Den eviga frågan... lysen och laglighet...

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
TargaOrange
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2007-03-17 22:56:21
Contact:

#31 Post by TargaOrange »

Jag är väl ingen expert men: Det är svårt att skilja dimljus från till ex varselljus eller halvljus. Precis samma problem, som vi stöter på här med en bilmodell som vi känner till ganska väl, har polisen med alla bilmodeller förutom kanske deras egna.

Som påpekats tidigare säger lagen att dimljus och halvljus inte får användas samtidigt. Grundregeln är vitt ljus fram och rött ljus bak. Efter skymning skall det vita ljuset vara sk halvljus. Vid väderförhållanden liknade dimma, kraftig nedebörd eller motsvarande(snörök) får dimljus användas.

Men får man inte ha dimljus på dagen? Lite oklart men det är polisen som skall bevisa att det är dimljus och när inte ens vi vet....

Men på kvällen då? Ja det är lite tydligare, du skall ha minst halvljus.

Jaja men båda då, både halv och dimljusen? Samma sak, är det varselljus som ser ut som dimljus eller positionsljus eller vad är det för ljus.....? Dock är det ganska klart att du kan få böter om du inte använder halvljuset i mörker.

För att utfärda ett ordningsföreläggande(bot) krävs att båda parter är helt medvetna och säkra på vad det är för brott som bötfälls.

Det finns mer skrivet om detta med dimljusen. Jag kan försöka få fram lite material om intresse finns. Min kommentar ovan är vad jag kunde komma på i skrivande stund.
//TargaOrange

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#32 Post by maverick »

Förstår inte problemet riktigt.
Dimljus + halvljus = olagligt.
Halvljus = lagligt i alla lägen.
Dimljus + parkeringsljus = lagligt till SKYMNING.

Baserat på icke svensksåld, då går halvljuset på per automatik.
MVH//Per

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#33 Post by M-Nilsson »

Frågan är...jag provade en gång att "koppla om" park.ljusen så de lyste med (helljus) ständigt. De var ju inte direkt bländande fast ändå betydligt kraftigare. Jag undrar om man får köra så? För i mörker är det ju heller inga problem om jag har lyktorna uppe, för då får man tydligen ha hur många lamport som helst tända.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#34 Post by snugge »

Last edited by snugge on 2008-03-12 22:24:07, edited 1 time in total.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#35 Post by Maxx »

M-Nilsson wrote:Saken är att jag bara har dimljus bak, ej fram...så om jag slår på dimljusen lyser ju dom där bak och där fram endast posionsljus.. :roll:
Alltså ska du inte slå på dimljusen.

Enda dimljusen som är lagligt att ha på i bra väder är dimljusen fram som ersättning för halvljus, men bara dagtid.

Dimljusen bak ska endast, och jag understryker endast, vara påslaget när vädret är så dåligt (pga mycket tjock dimma eller väldigt kraftigt regn) att bilen annars inte syns för trafiken bakom. De som slår på dimljusen bak så fort det kommer lite regn eller dimma som sänker sikten med 10% borde bli av med sina körkort.

M-Nilsson wrote:Frågan är...jag provade en gång att "koppla om" park.ljusen så de lyste med (helljus) ständigt. De var ju inte direkt bländande fast ändå betydligt kraftigare. Jag undrar om man får köra så? För i mörker är det ju heller inga problem om jag har lyktorna uppe, för då får man tydligen ha hur många lamport som helst tända.
I mörker utan mötande trafik så får du ha hur många lampor du vill, annars inte. Att koppla om ljustutan/heljuset (vilket jag antar du menar med "park.ljusen") till att ständigt lysa är inte särskilt lämpligt. På en 924/944 i mörker är det bara popuplyktorna som gäller, inget annat (bortsett från positionsljusen).
Last edited by Maxx on 2007-08-08 23:33:17, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#36 Post by Maxx »

TargaOrange wrote:Jag är väl ingen expert men: Det är svårt att skilja dimljus från till ex varselljus eller halvljus. Precis samma problem, som vi stöter på här med en bilmodell som vi känner till ganska väl, har polisen med alla bilmodeller förutom kanske deras egna.

Som påpekats tidigare säger lagen att dimljus och halvljus inte får användas samtidigt. Grundregeln är vitt ljus fram och rött ljus bak. Efter skymning skall det vita ljuset vara sk halvljus. Vid väderförhållanden liknade dimma, kraftig nedebörd eller motsvarande(snörök) får dimljus användas.

Men får man inte ha dimljus på dagen? Lite oklart men det är polisen som skall bevisa att det är dimljus och när inte ens vi vet....

Men på kvällen då? Ja det är lite tydligare, du skall ha minst halvljus.

Jaja men båda då, både halv och dimljusen? Samma sak, är det varselljus som ser ut som dimljus eller positionsljus eller vad är det för ljus.....? Dock är det ganska klart att du kan få böter om du inte använder halvljuset i mörker.

För att utfärda ett ordningsföreläggande(bot) krävs att båda parter är helt medvetna och säkra på vad det är för brott som bötfälls.

Det finns mer skrivet om detta med dimljusen. Jag kan försöka få fram lite material om intresse finns. Min kommentar ovan är vad jag kunde komma på i skrivande stund.
//TargaOrange
Jag vet inte om jag förstod problemet. :wink:

Som du skriver är det halvljus som gäller i mörker. Inte dimljus/varselljus/extraljus, varken enskilt eller tillsammans med halvljus. Alltså ska popuplyktorna vara uppe på alla frontmotorporschar så fort det blir mörkt. Enkelt. Inga andra ljus får vara påslagna (bortsett från positionsljus).

Dagtid får du ersätta halvljuset med dimljus (fram) om du vill/kan (944 turbo och S2 har dimljus som standard). Har man inget dimljus blir det att fälla upp popuplyktorna även under dagtid, eller köra olagligt med dem nedfällda (som jag gör).

De flesta av oss vet vilka lyktor som är vilka och vet man inte så är det nog lämpligt att kolla intruktionsboken eller fråga här vilket en del ju gör. :d=: Det finns inga otydligheter; dimljus får användas som ersättning till halvljus dagtid. Kvällstid är lika solklart; inga dimljus tillsammans med halvljus. Dvs, det är bara om det är rejäl dimma det är ok att slå av halvljuset och slå på dimljusen.

Om polisen inte vet vilken lykta som är vad är det ju bara att visa instruktionsboken för dem. Om de ändå ger dig böter och du inte har gjort något fel borde det inte vara så svårt att överklaga (i teorin i alla fall).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#37 Post by fridsten »

Hur är det med dimljusinsatser, egentligen? Finns det några dimljus som passar där fjärr-/positionsljuset sitter på en gammal 924? Jag vill ju köra lagligt med lyktorna nerfällda, åtminstone på dagtid.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#38 Post by Freddan »

Min granne "där jag bodde innan" har en 924:a med dimljus. Dom sitter lixom hängande där dimljusen skulle suttit på en 944 (N/A).

Dom verkar vara orginal fasktiskt.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#39 Post by Bosse »

Så här :?:
Image

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#40 Post by fridsten »

Ja, det där har jag också sett. Ser mer ut som extraljus, tycker jag.

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#41 Post by Porrsche »

http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1195.aspx

Denna lilla publikation kan beställas gratis från Vägverket, smidigt att ha i bilen och överlämna till nitiska snutar som inte kan lagar & regler perfekt.

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#42 Post by Pehr Johnsson »

Då lärde jag mig nått nytt. Hade inte den blekaste om att om en polisbil blinkar blått/rött i fronten så ska man stanna. Kanske jag läst det när jag tog körkort för femton år sedan men det minns jag inte.

Kanske tur att man sluppit den situationen.....
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#43 Post by snugge »

Last edited by snugge on 2008-03-12 22:25:38, edited 1 time in total.

User avatar
Kristoffer Johansson
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2006-05-10 06:23:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar/Nybro
Contact:

#44 Post by Kristoffer Johansson »

enligt den publikationen är alltså minimum av lampor fram på bilen halvljus, blinkers samt parkeringsljus.

är parkeringsljus = positionsljus?!?
mm.
Kristoffer Johansson PCS #10552
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=10047]Biltråd[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=47111]Garaget[/url]
<B>"Make it beautiful, make it fast and make it work" Ferry Porsche </B>

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#45 Post by Maxx »

snugge wrote:
Porrsche wrote:http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1195.aspx

Denna lilla publikation kan beställas gratis från Vägverket, smidigt att ha i bilen och överlämna till nitiska snutar som inte kan lagar & regler perfekt.

:)
enligt den publikationen är alltså minimum av lampor fram på bilen halvljus, blinkers samt parkeringsljus.
Inte riktigt. Läs om, läs rätt! :wink:
Vägverket, i sin broschyr, wrote:I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
Alltså är det helt ok att ersätta halvljus (popuplykta på 924/944) med dimljus ... förutsatt att man har dimljus då. Alternativet är att montera varselljus som på bilen på bilden ovan, om man vill slippa att åka med uppfällda lyktor dagtid.

En mycket bra publikation från Vägverket, inte bara för ovissa poliser. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]