Frånkörd, suck&stön!

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#16 Post by claves »

Hade varit mycket trevligt... En reference bil... :)

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#17 Post by emm »

Tord wrote:mmmm, har kanske en snorfin 951:a på gång genom min farbror som bor i Österrike. Helt original och under 10000 mil på mätaren. Vill gärna ha något HELT oskruvat denna gången.
Se så, tillbaka på ruta ett... dock tror jag ändå att du kommer köra till Bengt...

Köp nu!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#18 Post by Tord »

mmm, hoppas lite på den faktiskt. Saknar min gammle en aning :(

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#19 Post by Tord »

jaja, tills porscheköpet är i hamn får man leka med annat. dags att gå ut i garaget och borra lite hål för lustgasen :twisted: tänkte jag skulle bjuda binikimasken på en åktur lite senare ..............

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#20 Post by Tomas »

Jag gasade faktiskt oxå mot en C5:a häromdagen. Ett par ynglingar kom ikapp och körde om mig på en 70 sträcka just före en fartkamera. Det syntes lång väg att de var ute för att gasa så jag tänkte att det skulle vara intressant att se hur snabb en sådan var. Eftersom jag körde min "civila" bil, en Audi S4 biturbo, var jag ganska säker att jag skulle få pisk, audin är 150-200 kg tyngre än en C5 vad jag förstått och har mindre effekt.
Jag blev därför väldig förvånad när vi gasade genom trean och fyran och höll precis jämnt avstånd hela tiden. Har heller ingen bra förklaring varför det gick så bra, jag borde fått stryk. Vi var två personer i båda bilarna så det ska inte påverka. Är automaterna slöare?
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by Petrus »

Tord wrote:jaja, tills porscheköpet är i hamn får man leka med annat. dags att gå ut i garaget och borra lite hål för lustgasen :twisted: tänkte jag skulle bjuda binikimasken på en åktur lite senare ..............
Man får någonting drömskt i blicken när man hör NOS... men man ska nog vara lite varsam på hur mycket extra hästar man pressar fram. Har den uppfattningen att våra kära fyror klarar inte av trim som t.ex många japsar gör. Bl a topplockspackningarna håller inte för hur mycket pulver som helst... // P

MattiasB
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2006-02-03 16:34:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#22 Post by MattiasB »

Fick möjlighet att testköra en C6 idag. Passa på nu för de har roadshow i Sverige.
I göteborg är det nog fullt men de fortsätter till Stockholm.
Man fick inte köra Z06:an men man kan få åka med..

Dock fick jag prova C6:an, manuell 6 växlad med 404 hk eller vad den har.
Gick riktigt bra faktiskt och det är inte konstigt ifall man får spö rakt fram
om man kör en 968:a!
Motorn var riktigt trevlig, stötstänger eller whatever. Den gick och lät grymt
samt svarade bra på gasen. Blev klart possitivt överraskad.
Sen finns det nackdelar som billig interiör och lite lastbilskänsla i
transmissionen. Där är en Boxster/997 mycket mycket bättre.
Sen skramlar och knakar det lite men som körmaskin var den riktigt bra.
Störde mig lite på att interiören är nog gjorde för automatlåda, jag
hade lite svårt att växla när man måste hålla ut armbågen vinkelrät
då transmissionstunneln/armstödet går rätt högt.
Ljudet när man drog på var himla maffigt måste jag säga!
356 -64, 911 -72, 993 -94

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#23 Post by Tord »

Någon högre kvalite på inredning eller passform på grejorna är nog inget jänkarna kan vara speciellt stolta över, den är usel! Dom är dock rätt så kluriga på att lura ut hyffsade prestanda ur maskinerna. Väghållning finns också att få tag i, typ nyare Corvette & Viper. Det här med att amerikanska bilar bara kan gå rakt fram var nog så sant fram till mittten slutet 80 talet. Det går dock att få en 60 tals bil typ Mustang, Cougar mfl att gå riktigt fint kurvmässigt men det kostar lite svett och pengar.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#24 Post by Freddan »

Tord wrote: dags att gå ut i garaget och borra lite hål för lustgasen :twisted: tänkte jag skulle bjuda binikimasken på en åktur lite senare ..............
Ja, det erbjudandet tar jag gärna!!!!!!! :D

Och dethär med bladfjädrar....... huvudsaken var att jag hade LITE rätt iallafall.
Men om det sitter en bladfjäder per axel så är det ju som bakaxeln på min Volvo 960........ inte så sportigt faktiskt :wink:

Nästa gång så ska jag ha ätit innan eller iallafall ha ätit något dom senaste 9timmarna :lol:

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#25 Post by Jon80 »

En Volvo 960 har väl stel bakaxel, eller?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#26 Post by Karl Birgander »

Jon80 wrote:En Volvo 960 har väl stel bakaxel, eller?
Nope, multilink (vet inte om alla årsmodeller hade det..) eller åtminstone delad axel. 740 hade stel fram till sista årsmodellerna.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#27 Post by 944_Driver »

Jon80 wrote:En Volvo 960 har väl stel bakaxel, eller?
Det finns väl en skillnad mellan 40 och 60 modellerna både av 7 och 9 serien? Stel på 40 och delad på 60?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#28 Post by Freddan »

Jon80 wrote:En Volvo 960 har väl stel bakaxel, eller?
Jo det hade dom... men bara fram till 1995, då dom smalare fram lyktorna kom och bla så slopade dom den stela axlen och införde multilink tror jag att det hette.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#29 Post by Jon80 »

Jag inser hur extremt lite jag vet om Volvo.... Och underligt nog är jag glad för det *evil grin*
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#30 Post by Freddan »

Jo dom flesta Volvo bilar är såååå tråkiga..... men efter jag kört Porsche eller vad jag nu suttit i för bil så är Volvon en dröm att sätta sig i..... den är väldigt tyst innuti även mot dagens bilar.... och fåtöljerna till säten är en dröm.
Den är absolut inte någon sportbil...... men jag skulle inte vilja byta den förrän jag hittar något som uppfyller samma krav!!

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users