Har lite problem med min varvräknare i min 944 -85b. Efter mycket felsökande har jag kommit fram till att det är min styrbox som spökar.
Nu sitter det en 944.618.111.00 \ 0 261 200 006 box monterad men den ger ingen signal till varvräknaren. Jag tar testat en 944.618.111.03 \ 0 261 200 006 box från Sanden men med den startade inte motorn men däremot fick jag utslag från varvräknaren vid uppstartförsöket.
Frågan är nu vilka boxar jag kan köra med?
Tacksam för all hjälp
Kan inte säga säkert, sitter fast på jobbet för närvarande men är 99% säker att det är en 06 box som sitter monterad. Till saken hör att boxen som sitter monterad inte satt som den skulle och jag hittade flera skruvar tillhörande boxen under mattan så det är inte helt otroligt att någon tidigare ägare som har varit där och pillat
Fast förrutom varvräknaren funkar allt som det ska
Om vi utgår ifrån att det är fel box monterad, vilka kan jag köra på ?
Var precis ute och kollade och det sitter mycket riktigt en 944.618.111.00 \ 0 261 200 006 box monterad. Detta tillsamans med de lösa skruvarna gör ju att man rätt lätt kan dra slutsatsen att någon tidigare ägare varit där och pillat Enligt http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11897 så passar ju 006 boxarna äldre 944 modeller. Precis som FekZen skrev.
Hur kommer det sig att allt annat funkar förrutom just varvräknaren ?
Om jag fattat det rätt så ska jag alltså sattsa på en 944.618.121.01 / 0 261 200 057 box ?
Väljer att lyfta tråden istället för att dra igång en ny:
Efter mycket om och men fick jag tag i en 0261 200 057 box från Tyskland men tro det eller ej men bilen startar inte med 057 boxen. Bilen går i dagsläget bra med den box som sitter monterad ( 0 261 200 006 ) förutom att den inte ger någon signal till varvräknaren. När jag testade starta upp den nya 057 boxen fick jag utslag från varvräknaren men bilen startar inte. Jag bytte de båda boxarna rakt av, kopplade ut 006 boxen och tryckte dit 057 och vred om nyckel. Är detta rätt eller ska man göra på något annat sätt ?
Just nu känns det ganska hopplöst då man pungat ut för en box som inte motorn vill jobba med.
Någon som förstår sig på detta?
Tacksam för all hjälp
Det kanske är mer än boxen som ändrats på.
Hur ser kabelhärvan ut närmast boxen? Inget som verkar omkopplat? Finns det en vit tvåpolig sockel och en svart?
Du kanske ska kolla motorbeteckningen. Instansat på höger sida, längst bak, nedanför P:et tror jag.
Har varit ute och tagit lite bilder i garaget. Har även skruvat upp styrboxen. Någon som ser något ovanligt eller förstår sig på hur jag kan åka runt med en 006 box ?
Är inte säker på att sista bilden föreställer motorbeteckningen men hittade numren på toppen (?) vid den utfrästa Porsche texten. Se sista bilden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Styrboxen är helt original invändigt. Ingen tvekan då det sitter 4st OTP - (one time programmable) i boxen , vilket betyder att man inte kan ändra i dem. Det går dessutom inte att få tag i dem tomma så vitt jag vet, därför tyder allt på att boxen är orörd.
Box 006 ska sitta monterad under ratt-pappen på alla äldre 944. En vesäntlig skillnad på de nyare är just instrumentet så det förklarar varför inte din varvräknare fungerar.
Konstigt nog fungerar allt det andra? Kan det vara så att någon bytt motor i din bil till en äldre 944as motor?
Kan det vara så att det är tex olika DME Relä till nya boxen jämfört med gamla så att du måste byta även Relä.
Det jag tycker är konstigt är att bilen fungerar bra - för det är ganska stor skillnad på dessa två styrsystem så min gissning är att du har motor från en gammal 944.
Mvh
A
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
Gustav S wrote:Okej, finns det något sätt att säkert avgöra vilken motormodell/årgång motorn har ?
Pilen på bilden ovan pekar ganska rätt. Lite nedanför, på blocket, så ska motorbeteckningen vara instansad på en 'klack' som sticker ut. Bör stå M44.?? någonting.
andersg wrote: Pilen på bilden ovan pekar ganska rätt. Lite nedanför, på blocket, så ska motorbeteckningen vara instansad på en 'klack' som sticker ut. Bör stå M44.?? någonting.
Var ut i garaget och kollade, hittar dock inte motorbeteckningen. Kan någon precisera lite bättre eller skicka någon bild?
Eftersom du har en 006 box har du säkert gamla luftflödesmätaren oxå. Den förre ägaren bytte nog till en äldre LMM när han 'trixade' in en 006 DME. Eftersom du har en 057 box liggandes så 'borde' du byta LMM:en. Då kommer säkerligen allt fungera och bli orginal igen.
I korthet. Nya LMM:er har en linjär funktion mella verkligt luftflöde och signal (spänning) till DME:n. Gamla LMME:er är icke-linjära. Spänningsmatningen till LMM:en från DME:n skiljer oxå mellan 006 och 057 DME:n. Din 057 DME får för lite indikerat luftflöde vid start -> soppamängden blir fel -> ej start. Jag har en tidig 85A. Min LMM har Bosch nummer: 0 280 202 028. Står på lilla plastkåpan bredvid luftfilterlådan. Begagnad kan du nog hitta via Lagabasen.se . Kanske någon annan vänligt själ vill titta i sin 85B- eller senare och se vad de har för nummer
Vart hittade du din 057 DME i Tyskland? Jag är ute efter en 016 box men hittar ingen i Sverige
Mvh / Anders
Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101