Acc-tider 951 70-170 km/h

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Jobe951
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2006-12-20 13:19:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kramfors
Contact:

Acc-tider 951 70-170 km/h

#1 Post by Jobe951 »

Hejs! Tänkte bara delge er lite acc-tider på våra som av många kallas "fattigmansporschar" så ni förstår vilka maskiner vi har. Start exakt på 70 km/h, alltså inte flygande. Inte optimalt med tanke på utväxlingen alltså. 70-170 km/h. Mätt med "moraklocka" men lika för alla, så skillnaden är solklar.

BMW M5 3.8 340hk 13.8 sek
AUDI S4 2,2t modifierad ca 300 hk 14.2 sek
AUDI S6 v8 racekattar ca 300 hk 14.7 sek
AUDI S6+ 326 hk 14.0 sek
PORSCHE 944 t chip ca 300 hk 9.9 sek

Grymt va ordet sa Bull! Med tanke på att min nu står i garaget och väntar på MAF-kit, 3" system, tial, större spridare och större turbo, så ser jag med spänning fram emot nya mätningar.

Mvh Jörgen

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Dina polare, har de över huvud taget hittat växelspaken? :D
En sådan där gammal M5 ska ju trots allt gå till 100 på under 6s, att den då skulle behöva nästan 14s mellan 70 och 170 låter riktigt illa.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Jobe951
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2006-12-20 13:19:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kramfors
Contact:

#3 Post by Jobe951 »

Start på trean betyder kanske en del också för M5:an. Det är min gamla bil och jag vet att den inte når sitt rätta element förrän vid 4500rpm. Växelspaken behövs alltså inte så mycket vid start på trean och upp till 170. Växling till 4:an i M5:an sker vid 160 km/h. S6 plusen och M5 3.8 är dessutom ganska jämna upp till 180 km/h i tester och tiderna skiljer inte mycket, dessutom olika förare vid testen, varav en var jag som äger plusen och har ägt M5:an, så jag tror nog att tiderna är ok. 0-70 i M5:an ska gå på runt 3,8 sek. 3,8+13,8 = 17,6 den gör 0-200 på 21,1-22,5 i tester med OPTIMAL växling. Jag tror inte att du skulle få annorlunda tider om du körde, men det kan jag ju inte svära på :wink:
Mvh Jörgen.

Jobe951
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2006-12-20 13:19:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kramfors
Contact:

#4 Post by Jobe951 »

Skulle alltså ha tillagt att samtliga startade på treans växel i 70 km/h. Sorry. :oops:

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#5 Post by Corleone »

Varför mäta acceleration med start på samma växel? Är det inte accet/tiden i sig som är avgörande oavsett vilken växel man startar på? Om jag tryckte fullt i 70 på 3:an med min skulle jag direkt bli frånåkt. Med rätt växel å andra sidan går det på under 6 sekunder.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Jobe951
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2006-12-20 13:19:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kramfors
Contact:

#6 Post by Jobe951 »

Var ju inte ett vetenskapligt optimalt test direkt, utan bara en jämförelse mellan några andra skapligt vassa vagnar. Att tiden skiljer så mycket till 951:ans fördel tyckte jag i sig var spektakulärt, då det är den av bilarna som har högst utväxling, plus att många tror att man bytt ner sig prestandamässigt när man sålde M5:an. Det var detta faktum som gjorde att jag ville delge siffrorna, inget annat. Tror dessutom att 951:an skulle vunnit mest av bilarna på att kliva ner på 2:an. :wink:
Ha en trevlig Lördag.
Mvh Jörgen.

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#7 Post by Richard »

Jag har inte kört alla bilar i världen, men en av de saker som man märker med dessa bilar är att de är snabba att accelerera i de högre hastigheterna. Jag misstänker att den aerodynamiska utfomningen hjälper till en hel del.
Porsche-F-n

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#8 Post by Sydbom »

mätte min lika ovetenskapligt till 5 sekunder mellan 100-150, o det borde ju passa ganska bra ihop med era siffror
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]