(De)montering 968 aero speglar / teardrops

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

(De)montering 968 aero speglar / teardrops

#1 Post by Nahpets »

Det finns två länkar som ger bra info omkring installationen av dessa vackra speglar MEN ingen som jag ansåg klart och tydligt visade hur man med enkla medel monterade/demonterade foten från själva spegelhuset.
Länkar: http://www.951motorsports.com/ & http://home.swipnet.se/playboy/new/home.html .

Här får du tips om hur du kan göra det med enkla verktyg!

Du behöver
- Någorlunda kraftigt spärrskaft (helst 1/2" skalle) eller skruvstäd.
- Har du inte skruvstäd så behöver du en ordentlig tving.
- Förlängningsbit 1/2".
- Manlig insexa 14 mm.

Ditt provisoriska verktyg monteras enligt bild. Se till att tvingens hållkraft distribueras över spärrskaftet på ett jöämnt sätt. Ta tag i det och drag åt olika håll för att kolla detta.

Hur 968-delarna samverkar beskrivs bra i länkarna ovan.

Kortfattat:
Foten, spegelmekanismen (svarta delen i det nedre högra hörnet ) och huset hålls samman av en fjäderbelastad hylsa. Hylsan har tre tänder/"kuggar". Du vill vrida fjädern så att dessa tänder passar i husets motsvarande hålbild.

Demontering:
Ta en titt hur delarna sitter! Bra att veta innan återmonteringen.
1. Placera underdelen av fjäderdelen på insexen. (Se till att spärrskaftet är låst mot rotationsriktningen.)
2. Distribuera din kroppsvikt på lämpligt sätt över hus och fot och vrid. Jag använde mina båda händer. Värt att nämna: jag väger 92 kg och hängde nästan över denna för att få fjädern ordentligt intryckt så jag kunde vrida denna.
Så fort du känner att det går att vrida, släpp efter lite på trycket så kommer fjädern at "leta upp" sin nya position av sig själv medans du vrider.

Montering:
1. Kontrollera att fjäderdelen ligger rätt i foten! Denna kan komma snett och då går det inte att komprimera fjädern.
2. Enligt 2 ovan.
3. Kontrollera att fjäderdelens tänder ligger vid fint vid sidan av hålprofilerna. Det finns en upphöjning i det svarta ramverket som håller både spegel/hus och fjäderdel på plats. Mitt i denna upphöjning finns en av hålen för dessa tänder. Två av fjäderns tänder ska vara vid sidan av denna upphöjning.
Ska försöka uppdatera med bild senare.


Klart!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: (De)montering 968 aero speglar / teardrops

#2 Post by Fredrik Nyqvist »

Mycket bra guide! :d=:

Tänkte bara tillägga att om man inte har en 14mm insex så går det bra med en "skallen" på en 3/8" hylsa. Ett annat tips är att om man är väldigt tung/stark eller är två personer så går det att hålla spegelhuset och foten så att man ser när det går att vrida om spegelglaset är borttaget. Gjorde det lättare för mig iaf.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: (De)montering 968 aero speglar / teardrops

#3 Post by PCU944 »

Ingen risk att ngt skadas när man lyckats trycka ihop fjädern så pass att det går att börja vrida, när fjädern är på väg ut så att säga??

Edit:

Provade enl. instruktioner i denna tråd idag, gick galant att demontera fot från spegel! :#cheers:
Använde skruvstycke med 1/2" förlängningsdel och insexhylsa. Tog en pall och stog på för att kunna få all kraft ovanifrån och tryckte ner/komprimerade fjädern/spegelhuset med båda händerna. Gick utmärkt trots min ringa vikt/styrka. Hoppas att montering efter lack fungerar lika bra.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users