Tack=)
Jodå, nu luktar det gott i bilen.
Gammla klädseln användes som mall, men man får dra bort ett par millimeter på vissa ställen för att få det tajt eftersom gammla klädseln är lite uttänjd och formad. Det svårade är att sy i det sega skinnet. men måste nästan ha en gammal industrisymaskin. Vi fick tag på en gammal singer från 50-talet på en symaskinsaffär
sådan vacker maskin:
http://www.hadetpappa.info/Mors%20Singe ... in.web.jpg
betalade 400 för den, och fick ett års garanti på köpet. hade sönder 2 nyare symaskiner innan vi köpte den...
Annars om man nöjer sig med att sy halvskinn, dvs tyg i mitten och fuskskin på sidorna så är det mycket lättare. Sydde baksätet i fuskskin eftersom det knappt används.(kommer bilder på det om en vecka när jag är hemma i örebro igen)
Stolarna är som nya nu, väldigt skönt med skinn, passade på att lägga in elsitsdynor under klädseln så det blir behagligt i vinter oxå. Ökade samtidigt helhetsintrycket på bilen väldigt mycket. till skilldnad från min gammla gråa spruckna och smutsiga klädsel.
jag började med att plocka ut passagerarstolen och gjorde två mönster efter den, ett spegelvänt då. Stolarna är likadana, iaf komfortmodellen, men klädseln är spegelvänd. för att få de sydda ränderna i ryggen köpte vi skumgummi från en sängaffär som vi la mellan ryggdelen av skinnet och ett vanligt tyg till insidan, sen var mor duktig på att sy raka linjer som tur var, ett ganska knepigt moment annars. mellan ryggdelen och ytterdelen spänns skinnet in av sydda tygfickor med stålpinnar i som spänns mot baksidan av stolen. svårt att förklara med ni ser det om ni tar bort klädseln. kom ihåg att lossa dessa när ni tar bort skinner bara, sitter små metallklämmor mot fjäderramen under och bakom ryggstödet, lätt att öppna dem med en tång.
Jag använde buntband istället för dem när jag satte ihop det igen, lättare att justera. för att kunna spänna dessa på ryggstödet när man tar på klädseln fick jag sätta en dragkedja bak på ryggslutet, på baksidan av stolen. ca 30cm.
Syr man klädsel i halvskinn kommer man nog undan på ett par dagar och väldigt billigt. men ger ni er in på skinn så ska ni nog ha en del symaskinsvana innan. alternativt lite större ram för misstag;). Det går åt mer skinn än man tror.
Lägger in fler bilder om en vecka när jag är hemma igen. på baksäte och "processen"
Förresten, dörrsidorna är orginal än så länge, funderar på att försöka sy ett skinnöverdrag till instrumentbrädan.
MVH Andreas