S: Gatregad räserbil Porsche 931 GTU

Säljes och Bytes forum för delar och bilar, 9x4/9x8
Post Reply
Message
Author
User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

S: Gatregad räserbil Porsche 931 GTU

#1 Post by Utzon.se »

Gatregistrerad dock inte besiktigad i år.

Den passar bl.a. i Roadsport, Modsport, Porscheklubbens serie, Historic (tror jag), SSK Classic (tror jag) biltypen är klassad i SLC.

Exteriört
Framifrån och bak:

Glasfiberkofångare utan hål för dimljus/blinkers
Plåten mellan ljusen är av glasfiber, framljusen är insänkta i fronten.
Glasfiberhuven är ganska ojämn. Plastgubben sa att jag fick välja mellan rak och lätt.
I huven finns två luftutsläpp som är placerade där efter att ha kollat lite vindtunneldata.
Backspeglana är nån sorts droppformade historer i glasfiber.
Targataket är av kolfiber
Båda dörrarna är lättade och har plastrutor
Vänsterdörren har blivit intryckt och sedan uttryckt (har lite röd Caterhamfärg på sig)
Högerdörren har blivit intryckt och sedan uttryckt (har lite röd Lotus Elisefärg på sig)
Vänster bakskärm är ganska repig (trösen)
Höger bakskärm har en liten buckla (med lite röd Alfa Romeofärg)
Bakrutan är av plast
Bakvinge liknande Porsche 968CS men här fick jag åter igen välja mellan snygg eller lätt.
Bakkofångaren är gjord av Kevlar/kolfiber twillväv. Den är dock sprucken (med lite orange MGB-GT färgpigment kvar)


Mekanik
Frambromsarna är original
Hårdare bussningar i bärarmarna
Jättekort styrväxel (med en del geometritrix)
Upside-down Öhlinare fram, justerbara i kompression och retur.
Motorn är original men givetvis balanserad på alla möjliga sätt och har gått ca 800mil.
Luftmängdmätaren är vriden 90grader för att klara G-krafterna
Tändsystem MSD 6 BTM (Boost Timing Retard)
Man kan fullgasväxla (dock med koppling).
Pytteliten generator
Fetare avgassystem
Helbur
6p Bälte
Plastrutor (inte vindrutan)
Shiftlight (lättare än varvräknare)
Bilstein bakdämpare (med egen setup)
Omgjord (för att bli lättare) bakvagn
Justerbar bromsreducering till bakbromsarna
20liters tank
Bilen väger ca 900kg

Prestanda:
Knutstorp 69s (före utgången på rakan ändrades)
Kullen (gamla asfalten) ca 60s
På regn är bilen riktigt civiliserad (det brukar bli pole)

Bilen har gått ca 1400mil sedan den byggdes och är väldigt snäll mot däcken.
Jag brukar kunna köra 2 säsonger på en uppsättning 205 Yoko (man får in 245-45-16).
Skivor- och belägg byter jag varje vinter.

Chassit är rakt och har aldrig varit krokigt (aldrig riktad)

Jag hade bilen till salu 2003 men ångrade mig när jag efter en provtur insåg hur otroligt rolig den är att köra. Istället körde jag fyra race i PCSR under 2004. Det blev 3 förstaplatser och en andraplacering. Efter det har husbygge, firma och barn gjort att jag inte riktigt har haft tid att rejsa.

Tävlingsresultat, besiktningsprotokoll, vagnbok mm finns.


http://www.utzon.se/gamla/My931/My931.html

Byggkostnaden har varit långt över 150.000kr.

40-70000kr beroende på utrustning
Kan även tänka mig att sälja utan motor.

0705-146055
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: S: Gatregad räserbil Porsche 931 GTU

#2 Post by patand »

Utzon.se wrote:40-70000kr beroende på utrustning
Rena rama REA priset! Hoppas nästa ägare förstår att använda bilen på rätt sätt! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users