Byte av insatsdämpare (framdämpare) porsche 9*4/968
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Byte av insatsdämpare (framdämpare) porsche 9*4/968
Opererade bilen i helgen, blev nya dämpare runt om.
Så här kan en vanlig amatör göra det:
Framdämparna (en i taget):
Hissa och palla upp bilen stadigt.
Lossa det hjul som är i vägen.
Ta frugans finaste nagellack och sätt en liten markering på den övre av de två nedre bultarna på Mac-Pärsson benet, den justerar man nämligen cambern med så det är viktigt att få den tillbaka i samma läge om man var nöjd med framvagnsinställningen:
Lossa bromsslang och sladdarna till slitagevarnaren:
Tryck ihop fjädern med lämpligt verktyg tills den liksom blir lite lös i förhållande till resten av benet:
Så här kan en vanlig amatör göra det:
Framdämparna (en i taget):
Hissa och palla upp bilen stadigt.
Lossa det hjul som är i vägen.
Ta frugans finaste nagellack och sätt en liten markering på den övre av de två nedre bultarna på Mac-Pärsson benet, den justerar man nämligen cambern med så det är viktigt att få den tillbaka i samma läge om man var nöjd med framvagnsinställningen:
Lossa bromsslang och sladdarna till slitagevarnaren:
Tryck ihop fjädern med lämpligt verktyg tills den liksom blir lite lös i förhållande till resten av benet:
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Lossa de nedre bultarna.
Lossa de fyra övre bultarna (den femte muttern i mitten låter du bli):
Sätt nu hela Mac-Pärsson-benet i ett skruvstäd:
Lossa nu den övre bulten, använd en ringnyckel och en insex för att hålla emot. Blir det svårt att komma åt med ringnyckel så ta en sexkantshylsa, typ 22mm då går insex lätt igenom den, håll hylsan med skiftnyckel eller polygrip. När muttern är loss så lossnar det mesta.
Ta bort de övre grejerna samt fjädern, den sista muttern som håller själva dämparinsatsen går bra att lossa med en fet:
Lossa de fyra övre bultarna (den femte muttern i mitten låter du bli):
Sätt nu hela Mac-Pärsson-benet i ett skruvstäd:
Lossa nu den övre bulten, använd en ringnyckel och en insex för att hålla emot. Blir det svårt att komma åt med ringnyckel så ta en sexkantshylsa, typ 22mm då går insex lätt igenom den, håll hylsan med skiftnyckel eller polygrip. När muttern är loss så lossnar det mesta.
Ta bort de övre grejerna samt fjädern, den sista muttern som håller själva dämparinsatsen går bra att lossa med en fet:
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Ta ur den gamla dämparinsatsen, oljan som kommer ut skall inte se ut så här:
Nu till det jobbiga, gör rent alla delar som skall monteras tillbaka, inte kul men det är inte kul att skruva med skitiga bitar.
Häll en liten skätt olja i det rengjorda benet:
Ta fram en ny fin dämpare, observera skillnaden i utseende:
Nu till det jobbiga, gör rent alla delar som skall monteras tillbaka, inte kul men det är inte kul att skruva med skitiga bitar.
Häll en liten skätt olja i det rengjorda benet:
Ta fram en ny fin dämpare, observera skillnaden i utseende:
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag vill göra denna tråden Sticky... men har tydligen inte den rättigheten... Broberg eller Joakim får rycka in å det snaraste!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Denna tråd tackar jag för!
Vad satte du i för dämpare?
Vad satte du i för dämpare?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Carrera-Poster
- Posts: 343
- Joined: 2006-01-08 13:44:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huskvarna
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 120
- Joined: 2005-03-09 07:39:28
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Sachs-dämparna har jag köpt av vår eminenta sponsor Utzon. Kan varmt rekommendera honom, stort kunnande, snabba leveranser, riktigt bra priser och serviceminded.
Har faktiskt ingen aning vilken olja man skall ha i eller hur mycket. Vad jag förstått är det viktigt att det är en vätska som fyller ut mellan insatsdämparen och Mac-Pärsson benet för värmeavledningens skull. Dock kunde jag inte hitta några specifikationer på detta. I Haynes manual står det typ: "lämna in till verkstad" så den var inte till mycket hjälp. Har även en liten handbok från Porsche med "alla" specar man behöver men där stod det inte heller någonting (kanske för att orginaldämparen är av en annan konstruktion).
Det går i väldigt lite olja, det mesta man har i pressas faktiskt ut när man sätter i dämparen. Skulle oljan bli varm och vilja expandera så borde det sippra ut vid muttern man drar fast allting med, den ser nämligen inte 100% tät ut. Om någon vet hur det skall vara så fyll gärna på med information.
Har faktiskt ingen aning vilken olja man skall ha i eller hur mycket. Vad jag förstått är det viktigt att det är en vätska som fyller ut mellan insatsdämparen och Mac-Pärsson benet för värmeavledningens skull. Dock kunde jag inte hitta några specifikationer på detta. I Haynes manual står det typ: "lämna in till verkstad" så den var inte till mycket hjälp. Har även en liten handbok från Porsche med "alla" specar man behöver men där stod det inte heller någonting (kanske för att orginaldämparen är av en annan konstruktion).
Det går i väldigt lite olja, det mesta man har i pressas faktiskt ut när man sätter i dämparen. Skulle oljan bli varm och vilja expandera så borde det sippra ut vid muttern man drar fast allting med, den ser nämligen inte 100% tät ut. Om någon vet hur det skall vara så fyll gärna på med information.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ingen alls vad jag vet...Hakan wrote:Antar att det inte är allt för stor skillnad på 924:an?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Vad jag förstår så gäller detta sätt att byta insatsdämpare på tidiga bilar (fram till 86 och korta bärarmar)
Senare bilar är jag inte säker på men överfallet mellan dämpare och benet är pressad på plats och måste sågas/slipas bort för att få ur dämparen.
Jag tror att man monterar nya dämparen i benet medelst skruv mitt under dämparebenet.
En tydlig beskrivning på detta skulle vara fint här.
Bosse
Senare bilar är jag inte säker på men överfallet mellan dämpare och benet är pressad på plats och måste sågas/slipas bort för att få ur dämparen.
Jag tror att man monterar nya dämparen i benet medelst skruv mitt under dämparebenet.
En tydlig beskrivning på detta skulle vara fint här.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
Who is online
Users browsing this forum: No registered users