i våras och det kostade i runda slängar 6000 på en S2.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Allt beror på hur man fixar delar och vem som gör jobbet. Men man kan väl säga att 924 är billigare än 944 i delar och volvo 240 är ännu mycket billigare än 924.
944:an har några sura punkter vad gäller priser på delar, koppling, kylare, vattenpump är exempel. Kopplingen är tex typ 4 gånger dyrare än på min bmw 525.
Men har man bilen för nöje och kan leva med att den står ett tag ibland medan man letar billigare delar så är den inget som knäcker kassan.
//Magnus
944:an har några sura punkter vad gäller priser på delar, koppling, kylare, vattenpump är exempel. Kopplingen är tex typ 4 gånger dyrare än på min bmw 525.
Men har man bilen för nöje och kan leva med att den står ett tag ibland medan man letar billigare delar så är den inget som knäcker kassan.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Hehe...Richard wrote:Det var inte 928 du läste om? Jag läste i en artikel att köpeskillingen för en begagnad Porsche 928 endast ska ses som en inträdesbiljett till världens dyraste tivoli.
Det man även kunnat läsa om 928 är att ska man äga en sån så ska man ha ett eget oljebolag.

Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Även 928 har ju blivit billigare att äga på samma sätt som 944 fast de är kanske inte riktigt nere i samma nivå ännu. Jag är inte längre rädd för att köpa 928 som jag varit tidigare, köper man en bra bil så ska det inte behöva bli tok-dyrt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2007-06-04 15:09:27
- Contact:
924 eller 944
Jag tackar för era synpunkter. Jag har bara hört gott om Sandéns och även om jag bor i Skåne, kan jag mycket väl tänka mig, att åka upp till dem för större grejer, men är det ngn som vet ngn bra firma i Skåne också, så vore jag tacksam för tips.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Sven: Var bor du? GT Motorsport finns i Gantofta utanför Helsingborg, både Tolli och Bosse är skitduktiga.
Sen finns ju Myggan i Tomelilla, fast jag har ingen egen erfarenhet av honom.
Sen finns ju Myggan i Tomelilla, fast jag har ingen egen erfarenhet av honom.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2007-06-04 15:09:27
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2007-06-04 15:09:27
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Naturally Aspirated = Sugmotor.sven kollberg wrote:...förresten, vad betyder n/a.....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Ännu ett exempel på varför man inte ska använda sig av n/a ...
/m – som äger en 924 n/a med turbo ... nä ... en 924 turbo utan naturlig andning ... ehm ... en 924 som tvångsandas ... eller nåt sånt ... *tappar andan* ... nu vet jag ... en 924 w/o n/a!

/m – som äger en 924 n/a med turbo ... nä ... en 924 turbo utan naturlig andning ... ehm ... en 924 som tvångsandas ... eller nåt sånt ... *tappar andan* ... nu vet jag ... en 924 w/o n/a!

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2007-06-04 15:09:27
- Contact:
Jag tyckte det var lite retligt, att behöva fråga Forumet, vad en sugmotor är.....men så träffade jag på Bosse Bildoktorn på Vallåkra träffen idag. Så jag frågade honom istället, men nu begriper jag inte varför just Porsche använder benämningen sugmotor, eftersom väl de flesta vanliga bilmotorer är just sugmotorer...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users