Taktventil

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Taktventil

#1 Post by Rikard »

Taktventilen som sitter på en 944 turbo - finns det någon VAG-motsvarighet eller måste man köpa en på Porschecentrum?


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Har ett svagt minne att den är misstänkt lik en magnetvenil från tidiga Saab turbo.. låt
säga 900 & 9000 innan -88, dock är jag inte säker.


Mv Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#3 Post by Bathory »

Nu kanske jag verkar lite korkad men men.....
Som Kenta en gång sjöng "Utan att fråga finns inte en chans att få ett svar)
Vad är en taktventil? :oops: :oops: :oops:

Sven

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#4 Post by DLS »

taktventilen är samma som CV (cycling valve)
den som styr laddtrycket och kan strypa det om det blir nått knas på bilen.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Sven, ingen takt ingen tango! ;)

Rikard jag har en begagnad ventil ifall du inte vill köpa en ny.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#6 Post by Rikard »

Lyfter tråden lite. Är övertygad om att det finns mer kunskap här på forumet!


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by spirou944t »

På min har Sandens bytt till en "annan", mer vet jag inte om den.
Mao så har han koll på att det finns andra, men det har du säkert kollat redan.
Skall se om jag har någon hyffsad bild på den.

En bild...men inte så bra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by spirou944t on 2006-09-21 06:45:31, edited 1 time in total.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
HA
S-Poster
Posts: 84
Joined: 2005-07-15 08:43:16
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm/Ekerö
Contact:

#8 Post by HA »

Vet att Sanden har satt i en annan modell i någons bil. Han vet säkert vad man kan använda.
Håkan
Ekerö/Stockholm

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#9 Post by DLS »

om det är en bosch ventil så borde man ju kunna kolla upp på bosch onlines hemsida o se om det finns nån motsvarighet på nån annan bilmodell
http://ecat-online.bosch.de/toc/frame1.html
eller är jag ute o surfar helt nu?? :roll:
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#10 Post by tkgb »

lite konstigt att orginal taktventilen sitter kvar(brun pryl mitt i bilden)
verkar lite onödigt med 2 st?

mvh tommy

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by spirou944t »

tkgb wrote:lite konstigt att orginal taktventilen sitter kvar(brun pryl mitt i bilden)
verkar lite onödigt med 2 st?

mvh tommy
Jo, det tyckte jag oxå, så den åkte efter att allt(toppen bla) hade fixats och efter konsultation med Sanden.
Detta var ett "före kort" som jag tog för att veta hur allt satt monterat.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#12 Post by tkgb »

ok då är jag med på hur det ligger till!

själv har jag skippat taktventilen helt och hållet så inget ska störa
mitt höga fina laddtryck!
kanske inget att rekommendera men det har funkat för mej..

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#13 Post by Raukman »

Är inte nån bosch pryl! Är faktiskt en svensk mojäng, tillverkad av dom gamla rävarna på SEM.
Bör funka med vilken typ av cycling-valve som helst, kolla bara resistansen i spolen så man inte belastar ner nå galet bara. Och att man ansluter rätt slangar...
Kolla även att det är den typen som läcker förbi bara, är ju bara en enkel magnet ventil, som dock inte tätar...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users