Gruppköp: Kamaxel till 924
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Gruppköp: Kamaxel till 924
Riktigt bra pris på 268° graders kammar med nockvinkel på 109° eller 112° i bästa kvalitet och garanti på nya råämnen. Passar N/A och turbo och ger bättre klipp 3000-6000 varv.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2006-06-16 07:09:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: GBG
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Först måste jag svara att jag är ingen expert men har väl en idé.
Jag tror att motorn blir marginellt slöare men desto piggare över 3000varv. Karaktären blir nog mer sportig. Orginalkammen är ca 255° och jag skulle tro att denna ger 10hk mer på en N/A motor och kanske 15hk på en standardturbo? En detalj är att det dynamiska kompet sjunker och minskar risken för spikningar
Alla tillverkare och säljare rekomenderar nya lyftare. Men jag har sett flera som har kört vidare med gamla med utmärkt resultat. Men då måste de vara helt utan märken eller skador. Om jag har förstått det riktigt så är det något välvda och roterar i sina hål och "slits" därmed jämnt - snarare poleras jämnt.
Jag tror att motorn blir marginellt slöare men desto piggare över 3000varv. Karaktären blir nog mer sportig. Orginalkammen är ca 255° och jag skulle tro att denna ger 10hk mer på en N/A motor och kanske 15hk på en standardturbo? En detalj är att det dynamiska kompet sjunker och minskar risken för spikningar

Alla tillverkare och säljare rekomenderar nya lyftare. Men jag har sett flera som har kört vidare med gamla med utmärkt resultat. Men då måste de vara helt utan märken eller skador. Om jag har förstått det riktigt så är det något välvda och roterar i sina hål och "slits" därmed jämnt - snarare poleras jämnt.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
På en turbo kan säkert denna cam ge lite mer effekt däremot är jag tveksam till att det ger mer effekt på en vanlig 924 med tanke på att så vitt jag vet sitter begränsningen i flödet på en vanlig 924 i toppens kanaler så även om cammen teoretiskt ska ge bättre flöde så kan ju inte flödet in i toppen öka. Dock är jag alls inte någon expert, utan detta är bara något jag läst.
Turbons topp har väsentligt bättre flöde än en vanlig 924 topp iaf.
EDIT: Fast det vore trevligt om det flyttar upp effekten högre upp i registret dvs en spetsigare karraktär på en vanlig 924, det är ju rätt tråkigt att det inte händer något alls mer efter 5000rpm...
Turbons topp har väsentligt bättre flöde än en vanlig 924 topp iaf.
EDIT: Fast det vore trevligt om det flyttar upp effekten högre upp i registret dvs en spetsigare karraktär på en vanlig 924, det är ju rätt tråkigt att det inte händer något alls mer efter 5000rpm...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Där ser man, kanske är det originalkammen i toppen som är begränsande snarare då. I artikeln jag läste bytte man grenrör, avgassystem, insug och luftfilter om jag minns rätt och inget av det gav något alls.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Enligt Integralcams ger 268° INGEN förlust på låga varv och ger effekt från mellanregistret och upp.
Tillverkaren säger att orginal lyftare går att använda om de ser bra ut och är helt plana, material är "chilled casted" som är stenhårt och att kammens område är 2500-6500.
Tillverkaren säger att orginal lyftare går att använda om de ser bra ut och är helt plana, material är "chilled casted" som är stenhårt och att kammens område är 2500-6500.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Hej!
Jag åker 280 graders kam 12,5 i lyft drar till varvstoppet på 7800 rpm men lite dålig botten om man inte gjort andra modifieringar.
Men jag vet två st som köpt 268 graders kam, varav den ena även kör med bilen, den har både bra tomgång och drar upp till ca 7000 rpm.
Jag kan nog säga med 100% att det är samma profiler som du har fått pris på.
MVH Joakim
Jag åker 280 graders kam 12,5 i lyft drar till varvstoppet på 7800 rpm men lite dålig botten om man inte gjort andra modifieringar.
Men jag vet två st som köpt 268 graders kam, varav den ena även kör med bilen, den har både bra tomgång och drar upp till ca 7000 rpm.
Jag kan nog säga med 100% att det är samma profiler som du har fått pris på.
MVH Joakim
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Intressant Joakim. Jag gissade att du hade en rätt vild kam, men hur fungerar det med orginal grenrör? Får du inte våldsamma avgasmottryck vid dina laddtryck, balansen borde bli helt galen? (Även med stor turbo och obefintligt avgasrör)
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users