Eftesom denna tråd är ett Bibliotek så tänkte jag att Historien om 928an skulle passa in här, Läs och njut
Porsche 928 var en bilmodell från Porsche som var tänkt att ersätta den populära men ålderdomliga 911-modellen, som man antog inte skulle vara för evigt. Sommaren 1970 var grundkonceptet för den nya bilen klart. Motorn var placerad fram och växellådan bak (s.k. transaxel) precis som på Porsche 944 för bästa viktfördelning (50/50). År 1971 var skisserna på "The K design", som bilen kallades internt, klara.
Den 15 november 1974 togs beslutet; 928:an skulle börja produceras. Idéer fanns om att använda en V6-motor men när den första modellen kom 1978 hade den istället en 4,5 liters V8-motor på 240 hk med manuell växellåda och 230 hk med den automatiska. Anledningen till bytet av drivkälla var att formgivarna ansåg att den extra effekten behövdes för att nå målet att överträffa den äldre 911:ans prestanda.
Konstruktionen av Porsche 928 skiljer sig från den klassiska 911an bla i att motorn är placerad fram. Porsche var länge synonymt med boxermotor placerad längst bak (s.k. svansmotor) och Porsches designavdelning hade tagit en chansning. Formen skulle anknyta till de traditionella porscheformerna samtidigt som den även skulle markera något nytt.
För att hålla vikten nere var bilen delvis tillverkad i aluminium. Hjul, skärmar, dörrar, motorhuv m.m. var tillverkade i aluminium medan resten av bilen tillverkades av galvaniserat stål eller plast. Sedan 1950-talet är varje Porschemotor sammansatt för hand. 928:ans aluminiun-V8:a var inget undantag.
Även om Porsche 928 var tänkt att ersätta 911:an blev det inte så. År 1995 lades Porsche 928 ned medan Porsche 911 fortfarande tillverkas.
1989-1991 så arbetades det på en prototyp som var tänkt att ersätta 928an. Prototypen gick under namnet "989" och lades till slut ned pga sviktande ekonomi. Under 2004 och början på 2005 så gick det vilda spekulationer om ett nytt liknande hemligt projekt kallat "Porsche e2" som skulle vara den "Andliga efterföljaren till 928". Även i detta fallet handlade det om en fyrdörrars GT-bil med V8. Senare under 2005 så bekräftade Porsche AG officiellt sina planer för den fjärde modellen i programmet som officiellt kommer att kallas Porsche Panamera som precis som 928an blir av typen GT-typ med en V8 lånad från Porsche Cayenne och med fyra dörrar. Som tillval kommer man även att kunna få bilen med den varvvilliga V10an från Porsche Carrera GT.
År 1978 utsågs Porsche 928 till Årets bil.