Letade fram en rostig gammal bärarm och började byta.
Egentligen är det inte alls svårt att byta hjullager.
Det gäller bara att vara metodisk och vara noga med rengöringen innan man monterar de nya lagren.
På bilderna nedan är bärarmen losstagen från bilen med det går minst lika bra att byta hjullager på plats.
Verktyg som behövs men som kanske inte alla har:
-Dorn
-36mm krafthylsa
-Låsringstång
Delar som behövs:
-Hjullagersats (inre och yttre lager med tätningar)
-Fett
Saker som kan vara läge att byta samtidigt:
-Handbromsbackar
-Bromsklossar
-Bromsskivor
Lossa den stora (36mm hylsa) muttern i mitten av hjulet. Ett bra tips är att gå förbi bilen kvällen eller veckan innan och ge muttern lite rostlösare.
Bort med bromsok, skiva och medbringaren där pinbultarna till hjulen sitter fast
Tryck eller knacka försiktigt ut stubbaxeln (den där den stora muttern satt) Nu ser det ut såhär på insidan:

Ta bort distansringen, lägg märke till hur den ser ut och hur den sitter.

Ta bort den gamla packboxen med ett däckjärn eller liknande

Ta bort låsringen och spara den

Ta bort distansringen i den yttre packboxen (inte på bild) och lägg märke till hur den sitter (avfasade delen innerst)
Ta bort den yttre packboxen (lättare om man inte tagit bort de fyra skruvarna)

Lossa de fyra skruvarna och ta bort hållaren för lager och packbox

Plocka bort distansröret

Knacka ut lagerna med en dorn (det finns speciella uttag där man kan sätta dornen)

Rengör allting och montera med nya friska lager, glöm inte att fylla upp med fett
