Gruppköp: Kamaxel till 924

Säljes och Bytes forum för delar och bilar, 9x4/9x8
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Gruppköp: Kamaxel till 924

#1 Post by gegge »

Riktigt bra pris på 268° graders kammar med nockvinkel på 109° eller 112° i bästa kvalitet och garanti på nya råämnen. Passar N/A och turbo och ger bättre klipp 3000-6000 varv.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by Cédric »

integral ? Pris ?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#3 Post by gegge »

Inte-gral :lol: Men du känner med 100% säkerhet till dem. (vet inte om jag får avslöja namnet :? )

För ca 2800:- ligger den i din brevlåda.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

#4 Post by een »

Kan vara intresserad.
vad blir det för pris?
blir bilen blir väldigt slö innan 3000 varv

behöver man byta lyftarna när man byter kammen?
Daniel Eén

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#5 Post by gegge »

Först måste jag svara att jag är ingen expert men har väl en idé.

Jag tror att motorn blir marginellt slöare men desto piggare över 3000varv. Karaktären blir nog mer sportig. Orginalkammen är ca 255° och jag skulle tro att denna ger 10hk mer på en N/A motor och kanske 15hk på en standardturbo? En detalj är att det dynamiska kompet sjunker och minskar risken för spikningar :D


Alla tillverkare och säljare rekomenderar nya lyftare. Men jag har sett flera som har kört vidare med gamla med utmärkt resultat. Men då måste de vara helt utan märken eller skador. Om jag har förstått det riktigt så är det något välvda och roterar i sina hål och "slits" därmed jämnt - snarare poleras jämnt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

På en turbo kan säkert denna cam ge lite mer effekt däremot är jag tveksam till att det ger mer effekt på en vanlig 924 med tanke på att så vitt jag vet sitter begränsningen i flödet på en vanlig 924 i toppens kanaler så även om cammen teoretiskt ska ge bättre flöde så kan ju inte flödet in i toppen öka. Dock är jag alls inte någon expert, utan detta är bara något jag läst.

Turbons topp har väsentligt bättre flöde än en vanlig 924 topp iaf.

EDIT: Fast det vore trevligt om det flyttar upp effekten högre upp i registret dvs en spetsigare karraktär på en vanlig 924, det är ju rätt tråkigt att det inte händer något alls mer efter 5000rpm... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by gegge »

924 toppen flödar ca 149cfm@28" vilket inte är uselt, 931 flödar ca 25% till vilket är riktigt bra. I tävlingsklasser har 924 ofta orginaltopp med en piper 284° kam och gav då knappt 150hk.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Där ser man, kanske är det originalkammen i toppen som är begränsande snarare då. I artikeln jag läste bytte man grenrör, avgassystem, insug och luftfilter om jag minns rätt och inget av det gav något alls.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#9 Post by gegge »

..Bolt on Bonanza!

Kolla lodge sport eller vad de heter, de kör i en cup för 924:or med enhetligs motorer.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#10 Post by gegge »

Enligt Integralcams ger 268° INGEN förlust på låga varv och ger effekt från mellanregistret och upp.

Tillverkaren säger att orginal lyftare går att använda om de ser bra ut och är helt plana, material är "chilled casted" som är stenhårt och att kammens område är 2500-6500.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#11 Post by Joakim.S »

Hej!

Jag åker 280 graders kam 12,5 i lyft drar till varvstoppet på 7800 rpm men lite dålig botten om man inte gjort andra modifieringar.

Men jag vet två st som köpt 268 graders kam, varav den ena även kör med bilen, den har både bra tomgång och drar upp till ca 7000 rpm.

Jag kan nog säga med 100% att det är samma profiler som du har fått pris på.

MVH Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#12 Post by gegge »

Intressant Joakim. Jag gissade att du hade en rätt vild kam, men hur fungerar det med orginal grenrör? Får du inte våldsamma avgasmottryck vid dina laddtryck, balansen borde bli helt galen? (Även med stor turbo och obefintligt avgasrör)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#13 Post by Joakim.S »

Jag vet inte varför alla säger att orginalgrenröret är så dåligt jag har mätt mottrycket i bromsbänk och det var ca 0,8-0,9 vid 1,5 bars laddtryck varvtal 7000rpm

/Joakim

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users