Den eviga frågan... lysen och laglighet...

924/928/944/968
Post Reply
TargaOrange
NA-Poster

#31 Post by TargaOrange »

Jag är väl ingen expert men: Det är svårt att skilja dimljus från till ex varselljus eller halvljus. Precis samma problem, som vi stöter på här med en bilmodell som vi känner till ganska väl, har polisen med alla bilmodeller förutom kanske deras egna.

Som påpekats tidigare säger lagen att dimljus och halvljus inte får användas samtidigt. Grundregeln är vitt ljus fram och rött ljus bak. Efter skymning skall det vita ljuset vara sk halvljus. Vid väderförhållanden liknade dimma, kraftig nedebörd eller motsvarande(snörök) får dimljus användas.

Men får man inte ha dimljus på dagen? Lite oklart men det är polisen som skall bevisa att det är dimljus och när inte ens vi vet....

Men på kvällen då? Ja det är lite tydligare, du skall ha minst halvljus.

Jaja men båda då, både halv och dimljusen? Samma sak, är det varselljus som ser ut som dimljus eller positionsljus eller vad är det för ljus.....? Dock är det ganska klart att du kan få böter om du inte använder halvljuset i mörker.

För att utfärda ett ordningsföreläggande(bot) krävs att båda parter är helt medvetna och säkra på vad det är för brott som bötfälls.

Det finns mer skrivet om detta med dimljusen. Jag kan försöka få fram lite material om intresse finns. Min kommentar ovan är vad jag kunde komma på i skrivande stund.
//TargaOrange

maverick
Addict
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988

#32 Post by maverick »

Förstår inte problemet riktigt.
Dimljus + halvljus = olagligt.
Halvljus = lagligt i alla lägen.
Dimljus + parkeringsljus = lagligt till SKYMNING.

Baserat på icke svensksåld, då går halvljuset på per automatik.
MVH//Per

M-Nilsson
Addict
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987

#33 Post by M-Nilsson »

Frågan är...jag provade en gång att "koppla om" park.ljusen så de lyste med (helljus) ständigt. De var ju inte direkt bländande fast ändå betydligt kraftigare. Jag undrar om man får köra så? För i mörker är det ju heller inga problem om jag har lyktorna uppe, för då får man tydligen ha hur många lamport som helst tända.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#34 Post by snugge »

Last edited by snugge on 2008-03-12 22:24:07, edited 1 time in total.

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#35 Post by Maxx »

M-Nilsson wrote:Saken är att jag bara har dimljus bak, ej fram...så om jag slår på dimljusen lyser ju dom där bak och där fram endast posionsljus.. :roll:
Alltså ska du inte slå på dimljusen.

Enda dimljusen som är lagligt att ha på i bra väder är dimljusen fram som ersättning för halvljus, men bara dagtid.

Dimljusen bak ska endast, och jag understryker endast, vara påslaget när vädret är så dåligt (pga mycket tjock dimma eller väldigt kraftigt regn) att bilen annars inte syns för trafiken bakom. De som slår på dimljusen bak så fort det kommer lite regn eller dimma som sänker sikten med 10% borde bli av med sina körkort.

M-Nilsson wrote:Frågan är...jag provade en gång att "koppla om" park.ljusen så de lyste med (helljus) ständigt. De var ju inte direkt bländande fast ändå betydligt kraftigare. Jag undrar om man får köra så? För i mörker är det ju heller inga problem om jag har lyktorna uppe, för då får man tydligen ha hur många lamport som helst tända.
I mörker utan mötande trafik så får du ha hur många lampor du vill, annars inte. Att koppla om ljustutan/heljuset (vilket jag antar du menar med "park.ljusen") till att ständigt lysa är inte särskilt lämpligt. På en 924/944 i mörker är det bara popuplyktorna som gäller, inget annat (bortsett från positionsljusen).
Last edited by Maxx on 2007-08-08 23:33:17, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Maxx
Addict

#36 Post by Maxx »

TargaOrange wrote:Jag är väl ingen expert men: Det är svårt att skilja dimljus från till ex varselljus eller halvljus. Precis samma problem, som vi stöter på här med en bilmodell som vi känner till ganska väl, har polisen med alla bilmodeller förutom kanske deras egna.

Som påpekats tidigare säger lagen att dimljus och halvljus inte får användas samtidigt. Grundregeln är vitt ljus fram och rött ljus bak. Efter skymning skall det vita ljuset vara sk halvljus. Vid väderförhållanden liknade dimma, kraftig nedebörd eller motsvarande(snörök) får dimljus användas.

Men får man inte ha dimljus på dagen? Lite oklart men det är polisen som skall bevisa att det är dimljus och när inte ens vi vet....

Men på kvällen då? Ja det är lite tydligare, du skall ha minst halvljus.

Jaja men båda då, både halv och dimljusen? Samma sak, är det varselljus som ser ut som dimljus eller positionsljus eller vad är det för ljus.....? Dock är det ganska klart att du kan få böter om du inte använder halvljuset i mörker.

För att utfärda ett ordningsföreläggande(bot) krävs att båda parter är helt medvetna och säkra på vad det är för brott som bötfälls.

Det finns mer skrivet om detta med dimljusen. Jag kan försöka få fram lite material om intresse finns. Min kommentar ovan är vad jag kunde komma på i skrivande stund.
//TargaOrange
Jag vet inte om jag förstod problemet. :wink:

Som du skriver är det halvljus som gäller i mörker. Inte dimljus/varselljus/extraljus, varken enskilt eller tillsammans med halvljus. Alltså ska popuplyktorna vara uppe på alla frontmotorporschar så fort det blir mörkt. Enkelt. Inga andra ljus får vara påslagna (bortsett från positionsljus).

Dagtid får du ersätta halvljuset med dimljus (fram) om du vill/kan (944 turbo och S2 har dimljus som standard). Har man inget dimljus blir det att fälla upp popuplyktorna även under dagtid, eller köra olagligt med dem nedfällda (som jag gör).

De flesta av oss vet vilka lyktor som är vilka och vet man inte så är det nog lämpligt att kolla intruktionsboken eller fråga här vilket en del ju gör. :d=: Det finns inga otydligheter; dimljus får användas som ersättning till halvljus dagtid. Kvällstid är lika solklart; inga dimljus tillsammans med halvljus. Dvs, det är bara om det är rejäl dimma det är ok att slå av halvljuset och slå på dimljusen.

Om polisen inte vet vilken lykta som är vad är det ju bara att visa instruktionsboken för dem. Om de ändå ger dig böter och du inte har gjort något fel borde det inte vara så svårt att överklaga (i teorin i alla fall).

fridsten
Turbo-Poster
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej

#37 Post by fridsten »

Hur är det med dimljusinsatser, egentligen? Finns det några dimljus som passar där fjärr-/positionsljuset sitter på en gammal 924? Jag vill ju köra lagligt med lyktorna nerfällda, åtminstone på dagtid.

Freddan
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#38 Post by Freddan »

Min granne "där jag bodde innan" har en 924:a med dimljus. Dom sitter lixom hängande där dimljusen skulle suttit på en 944 (N/A).

Dom verkar vara orginal fasktiskt.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#39 Post by Bosse »

Så här :?:
Image

fridsten
Turbo-Poster
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej

#40 Post by fridsten »

Ja, det där har jag också sett. Ser mer ut som extraljus, tycker jag.

Porrsche
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

#41 Post by Porrsche »

http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1195.aspx

Denna lilla publikation kan beställas gratis från Vägverket, smidigt att ha i bilen och överlämna till nitiska snutar som inte kan lagar & regler perfekt.

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#42 Post by Pehr Johnsson »

Då lärde jag mig nått nytt. Hade inte den blekaste om att om en polisbil blinkar blått/rött i fronten så ska man stanna. Kanske jag läst det när jag tog körkort för femton år sedan men det minns jag inte.

Kanske tur att man sluppit den situationen.....
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#43 Post by snugge »

Last edited by snugge on 2008-03-12 22:25:38, edited 1 time in total.

Kristoffer Johansson
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#44 Post by Kristoffer Johansson »

enligt den publikationen är alltså minimum av lampor fram på bilen halvljus, blinkers samt parkeringsljus.

är parkeringsljus = positionsljus?!?
mm.
Kristoffer Johansson PCS #10552
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=10047]Biltråd[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=47111]Garaget[/url]
<B>"Make it beautiful, make it fast and make it work" Ferry Porsche </B>

Maxx
Addict

#45 Post by Maxx »

snugge wrote:
Porrsche wrote:http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1195.aspx

Denna lilla publikation kan beställas gratis från Vägverket, smidigt att ha i bilen och överlämna till nitiska snutar som inte kan lagar & regler perfekt.

:)
enligt den publikationen är alltså minimum av lampor fram på bilen halvljus, blinkers samt parkeringsljus.
Inte riktigt. Läs om, läs rätt! :wink:
Vägverket, i sin broschyr, wrote:I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
Alltså är det helt ok att ersätta halvljus (popuplykta på 924/944) med dimljus ... förutsatt att man har dimljus då. Alternativet är att montera varselljus som på bilen på bilden ovan, om man vill slippa att åka med uppfällda lyktor dagtid.

En mycket bra publikation från Vägverket, inte bara för ovissa poliser. :wink:

Post Reply