Är i akut behov av att byta ventilkåpspackningen, så jag undrar om det är en stor/svår operation?
Det verkar som att kamremmen går upp och vänder vid kåpans slut!
Detta gör mig lite betänksam att byta själv.
Inte så kul om det blir fel på remmen.
Tacksam för vettiga svar.
Byte av ventilkåpspackning!
- Kjell 944
- Turbo-Poster
- Posts: 794
- Joined: 2004-04-12 11:15:02
- Bilmodell: 964 C4 -91
- Location: Malmö
- Contact:
Byte av ventilkåpspackning!
/Niklas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det är inte någon direkt ventilkåpa på 944:an utan mera ett kamaxelhus. Du måste alltså riva ner rätt mycket för att få bort det, passa på att byta remmar och packboxar i motorns framkant mm när du ändå håller på och river i det hela. Kanske finns det någon beskrivning på clarks garage.

//Magnus

//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S-Poster
- Posts: 62
- Joined: 2005-03-03 21:15:15
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Kjell 944
- Turbo-Poster
- Posts: 794
- Joined: 2004-04-12 11:15:02
- Bilmodell: 964 C4 -91
- Location: Malmö
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Misstänker att det är artikel nr. 9 på sprängskissen ovan pm Åke pratar om!
Mvh Erol
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Kjell 944
- Turbo-Poster
- Posts: 794
- Joined: 2004-04-12 11:15:02
- Bilmodell: 964 C4 -91
- Location: Malmö
- Contact:
Oljeläckaget är löst!
Det visade sig att nr10 och nr 11 saknades helt.(se bild)
Motoröglan hände i en kabel ner mot växellådan.
Skruvarna saknades helt.
Så locket nr 8 satt bara fast med hjälp av packningen!
Nu har jag monterat 3st nya skruv och spännt. Verkar som att det gjorde susen.
Ibland har man tur.
Det visade sig att nr10 och nr 11 saknades helt.(se bild)
Motoröglan hände i en kabel ner mot växellådan.
Skruvarna saknades helt.
Så locket nr 8 satt bara fast med hjälp av packningen!
Nu har jag monterat 3st nya skruv och spännt. Verkar som att det gjorde susen.
Ibland har man tur.

/Niklas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users