Natanael wrote:Helt otroligt.. Visar sig att skrotens tank också läckte 3:e nu.
Läcker de på samma ställe? Tänker om det är något generellt fel som vi borde lära oss att vara medvetna om på dessa bilar.
Skroten lämnade väl iaf garanti får man hoppas så du kunde lämna tillbaka tanken?
Min erfarenhet är att det läcker där tankbanden går. Original sitter det gummitejp mellan som med tiden vittrar bort och vips ligger tankbanden mot tanken.
Om det är där så lyckades jag få tätt på min. Tömde tanken, lät torka och lade på ett medel som är för att täta plåttankar. Typ kemiskmetall fast ändå inte. Den på med gummitejp och på med bandet igen. Hållt i över ett år.
Natanael wrote:Helt otroligt.. Visar sig att skrotens tank också läckte 3:e nu.
Läcker de på samma ställe? Tänker om det är något generellt fel som vi borde lära oss att vara medvetna om på dessa bilar.
Skroten lämnade väl iaf garanti får man hoppas så du kunde lämna tillbaka tanken?
Samma område fast andra sidan. Jag bad skroten kolla den extra innan de skickade ner den eftersom jag ville vara extra försiktig nu. Så inga pengar spillda
För övrigt kan jag tycka att det är en god ide att lägga till det här på "heads up" på köpguiden som finnes. Verkar som sagt vara ett relativt vanligt problem på dessa ståltankar. Svårt o hitta en bra idag, antingen blir det ny för ca 10000.. Eller svetsa.
Går att laga med flytmetall eller motsvarande också som Harpin nämnde om man inte vill riva ner det men det hållbaraste alternativet är att ta ner tanken och svetsa och se över hela och sen komplettera med flytande metall motsv. Särskilt eftersom det är stor chans att fler ställen är angripna.
Jag hade problem med en tank på en Camaro 75: a för några år sen. Jag monterade ner tanken och plastade den. Glasfiberväv och polyester i några lager. Fungerade fint de 2 åren jag hade bilen, jag var ganska noggrann med rengörning innan.
Jaså alltså du plastade en i grunden ståltank? Intressant. Nu svetsas min som sagt men bra att veta, om inte annat för liknande problem med andra bilar i framtiden.
Precis, lagade upp hålet så gott jag kunde med något för ändamålet passande massa. Gjorde rent och slipade tanken lätt och sen plastade jag helt enkelt in tanken. Fungerade som sagt över förväntan för mig men har man rost utan att ta bort det så blir det ju inte bättre när man plastar in det.
Är på jakt efter en ny tank och det verkar finnas 62 OCH 66 liters tank, kan någon verifiera att det stämmer? Då passar inte en 66 liters på en bil med original 62 liters? Tacksam för snabba svar !