Jag ska ut till bilen ikväll, och provstarta med den nya adaptern
monterad, då sitter programmen i dem fyra OTP-minnena samlade
i ett 2732 Eprom. Dvs bara bilen startar nu och går som vanligt så
är allt installerat korrekt.
// FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
bill b wrote:funkar detta lika bra som det
låter kommer inte jag bli sen
med att anmäla mitt intresse!
Är det en -87 du har?? isf, så är det mycket enklare, så vitt jag vet ska det sitta en krets i din redan, vilken man kan plocka ur och ersätta med en trimmad. Dvs kring 24 lödpunkter om jag minns rätt.
// FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
Det verkar ju helt otroligt att hitta 17 gömda hästar i en sugmotor...
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
[/quote]
Halloj! Jag kan hålla lite utkik med tyskarna etc och se om någon sitter på ett bra program till 968. Men det kan ta ett tag innan något dyker upp.
Är det du som kör den gula 968an??
Jag brukar ha den stående i starten precis, jag är ju med o arrar så jag hinner inte köra själv, sen är det väl inte allt för skoj bil att köra med heller...
// FekZen.[/quote]
vore kalas om du kunde säga till ifall du ser ett program till 968an
Min 968 är mörkblå-lila, körde bara en gång förra året pga att jag missade alla andra men hade tänkt komma in på listan i år
när jag tänker efter så brukar man se din bil stående framme vid starten
Vi lär ses i sommar, får väl hälsa på dig nån gång
/C
mans71 wrote:Det verkar ju helt otroligt att hitta 17 gömda hästar i en sugmotor...
Anledningen är att man dels bygger motorer som ska kunna köras på sämre soppa än vad vi har, tex 944 har ju till och med en gömd switch för soppa-kvalité innuti styrboxen. (sitter optimalt för oss redan , så inget vi behöver pilla på),
När man chippar bilen optimerar man motorn för 98 oktan.
// FekZen.
FULL fart spar tid!
Jag tror också att 17 hkr är önsketänkande, det är mer än +10%. Däremot kan kanske lite aggresivare tändning och mer soppa på vissa ställen göra att bilen känns lite piggare på mellangas.
Men det bäst för att slippa snacket vore om nån tog och gjorde en seriös effektmätning med och utan chip. Eventuellt skulle en mätning av accelerationen från 2500 till 6500 varv på 3:an eller nått också kunna tjäna som en indikation om den görs under liknande omständigheter med och utan chip.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
944_Driver wrote:Jag tror också att 17 hkr är önsketänkande, det är mer än +10%. Däremot kan kanske lite aggresivare tändning och mer soppa på vissa ställen göra att bilen känns lite piggare på mellangas.
Men det bäst för att slippa snacket vore om nån tog och gjorde en seriös effektmätning med och utan chip. Eventuellt skulle en mätning av accelerationen från 2500 till 6500 varv på 3:an eller nått också kunna tjäna som en indikation om den görs under liknande omständigheter med och utan chip.
//Magnus
Hallo! Jo, det är svårt att säga faktiskt... enl data från bromsade bilar i tyskland så är 17hk inga problem, det är runt 180 i dem bilar med optimerad tändningskurva och soppakurva.
Jag ska försöka testa mer noga såfort jag hemtat ut bilen... har en besiktning som måste genomgås först bara, så lite orolig är man.
Ett riktigt test i bänk vore ju mest intressant.
// Fekzen
FULL fart spar tid!
Hej, jag är hyffsat nybliven lycklig ägare till min S2:a. Har sökt lite info om chippning av den men inte blivit så klok. Är det någon vänlig själ som kan ge mig lite tips vart man kan få tag på bästa chippen? vad det ger i effektökning, och vad det gör på bränsleförbrukningen. Då blir jag en tacksam en. Bilen är en 944 S2 90:a.
Nu har vi arbetat lite kring dethär med programeringen och jag kör nu på ett program som känns mkt piggare på hela del-lasten. På WOT (maxlast, fullgas) är det lite lite piggare, men hela resterande registret så känns den helt klart piggare!
// FekZen.
FULL fart spar tid!
Nån som vet om det finns någe att göra på en 924 2.0 motor för att få lite mer pållar... går iof fint även med original (tror jag det är iaf) men alltid kul att veta om man kan göra något...
Nu menar jag inte självklara saker som vassare kam, portad top, nytt sprut osv... utan "enklare" prylar som chipstrim, avgas, extractor, chipsning... finns det något att hämta där?
patand wrote:Nån som vet om det finns någe att göra på en 924 2.0 motor för att få lite mer pållar... går iof fint även med original (tror jag det är iaf) men alltid kul att veta om man kan göra något...
Nu menar jag inte självklara saker som vassare kam, portad top, nytt sprut osv... utan "enklare" prylar som chipstrim, avgas, extractor, chipsning... finns det något att hämta där?
chipstrim och chipsning låter som samma sak? Det ger kanske 5-10 hk, men bilen blir nog lite piggare och känns roligare att köra. Men blir ingen enorm skillnad direkt...
// Adde FekZen.
FULL fart spar tid!
patand wrote:Nån som vet om det finns någe att göra på en 924 2.0 motor för att få lite mer pållar... går iof fint även med original (tror jag det är iaf) men alltid kul att veta om man kan göra något...
chipstrim och chipsning låter som samma sak? Det ger kanske 5-10 hk, men bilen blir nog lite piggare och känns roligare att köra. Men blir ingen enorm skillnad direkt...
// Adde FekZen.
Ungefär lika lätt att chipsa en 924 med 2.0 motor som en T-ford!! (inget programmerbart sprut eller tändning, det var före den tiden)
Däremot så kan du ju justera tändningen (vrida fördelaren) och justera bränslet (schims till styrtrycket och CO-halten)
F ö är det lättare att byta kam än grenrör eller avgasssystem
Pär Hylander