Laddningsproblem 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
M:et
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-06-14 14:32:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

Laddningsproblem 924

#1 Post by M:et »

Jag försöker ruska liv i en 924-81 som har stått och sunkat till sig i drygt 1 1/2 år. Bilen ställdes av pga att den slutade ladda.

Så till handling, nytt batteri installeras + ny laddregulator. Ingen laddning. Åker till skroten och hämtar en begagnad generator och plockar över den nya laddregulatorn (har ingen lust, innan jag vet var felet sitter, att köpa en ny generator à 2.500 kr). Ingen laddning.

Har även provat att polarisera. Inget händer.

Laddningslampan i bilen lyser när tändningen är på, och slocknar när motorn går igång. Lyser/indikerar inte det minsta att det inte laddar. Tydligen kan det vara så att om själva varningslampan är trasig kan det resultera i att generatorn inte laddar. Men så är inte fallet här.

Jag har en Haynes där kopplingsschema finns, men då bilel inte är favoritämnet har jag inte full koll på hur det ska tydas. För det jag lutar åt nu är att det kabeln till D+ som är dålig. Är det någon här som har koll på vart andra ändan av den går, från generatorn? Jag tänkte att det är bäst att fråga innan jag börjar riva i bilen. OM det nu inte råkar vara så att jag sitter på TVÅ dåliga generatorer (vilket inte är omöjligt).

AAARRRGHHHHH!!!!

/Mulle

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Hur vet du att den inte laddar? Bara undrar eftersom jag själv inte skulle fatta att den inte laddar så länge laddlampan slockar när motorn går... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

Ställer mig lika frågande som Patand.. Vill skicka på en följdfråga.. om man med multimeter mäter över batteriet när bilen laddar som den ska.. visar den då 13 + volt, eller visar den 12V över batteriet iallafall?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Man kan nog i vissa fall se att lampor mm piggnar till när det börjar ladda. Och visst kan man mäta med multimeter, mät med tänding påslagen, starta motorn och mät igen. Laddar det ska nog vara över 13.5 V eller så. Utan laddning så är det nog under 13V beroende på batteriets kondition
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Just ja... man kan ju kolla voltmetern... sitter ju ofta en sådan monterad i våra bilar dessutom. :) Tänkte inte på det... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

Idiotfråga kanske.. Nu vet jag att det inte gäller en 951.. men på tex min bil så går generatorremmen även över ACn.. om remmen på en 924 går över något annat, så kan det väl kanske vara så att det andra hjulet har skurit, och stoppar / bromsar remmen? Tänkte bara att man göra en sådan där 'dummie' koll, och se så att generatorn faktiskt snurrar när motorn är igång. (jag hade ju problem med detta, men det berodde på för slapp generatorrem)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

M:et
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-06-14 14:32:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

#7 Post by M:et »

Ni är på hugget på detta forum :D

Voltmetern i bilen (som jag inte litar till 100 på) visar under 12 när bilen är igång och sticker ner till strax över 10 när man sätter på lyset. Jag körde bilen med nytt batteri ca 10 mil (med lyse på) och då kunde jag se hur voltmetern sakta sjönk (hoppade upp lite ibland). När den kom under 10 så sjönk den riktigt snabbt, för att sedan dö.

När jag mäter så får jag samma värde med tändning på/motor på, så slutsatsen är att det är batteriets laddning som gäller. Som sagt, den borde ligga på 13+, men det gör den alltså inte. Batteriet är nytt och remmen är OK.

Min tanke är att hitta ändan av den kabel som går tillsammans med +kabeln, dvs den som går till D+ på generatorn, för att mäta där. Men problemet är att jag inte hittar vart den tar vägen. + och jordningen är OK.

Kan det finnas ngt annat att tänka på? Laddrelä? Men det sitter väl i generatorn? Som sagt, risken är att jag har två dåliga generatorer, men å andra sidan är det själva generatorn som är det sista som ska haverera.

/Mulle

M:et
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-06-14 14:32:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

#8 Post by M:et »

Då har man varit och grottat lite.

Detta borde jag ha gjort från början, men man brukar ju alltid gå på de vanligaste felställena. Hur som helst, har jag försökt lokalisera hur kablarna går från generatorn. + kablarna går till någon sorts förgrening (svårt att se exakt hur det ser ut ovanifrån/sidan, har inte haft möjlighet att gå in under bilen) som sitter under grenröret (smart placering...not). Jag gissar att detta är en seriekoppling till startmotorn. Från det stället dyker det sedan upp två "härvor" varav en går till batteriet. Den andra "härvan" består av tre kablar svart, blå, röd. Dessa går in i en kopplingsdosa (lätt tillgängligt i bakkant av motorutrymmet) där de omvandlas enligt följande: blå till blå, röd till lila, svart till 2 x röd/svart. Dessa fortsätter sedan in i kupén.

När jag mäter på dessa så får jag inget utslag på den svarta kabeln (kan jag vara felet på spåret??). Om det nu INTE skulle handla om kabelbrott/dålig kontakt på vägen under grenröret. Är det ngn som har koll på om det finns någon säkring eller relä för detta??? För att när jag tittar på säkringsdosan i kupén så sitter det extra säkringar (egen dosa) ovanför de ordinarie, och dessa extra finner jag inte i varken handboken eller i Haynes. En säkring saknas (av 4). Som sagt, jag har ingen aning om vad detta kan vara, stereon kanske??? Kom med kloka ord som löser detta!!!!

/Mulle

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#9 Post by Jon80 »

Bara en tanke.. går det att mäta med en voltmeter över generatorn? Om så är fallet, ligger det 12 volt där över när motorn är avstängd (alltså att batteriet är kopplat till generatorn jämt?) Så att vi inte har ett kabelbrott som trasslar?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

M:et
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-06-14 14:32:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

#10 Post by M:et »

Jon80 wrote:Bara en tanke.. går det att mäta med en voltmeter över generatorn? Om så är fallet, ligger det 12 volt där över när motorn är avstängd (alltså att batteriet är kopplat till generatorn jämt?) Så att vi inte har ett kabelbrott som trasslar?
Aha, där sa du nå´t! Det är ström på generatorn utan att tändningen är på......och det ska det tydligen inte vara så. OBS! detta med el i bilar är inget jag har full koll på, det finns roligare saker...som att köra t.ex :D

OK, då förmodar jag att det "bara" är att börja gå igenom alla kablar, och ev dra nytt? Att ta en närmare titt på det som sitter under grenröret är nog en bra början. Något annat förslag?

944_Driver
Addict
Posts: 2292
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Är alla grova kablar, jordfläta och jordpunkter friska mellan batteri och generator? Testa att mäta spänningen direkt på generatorn och motorblocket när motorn går. får du 13,8-14,4V där men bara 12V på batteriet så är det dålig kontakt någon stanns.

D+ går till laddningslampan i instrumentet och via den till nod eller potential 15, vilket är spänning via tändningslåset om jag minns boschs nummer rätt.

Image

Image

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

kabel

#12 Post by 931Melander »

M:et wrote:Då har man varit och grottat lite.

Detta borde jag ha gjort från början, men man brukar ju alltid gå på de vanligaste felställena. Hur som helst, har jag försökt lokalisera hur kablarna går från generatorn. + kablarna går till någon sorts förgrening (svårt att se exakt hur det ser ut ovanifrån/sidan, har inte haft möjlighet att gå in under bilen) som sitter under grenröret (smart placering...not). Jag gissar att detta är en seriekoppling till startmotorn. Från det stället dyker det sedan upp två "härvor" varav en går till batteriet. Den andra "härvan" består av tre kablar svart, blå, röd. Dessa går in i en kopplingsdosa (lätt tillgängligt i bakkant av motorutrymmet) där de omvandlas enligt följande: blå till blå, röd till lila, svart till 2 x röd/svart. Dessa fortsätter sedan in i kupén.

När jag mäter på dessa så får jag inget utslag på den svarta kabeln (kan jag vara felet på spåret??). Om det nu INTE skulle handla om kabelbrott/dålig kontakt på vägen under grenröret. Är det ngn som har koll på om det finns någon säkring eller relä för detta??? För att när jag tittar på säkringsdosan i kupén så sitter det extra säkringar (egen dosa) ovanför de ordinarie, och dessa extra finner jag inte i varken handboken eller i Haynes. En säkring saknas (av 4). Som sagt, jag har ingen aning om vad detta kan vara, stereon kanske??? Kom med kloka ord som löser detta!!!!

/Mulle
Har inte kollat på elschemat härovanför ,men eftersom att du har en startsignal till startmotorns solenoid så bör du inte ha ström i den när du inte håller på nyckeln.

Kolla kablar mellan generator o batteri eftersom att det är där du får laddströmmen. Det har ju inget med startmotorn att göra.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

944_Driver
Addict
Posts: 2292
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: kabel

#13 Post by 944_Driver »

931Melander wrote: Kolla kablar mellan generator o batteri eftersom att det är där du får laddströmmen. Det har ju inget med startmotorn att göra.
Nja, strömmen från generatorn går via startmotorn till batteriet för att spara lite kabel, det är därför man ska kolla anslutningen på startmotorn också.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

M:et
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-06-14 14:32:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

#14 Post by M:et »

944_Driver, tackar för inlägg och kopplingsschema i färg (har bara tillgång till svart/vit version). Enligt ovan tyder det på att det är helt riktigt att jag inte ska få utslag på den svarta kabeln som blir svart/röd (enligt ovan beskrivning), då denna just bör vara till startsignalen (svårt att kolla när man är själv liksom :? ).

D+ går alltså till laddlampa, tändning och voltmetaren (vilket jag nog hade listat ut), men detta borde vara OK (dessa funkar) och inte ett ämne att rota vidare i. Funderade bara på om det fanns något/vad-som-helst inblandat på vägen däremellan som man borde undersöka?

När jag mäter direkt på generatorn när motorn går har jag bara batteriets laddning. Detta borde tyda på laddregulator- eller generatorfel, om inte ett kabelbrott får samma effekt? Återigen, inte mitt ämne detta, men man lär sig något nytt varje dag.

Ergo, kolla kablarna mellan generator-startmotor (skönt att dessa sitter så bra till....inte), om dessa är OK åk tillbaka till skroten och byt till en annan generator....eller? Skumt bara att laddlampan inte indikerar att det inte laddar!?

-_- ska jag nu.

M:et
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-06-14 14:32:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

#15 Post by M:et »

Ojdå! Tre (3) månader senare. Bilen blev stående och blev helt enkelt inte det minsta prioriterad (har dock blängt lite på den då och då). Måla, snickra, fixa med sommarhus behöver också göras...å lite annat. Men igår attackerade jag igen.

Vet inte hur många gånger jag har skruvat ur generatorn nu, men det blev en gång till för test hos bilelektriker. Detta var min sista utväg efter byte av batteri, laddregulator, kablar + kontakter, jordfläta samt test med beggad generator från skroten. Svaret blev att den laddar som den ska (!). Jaha, det var ju bra, men vad gör jag nu? Förvirrad. Jag hade nästan hoppats på att den skulle vara slut och behöva en ordentlig renovering. Herr bilelektriker påpekade dock vikten av att verkligen spänna generatorremmen. Hmm....hem igen med generatorn (passade även på att verkligen rengöra överallt där kontakt sker, dvs bulthuvuden, muttrar, brickor, etc). I med den och spännde till lite extra tyckte jag (jämfört mot tidigare)....och se, där var laddning. Förvisso bara 12,5, men betydligt bättre än tidigare. Men, snart började det dala igen på voltmetaren. Stoppar och kollar remmen, som hade slackat lite. Okej, lossar generatorn något, spänner den (så gott det går) ännu mer och drar fast den ännu mer än tidigare.......

13,5....DÄR SATT DEN! Nu laddar den, men den ramlar ner på strax under 12 på voltmetaren i bilen när man sätter på lyset....det känns lågt. Jag nöjer mig för stunden, men det får bli en koll till framöver.

För övrigt verkar voltmetaren i bilen ge riktiga värden, och bör därmed gå att lita på.

Nu kan man ju fundera på var problemet satt från början? Hade generatorn bara lossat från sitt fäste? Eller, var det verkligen ett fel någon annanstans, som dålig jordning, dålig kabel, dålig kontakt...men vid ur/iskruvande av generator så monterades den sen inte rätt, med likartat fel som följd???? SKIT SAMMA...det får jag aldrig veta, nu laddar den!!! MEN, sensmoralen är att nästa gång ska jag först kolla om remmen är ordentligt spänd :wink: :oops: Hur säger de kloka? Leta efter enkla fel först?

Nåväl, nu sitter det i alla fall lite nya komponenter i bilen, å de e ju bra :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users