Våra bespottade bilar.

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Herman
Turbo-Poster
Posts: 804
Joined: 2006-10-13 11:42:24
Bilmodell: 968CS
Årsmodell: 1993
Location: Mjölby
Contact:

#31 Post by Herman »

Anders Larsson wrote:
NineFourFour wrote:Anton, du har väl rätt där. Det var just Boxtern som lyfte Porsche i mitten av 90-talet.

Tråden var inte tänkt att handla om 944 och om de var riktiga Porschar utan snarare om Boxter och dess lite udda tillverkningsort.
....fast å andra sidan om vi frontmotoråkare i Tråd efter Tråd "snackar ned" Boxster och 911 så lär ju dessa ägare ha nära till hands att göra det samma om våra bilar :roll: :wink:
Nu är det väl ingen som talat illa om vare sig Boxster eller 911 ?
Sen att Boxster till ett visst antal skruvas ihop vid samma fabrik som Lada har väl ingen egentlig betydelse eftersom just denna fabrik har ett mycket gott rykte vad gäller denna typ av verksamhet.

Det finns väl inte riktigt EN sanning och INGEN vet allt ? "min pappa är starkare är starkare än din".
Alla har vi vore egna skapade "sanningar" oavsett om de är rätt eller inte.

Själv är jag förtjust av alla modeller av Porsche även om de gjorts i Finland , Zuffenhausen , liten lada i Österrike , Leipzig eller av Karmann.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#32 Post by Maxx »

Om vi tar det hela ur en annan synvinkel ...

Varför fick 924:an de hjulupphängningar den fick? Det måste ju ha funnits fördelar som prioriterats om än inte de körmässiga. Eller är de den "perfekta" kompromissen?

Vilka kriterier kan de ha utgått ifrån? Utrymme, tillgång på delar, tradition? 911:an från samma tid har väl en liknande bakvagn? Hur ser konkurrenternas lösningar från den tiden ut?

Om man har fritt val (t ex bygger en amatörbyggd bil), vilken typ att hjulupphängningar är att föredra?


/m – som gärna lär sig mer av de som kan.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#33 Post by Tomas »

Vad gäller bakvagnen så var det väl främst tradition som avgjorde. 911 hade samma bakvagn och den var ganska billig att tillverka och tar lite plats.
Framvagnen är ju en McPerson som sitter fram på majoriteten av alla bilar från de senaste 25-30 åren. Dess fördel är nog priset och att den tar måttligt med plats.

Om man får välja så faller valet på dubbla A-armar eller möjligen någon form av multilänk som är en variant på temat A-armar (används t.ex av Audi)
Dock är en sådan hjulupphängning inte så enkel att bygga själv då geometrin måste bli rätt.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#34 Post by Cédric »

Jag tycker faktiskt det är lite konstigt att 911an fått släpa på mcperson benen. Speciellt med tanke på att det inte är eller nånsing har varit en billig bil. Optimalt torde som Tomas sa vara dubbla A armar runt om. Det är bara kolla på vad som sitter på dom flesta riktiga räserbilar..

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#35 Post by Sahlle_9xx »

McPärson-konstruktionen finslipad under decennier kanske visat sig funka bättre än att börja byta till A-armskonstruktion. Särskilt kanske på bilar som är baktunga. Lättare att optimera på en så frontlåg bil som 911? Eller vad vet jag. Det känns som att Germanerna inte brukar lämna saker åt slumpen iaf. För ligger på latsidan gör dom ju inte. Bara att kolla i PET vad som hänt med bilarna under åren.
Det som många glömmer när dom spottar på våra bilar det är att dom slutade tillverkas -91. (968/928 brukar väl inte vara lika bespottade) och i regel äldre än dom bilar som dom får stå ut med att jämföras med. Eller varför inte rakt av jämföra 924/944 med låt säga 997 GT3? Porsche som Porsche?
Det är många som blivit överraskade när dom åkt med hur man kan pressa en 924 på kurviga småvägar. Dom brukar även tro att den är lite trimmad. Uttryck som "När ska du köpa en riktig bil" brukar tystna. Hyfsat för en felkonstruerad 25 år gammal LT GT..
Jag tycker dom beskriver 944 väldigt bra i Automobil: Många Svenssonbilar kör ifrån en 944, men 944-ägaren har 100ggr roligare.
Jag ser en kommentar, oavsett om den är positiv eller rent uppkäftig som en komplimang. Någon har ju känt att den varit tvungen att säga något om ens bil iaf ;)
Porschelös :-(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users