Vilken ET???
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Vilken ET???
Jag läste i en säljtråd här på forumet om ET... Blev då osäker på vad det är för offset på min bil... Jag har alltid trott att det är gammla ET på den.
Det är en 86:a turbo...
Mina bromsok sitter ca. 2mm innanför fälgen som är en bbs splitfälg...
Finns det något bra sätt att mäta sig till detta? T.ex mäta bärarmens längd...???
/Peter Z
Det är en 86:a turbo...
Mina bromsok sitter ca. 2mm innanför fälgen som är en bbs splitfälg...
Finns det något bra sätt att mäta sig till detta? T.ex mäta bärarmens längd...???
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
- 944_968CS
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-04-01 08:09:23
- Contact:
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Är du HELT säker på det?... Jag blir osäker eftersom ett par fälgar av samma sort med typ 3 mm högre et garanterat skulle ta i bromsoket... Mina fälgar har dock ganska bred kant utåt....944_968CS wrote:Hej,
Om du har en 86 turbo så är ET 23,3 mm både bak och fram på orginalfälg,
Hälsningar
/Bosse P
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
-
- S-Poster
- Posts: 154
- Joined: 2004-04-27 10:10:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- 944_968CS
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-04-01 08:09:23
- Contact:
Jag är helt säker. 86 turbo hade 7x16 ET 23 fram och 8x16 ET 23. På min 944 NA 85/2 har jag använt turbons bakfälgar fram dvs 8x16 ET 23 och 911 turbons bakfälgar 9x16 ET 15 där bak. Detta fungerar utmärkt.Mr Z wrote:Är du HELT säker på det?... Jag blir osäker eftersom ett par fälgar av samma sort med typ 3 mm högre et garanterat skulle ta i bromsoket... Mina fälgar har dock ganska bred kant utåt....944_968CS wrote:Hej,
Om du har en 86 turbo så är ET 23,3 mm både bak och fram på orginalfälg,
Hälsningar
/Bosse P
/Peter Z
/Bosse P
PS ET 23 gäller både Fuchs och Telefonfälgar till 944 turbon med tidig offset. Den djupare (nya) offseten kom i samband med 87-årsmodell. DS
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Ok. Jag förstår inte hur mina bromsok kan komma så nära fälgen men det måste bero på att fälgen har så bred kant utåt...944_968CS wrote:Jag är helt säker. 86 turbo hade 7x16 ET 23 fram och 8x16 ET 23. På min 944 NA 85/2 har jag använt turbons bakfälgar fram dvs 8x16 ET 23 och 911 turbons bakfälgar 9x16 ET 15 där bak. Detta fungerar utmärkt.Mr Z wrote: Är du HELT säker på det?... Jag blir osäker eftersom ett par fälgar av samma sort med typ 3 mm högre et garanterat skulle ta i bromsoket... Mina fälgar har dock ganska bred kant utåt....
/Peter Z
/Bosse P
PS ET 23 gäller både Fuchs och Telefonfälgar till 944 turbon med tidig offset. Den djupare (nya) offseten kom i samband med 87-årsmodell. DS
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
944_968CS wrote: Jag är helt säker. 86 turbo hade 7x16 ET 23 fram och 8x16 ET 23.
Erkänner direkt att fälg-ET inte är min starka sida men är du HELTHELTHELT säker?

http://www.cantonia.com/wheel_offset.html
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Att oket är 2mm från skivan låter lite som nya ET, dvs oket är närmare fälgen (längre ut).
Men vad jag vet så är det gamla ET på turbo 86orna... jag köpte mina CUP med gamla ET från en 86 turbo tex...
Skiljer ju kring 3cm mellan nya och gamla ET, så de borde inte va så svårt att se skillnad.
Mvh Fekz.
Men vad jag vet så är det gamla ET på turbo 86orna... jag köpte mina CUP med gamla ET från en 86 turbo tex...
Skiljer ju kring 3cm mellan nya och gamla ET, så de borde inte va så svårt att se skillnad.
Mvh Fekz.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Antingen har du ET 23 fram & bak eller ET 23 fram & ET 11 bak.Adde_k wrote:Vad har jag för ET på min 944 85B? *tackar på förhand*
Om det inte står på fälgarna kan du enkelt testa genom att skifta fram & bakhjul på en sida, ser du ingen skillnad är det samma ET fram som bak.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Modj
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2004-03-30 18:28:16
- Bilmodell: Escort Cosworth
- Location: Grästorp
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users