Byte av ventilkåpspackning!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

Byte av ventilkåpspackning!

#1 Post by Kjell 944 »

Är i akut behov av att byta ventilkåpspackningen, så jag undrar om det är en stor/svår operation?
Det verkar som att kamremmen går upp och vänder vid kåpans slut!
Detta gör mig lite betänksam att byta själv.
Inte så kul om det blir fel på remmen.
Tacksam för vettiga svar.
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Det är inte någon direkt ventilkåpa på 944:an utan mera ett kamaxelhus. Du måste alltså riva ner rätt mycket för att få bort det, passa på att byta remmar och packboxar i motorns framkant mm när du ändå håller på och river i det hela. Kanske finns det någon beskrivning på clarks garage.

Image

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Ferdinand
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-03-03 21:15:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by Ferdinand »

Om det är för att det läcker olja du vill byta packning så kolla först var det läcker. Det sitter nämnligen en korkpackning i bakänden som brukar kunna spöka men som går att byta utan att lossa kamhuset
Åke Marninger
046 193076

944 -87, 911 SC -83, TVR 5000M, Alfa GTV 3,0 Kompressor . . . .

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by Kjell 944 »

Det är i bakänden som det läcker.
Åke - Kan du utveckla detta?
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Erol »

Misstänker att det är artikel nr. 9 på sprängskissen ovan pm Åke pratar om!

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#6 Post by Kjell 944 »

Oljeläckaget är löst!
Det visade sig att nr10 och nr 11 saknades helt.(se bild)
Motoröglan hände i en kabel ner mot växellådan.
Skruvarna saknades helt.
Så locket nr 8 satt bara fast med hjälp av packningen!
Nu har jag monterat 3st nya skruv och spännt. Verkar som att det gjorde susen.
Ibland har man tur. :D
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users